17.05.2014

Chevrolet v Európe skončí... No a čo potom?

Už je to zopár mesiacov, čo vieme, že General Motors rozhodlo o ukončení predaja áut značky Chevrolet v Európe. A čo bude so značkou potom?

Je známe, že v Európe chce GM sústrediť všetky sily do Oplu. Chevrolet sa bude ďalej predávať za východnom hranicou kontinentálnej Európy (Rusko) ako i v Británii, v Amerike a v niektorých ázijských krajinách. Strata európskeho trhu však pre Chevrolet znamená pokles predaja o približne 150 tisíc vozidiel ročne, a to je riadna strata.

Jednoduché a v istých smeroch rozumné riešenie GM okamžite vyvolalo poplach a veľké sklamanie v Južnej Kórei, kde sa autá značky Chevrolet určené pre európsky trh vyrábajú. Pritom pred necelým rokom bolo všetko inak.

GM ešte vo februári minulého roka hlásilo zvyšovanie investícií a kapacít svojich kórejských závodov. Celkovo malo ísť o 7,3 miliardy dolárov natlačených aj do inžinierskeho centra, dizajnového štúdia a štyroch nových závodov. V následnosti na to prišli štrajky odborov, ktoré žiadali menej práce za vyššie mzdy. Potom začala juhokórejská mena zvyšovať hodnotu, čím utrpela konkurencieschopnosť Chevroletu Kórea a vývoz áut bol drahší.

To boli tvrdé rany pre ambiciózne plány GM a je pravdepodobné, že prispeli k rozhodnutiu vyškrtnúť Chevrolet z Európy (straty v Európe sa pre snahu odborov a drahší export ešte zvýšili).

V Kórei tak nastal problém. Ako nahradiť stratu európskeho trhu? Mali dve možnosti. Alebo obmedziť výrobu, alebo prepustiť zamestnancov (čo vzhľadom na odborárov bol problém) alebo sa pokúsiť stratu Európy nahradiť inde. A Kórejci sa pokúšajú nájsť miesto pre stratu predaja.

Momentálne sa snažia využiť fakt, že GM plánuje ukončiť výrobu pod značkou Holden v Austrálii. Kórejský Chevy sa tam chce natlačiť, čo však pravdepodobne nebude mať ľahké vzhľadom na nové plány GM u protinožcov.  GM síce chce ukončiť výrobu Holdenov, no do Austrálie chce importovať autá značky Opel pod znakom Holdenu. Konkrétne má ísť o modely Cascada, Astra a Insignia.

Napriek tomu sa zdá, že pokles odbytu sa Chevroletu Korea podarí čiastočne nahradiť. Okrem vyššie uvedených krokov sa tiež pokúsili zamestnancom navrhnúť predčasný dôchodok. Zo šesťtisíc zamestnancov, ktorý by mali nárok, to prijalo iba pár stoviek. Kórejský Chevrolet tak rozhodnutím GM o odchode z Európy určite dosť vážne utrpí. Nielen stratou odbytu, ale i stratou investícií a problémom s prepúšťaním. GM sa proti kritike z Kórei bráni faktom, že pri jednom zo závodov otvorilo dizajnérske centrum za 40 miliónov dolárov. Má to byť dôkaz, že GM na Kóreu úplne nezanevrelo. Nuž, 40 miliónov oproti 7,3 miliardy...

Nech sa teda zdá posilňovanie Oplu v Európe akokoľvek pozitívne, pachuť z odchodu Chevroletu ako lacnejšej alternatívy neostane v ústach len zákazníkov na starom kontinente, ale i u výrobcov v Kóreii. Ale hlavne, že GM bude mať zdravšiu súvahu ;).

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Automotive news Europe

Komentáre k článku