07.11.2019

Prinesie spojenie PSA a FCA automobilovú tsunami?

V oblasti vývoja a výroby automobilov sa schyľuje k zásadnej zmene.

Na identickom podvozku môže pokojne vzniknúť až osemnásť rôznych automobilov. Tomu sa hovorí zdieľanie dovedené na maximum!

K tejto úvahe ma priviedlo spojenie koncernov PSA a FCA. Do jednej rodiny budú patriť značky Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Abarth, Jeep, Chrysler, Dodge, RAM a Maserati. Slušná zostava. Ak sa obrovský potenciál zdieľania celých konštrukčných skupín nestratí v úsporných plánoch účtovníkov, môžeme sa dočkať modelovej kooperácie, akú automobilový svet doteraz nezažil.

Na jednej podlahovej platforme môže tento megakoncern za rok vyrobiť až milión automobilov, pričom na prednej maske budú mať autá až deväť rôznych znakov. Týka sa to minimálne malých a kompaktných automobilov, ako aj dnes tak vysoko populárnych mestských crossoverov. Možno teda dúfať, že sa vďaka spojeniu vrátia na cesty ako bratranci a sesternice Peugeota 208 aj mestský Fiat, noblesná Lancia, emóciami nabitá Alfa Romeo a možno aj poriadne štipľavý Abarth.

Len pre porovnanie. Keď koncern Volkswagen pred časom predstavoval svoju elektrickú platformu, ponúkol ju konkurentom. Náklady na jej vývoj totiž boli obrovské, no hoci je veľkou firmou, v triede kompaktných automobilov ju vie použiť „iba“ štyrikrát (Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda). Aj tento príklad teda podčiarkuje potenciál, ktorý spojenie PSA a FCA prináša.

Taká rozsiahla kooperácia na jednej strane zásadne ušetrí náklady na vývoj automobilov, no súčasne prinesie veľkú zodpovednosť. Ak sa totiž niečo navrhne, či vyrobí zle, zásah bude obrovský.

Vedeniu PSA sa podaril husársky kúsok. Vytvorilo spojenie, ktorého potenciál je dnes veľmi ťažké odhadnúť. Jedno je však isté. Dokáže mimoriadne detailne vyhovieť súčasnosti, keď klientov nezaujíma ani tak technika. Zaujímajú sa v prvom rade jednoznačne o konektivitu, asistenčné systémy a o dizajn. Nuž a ten si každá značka môže na už hotovej jednotnej platforme vytvoriť podľa vlastných predstáv...


AUTOR: © Zoznam/Tomáš Režucha

Komentáre k článku