27.11.2014

Číňania naklonovali Range Rover Evoque – má tretinovú cenu

S duševným vlastníctvom si niektoré firmy v Číne ťažkú hlavu nerobia. Teraz to zaklincovali.

Čínski „dizajnéri“ - preložené do zrozumiteľnej reči – kopírovači, dokázali opäť prekvapiť.  Ale nie príjemne. Doslova naklonovali populárny britský offroad. Na autosalóne v Guangzhou totiž čínska automobilka Landwind predstavila model X7. Auto doteraz známe pod kódovým označením E32 akoby originálnemu Range Roveru z oka vypadlo. Nečudo, že šéf britskej značky Land Rover, ktorá je dnes v indických rukách, zúri.

Tento faul zo strany Číňanov sa dal už dlhšie očakávať, no oficiálne sa stal v čase, keď si pôvodné čínske značky vedia nájsť svojich zákazníkov čoraz častejšie aj na západe. Napríklad Huawei, tretí najväčší výrobca smartfónov na svete, sa v októbri prebojoval medzi 100 najcennejších značiek sveta v tradičnom rebríčku zostavovanom konzultačnou spoločnosťou Interbrand. V prestížnej spoločnosti sa po prvý raz ocitol reprezentant krajiny, ktorej výrobky dlho vyvolávali na Západe len úškrny. Dnes nie ste „out“ keď máte tablet, smartfón, či podobnú elektroniku vyrobenú v Číne firmou zo západu, ale aj čínskou firmou (neraz štátnou).

Okopíruj a predávaj

Brať si vzory z úspešných modelov tradičných firiem je však v Číne akosi „národný šport“ a Číňanov to neprestáva baviť. Okrem mobilných zariadení či hodiniek nemajú tamojšie firmy problém skopírovať ani model prémiovej značky automobilu. Pri porušovaní zásad férového obchodu ich podporujú takmer žiadne postihy. Doteraz sa totiž renomovaným automobilkám, ktorých modely si čínske firmy zvolili ako predlohu, na súdoch nepodarilo uspieť. Pri crossoveri Landwind X7 nemusíte byť expert na autá, aby ste okamžite identifikovali, že je to takmer verná kópia prémiového crossoveru Range Rover Evoque. Akoby ju naozaj vyrobili cez kopirák.

Rozdiely medzi autami sú minimálne a treba ich hľadať naozaj dôkladne. Landwind X7 je oproti originálu o päť centimetrov dlhší a má o centimeter väčší rázvor kolies. Rozdiel je aj v podobe prítomného strešného nosiča. Takmer dokonalá kópia je nápadná svojmu vzoru aj v interiéri, kde sa nachádza podobná palubná doska, pričom X7 má dokonca väčšiu dotykovú obrazovku. Že Landwind X7 nedokáže držať krok s britským originálom, sa prejavilo hlavne v interiéri s nižšou kvalitou materiálov a výrazne nižším dielenským spracovaním.

Landwind zaostáva aj v technických parametroch. Pod kapotou má slabší dvojlitrový motor, ktorý namiesto 177 kW (240 k) v Evoque disponuje výkonom len 140 kW (190 k) a má 205 Nm, čo však Číňanom permanetne stojacim v nekonečných zápachah asi nebude prekážať. Okrem toho 9-stupňovú automatickú prevodovku v origináli nahradila 8-stupňová, prípadne tam môže byť aj 6-stupňová manuálna. 

Na prvom mieste – cena?

Rozdiel v cene je však obrovský. Britský originál dovážaný do Číny sa bude predávať za 425 000 juanov (v prepočte zhuba 55 500 eur), vyrobený v Číne asi za 400 000 juanov (52 000 eur), no napodobenina má mať cenu len 120 000 juanov, čo je len niečo vyše 15 000 eur. Rozdiel v cene je tak približne triapolnásobný! A to je teda naozaj poriadne veľký cenový skok. Nemožno sa preto čudovať, keď sa Land Rover obáva, že jeho Evoque bude doplácať na súboj s čínskym plagiátom. Hlavne čínskym zákazníkom takáto cena iste vynahradí všetky nedostatky v porovnaní s drahým originálom.

Medzi dvoma kameňmi

Pikantnosť situácie zvýrazňuje fakt, že Land Rover svoj Evoque v Číne nielenže predáva, ale aj vyrába! Jeho polovičným joint venture partnerom je tamojšia štátna automobilka Chery. Ich prvým spoločným modelom je práve najnovší Evoque určený pre tamojší trh. Rozdiely medzi verziou z Británie viditeľné nie sú, odlišuje ich len nápis na zadnej časti auta v čínštine odkazujúci na spoluprácu s domácou automobilkou. Spustenie predaja Landwindu X7 tak môže mať priamy dopad na odbyt Evoque v Číne. Britskej automobilke, ktorá investovala do svojich aktivít v Číne nemálo prostriedkov, absolútne nepáči.

Landwind je značka vlastnená čínskou automobilkou Jiangling Motor Holding. Je to joint venture spoločností Changan Auto a Jiangling Motors Corporation. Značka bola vybudovaná v roku 2005 a SUV X6 predávala aj v Európe. Zameriava sa najmä na športovo-úžitkové modely, v ponuke ich má päť. Okrem toho ešte jedno rodinné MPV. Changan Auto sa považuje za jednu z najlepších štyroch automobiliek, ktorá vyrába dva milióny vozidiel ročne. Má ďalšie spoločné podniky v krajine vybudované aj s ďalšími veľkými automobilkami - s Fordom, PSA a so Suzuki. Už v minulosti bola v paľbe kritiky, že sa jej model Landwind CV9 nápadne ponášal na Opel Frontera. Objavil sa síce nakrátko aj v Európe, ale keď zle obstál v crash testoch Euro NCAP, stiahli ho z predaja.

Bude sa Land Rover súdiť?

Či sa skupina Jaguar Land Rover pustí do súdneho procesu, nie je ešte známe. Isté predpoklady na úspech tu však sú. A to práve preto, že v Číne priamo pôsobí a že jej partnera, automobilku Chery, vlastní štát, ktorý by mohol Britom podržať chrbát. Na druhej strane môže však loby využiť aj značka Landwind, ktorá patrí automobilke Chang'an a tá je tiež štátnym podnikom. Nepredpokladáme však, že by Číňania pripustili takýto precedens. Veď by sa naň mohli následne odvolávať ďalšie európske automobilky, najmä tie, ktoré spolupracujú so svojimi ázijskými partnermi. Veď z tohto druhu podnikania Čína do značnej miery žije. Vylúčiť sa tak zrejme nedá zákulisné vyrovnanie so značkou Landwind, tento spôsob už Číňanom nie je úplne cudí.

 „Fakt, že v Číne naďalej dochádza k plagiátorstvu, a to v takejto miere, ma naozaj sklamal. Nemalo by sa to diať, intelektuálne vlastníctvo patrí skupine Jaguar/Land Rover, a pokiaľ ho porušíte, potom sa vystavujete postihu na základe medzinárodných pravidiel, ktoré platia na celom svete,“ komentoval plagiátorstvo Landwindu Ralf Speth, šéf Land Roveru. Je toto konštatovanie zatiaľ všetko, čo môže britská automobilka urobiť? Britský výrobca terénnych vozidiel sa teraz plánuje sťažovať čínskym úradom na krádež duševného vlastníctva zo strany Landwindu, či sa plánuje aj súdiť, zatiaľ známe nie je. Čínske úrady ale budú v zložitej situácii, ktorej zo svojich automobiliek vyhovieť. „Budem hovoriť s našimi ľuďmi a budem sa rozprávať aj s našimi partnermi v Chery, ako nájsť východisko z tejto situácie. Nedokážem si predstaviť, že by čínske úrady nič nespravili so situáciou, ktorá podkopáva dôveryhodnosť krajiny,“ uzavrel R. Speth.

Jozef Vydra
ZDROJ: pcauto.com.cn

Komentáre k článku