2014-02-03 04:55:00
Toto je 10 najpredávanejších
V roku 2013 sa predalo v Európe vyše 12,3 milióna áut.

Toto je 10 najpredávanejších áut v Európe za rok 2013

Na európskom trhu sa v roku 2013 predalo viac ako 12,3 milióna áut. Všetky dôležité značky si pohoršili, s jedinou výnimkou.

V tridsiatich monitorovaných štátoch s výnimkou Bulharska a Malty bolo registrovaných 12 358 239 nových registrácií. Je to o 1,7 % menej, ako v roku 2012. Celkové nižšie údaje nie sú až tak drastický vďaka poslednej tretine roka. Vtedy došlo k oživeniu predaja a od septembra boli predaje pravidelne vyššie, ako z predošlého roka.

Najväčšími európskymi trhmi v predaji nových áut zostali Nemecko (2,95 milióna), Veľká Británia (2,26 mil.), Francúzsko (1,79 mil.) a Taliansko (necelých 1,31 milióna). Zo všetkých spomenutých si polepšilo len ostrovné kráľovstvo o necelých 11%. Všetky ostatné krajiny Európy hlásili menej registrácií.

Poradie značiek sa v porovnaní s vlaňajškom veľmi nezmenilo. Od prvej až po šiestu priečku je všetko po starom. Najpredávanejšou značkou je nemecký Volkswagen, vozidlá tejto značky  si kúpilo vyše 1,55 milióna klientov. Ako jediný prekročil sedemmiestne číslo. Druhý skončil Ford a tretí Opel. Ďalej nasledujú Renault, Peugeot a ako najúspešnejšia prémiová značka je  na šiestej pozícii Audi.

Pôvodne siedmy Citroën tentoraz klesol až na deviate miesto. Predbehlo ho siedme BMW a ôsmy Mercedes. Desiatku uzatvára Fiat. Škoda sa síce medzi 1 najpredávanejších nedostala, ale na desiaty Fiat stratila iba 61 764 áut, pripísala si na konto  513 182 (+3,8 %).

Väčšina z automobiliek si však medziročne pohoršila, vrátane dominujúceho Volkswagenu, ktorý predal o 3,7 % menej. Najväčší prepad v prvej desiatke zaznamenali Peugeot (- 6,8 %) a Citroën (-10,6 %). Jedinou automobilkou medzi desiatimi najpredávanejšími s navýšením o takmer 25 tisíc registrácií je Mercedes-Benz. V roku 2013 predal  o 4,2 % viac áut ako v roku 2012. Najhoršie výsledky z Top 10 vykazuje Citroën s vyše 10,5 % pádom. Okrem Top 10 sa veľmi darilo značkám Dacia, Seat  a Mazda.

V rebríčku najpredávanejších áut dominuje Volkswagen Golf. V Európe sa preň rozhodlo  470 229 zákazníkov, čo je o takmer 9 % viac, ako pred rokom. Ford Fiesta na striebornej priečke má na Golf stratu skoro 130 000 kusov a pokles o 4,1 %. Ozajstným prekvapením je tretie miesto Renaultu Clio s 287 111 predanými kusmi. Znamená to nárast až o 17,6 %. Posunul tak na nižšie pozície Opel Corsa aj VW Polo. Z top desiatky vypadli Renault Mégane a VW Passat. Ich miesta zaujali Peugeot 208 a BMW radu 3.

Najpredávanejšie značky v Európe v roku 2013 (30 európskych štátov)

Značka Predaj 2013 (ks) Predaj 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. Volkswagen 1 554 915 1 614 176 –3,7
2. Ford 922 477 952 791 –3,2
3. Opel 822 981 835 711 –1,5
4. Renault 803 166 816 845 –1,7
5. Peugeot 741 939 796 217 –6,8
6. Audi 694 528 705 663 –1,6
7. BMW 639 823 641 257 –0,2
8. Mercedes 622 769 597 931 4,2
9. Citroën 603 080 674 551 –10,6
10. Fiat 574 946 583 418 –1,5

10. Opel/Vauxhall Astra – 194 683 kusov

Zdroj: Opel AG

Astry s logami Opelu aj britského Vauxhall sa v štatistikách JATO Dynamics rátajú spoločne,  ide o totožné autá, len s rozličným označením podľa trhu. Astra sa nevyznamenala, veď v  roku 2012 sa ich predalo vyše 230 tisíc, čo znamená prepad o 15,4%. V tom roku v lete Astra absolvovala aj facelift, takže ešte nejaký čas musí vydržať v súčasnej podobe. Postupne sa rozširuje ponuka motorov, napríklad o turbodiesel 1.6 CDTI a zážihový 1.6 Turbo pre GTC.

 9. BMW radu 3 – 201 224 kusov

Zdroj: BMW Group

Tretí rad bavorskej automobilky potvrdil svoju formu, keď mu v konečnom účtovaní rozhodne zaslúžene patrí deviata pozícia po náraste o 14,8% z pôvodne 175 299 kusov. Pritom sa ešte neobjavili príbuzné kupé (a kabriolety) radu 4. Iný zástupca nemeckého luxusného triumvirátu (Audi, BMW, Mercedes) v prvej modelovej desiatke nie je, takže za tento úspech patrí trojkovému radu BMW pochvala..

 

8. Nissan Qashqai – 202 593 kusov

Zdroj: Nissan

Pred ôsmimi rokmi Nissan poriadne zariskoval, keď nahradil klasický hatchback nižšej strednej triedy Almera v Európe vyrábaným krížencom. Napriek ťažko vysloviteľnému menu to nebolo zlyhanie marketingu, ale úspech! Japonsko-britský „kočovník" zo Sunderlandu je najpopulárnejším crossoverom starého kontinentu. Počet jeho registrácií klesol iba o necelé tri percentá. Je tu však už nová generácia, ktorá práve prichádza.

 

 7. Ford Focus – 224 232 kusov

Zdroj: Jozef Vydra

Focus patrí k najobľúbenejším vozidlám na svete, o post globálnej jednotky sa bije s Toyotou Corolla. Momentálne sa mu lokálne nedarí tak, ako by si asi vedenie želalo. Pritom je už pripravený facelift s prednou časťou v štýle menšej Fiesty (a Aston Martinu). Súčasný model sa vzdal menej žiadanej trojdeverovej verzie a jeho registrácie klesli o 7,2% v porovnaní s rokom 2012.

 

 

6. Peugeot 208 – 239 102 kusov

Zdroj: Peugeot

Malý Francúz mal úspešný rok, keď poskočil takmer o polovicu, zo 160 150 exemplárov. Napriek tomu, že sa neponúkal po celý predchádzajúci rok, patrí mu pozícia skokana roka. Francúzskeho „leva“ mieria marketéri dvestoosmičky najmä na ženy. Tým asi neprekáža trocha kontroverzná prístrojová doska a malý volant. Veď sa objavil už aj vo väčšej 308-ke. Kombi SW nahradil v prípade malého Peugeota crossover 2008.

 

 5. Opel/Vauxhall Corsa – 239 814 kusov

Zdroj: Opel AG

Na najspodnejšej priečke Top 5 sa usalašila už štvrtá generácia malej Corsy. Ani takmer osem rokov veku a dve krátko po sebe idúce modernizácie jej neubrali na atraktivite. Má síce na konte takmer desaťpercentný zostup, čo na prvý pohľad nevyzerá dobre, ale v očakávaní piatej generácie, ktorá príde pravdepodobne ešte v tomto roku, to naozaj nie je zlý výsledok.

 

 

4. Volkswagen Polo – 266 994 kusov

Zdroj: Jozef Vydra, VW,

Druhý najmenší a tiež najúspešnejší Volkswagen je bez zmeny už od jari 2009. Záujem je stále vysoký, napriek poklesu o 7,2 percenta oproti roku 2012. Zdalo by sa, že Polo nepotrebuje výraznejšie modernizácie a zákazníci ho chcú práve také. Pred pár dňami predstavená výrazná modernizácia sa tak dotkla technológií a techniky pod kabátom, ktorý sa prakticky nezmenil. Polo v Nemecku patrí za „domáce“ auto, hoci sa vyrába neďaleko španielskej Navarry.

3. Renault Clio – 287 111 kusov

Zdroj: Renault

Clio štvrtej generácie zabodovalo napriek tomu, že opustilo koncepciu trojdverovej karosérie. Jeho hatchbacky a kombi s výrazným kosoštvorcom (alebo žeby diamantom...) v znaku porazili Polo o výrazných 20 117 áut. Trocha im chýba priestor na zadných sedadlách, ale majú zasa čosi navyše: Renault sa zameral na štýl. Aj vďaka tomu si Clio pripísalo rast o 17,6%, teda o 43-tisíc kusov viac ako pred rokom.

 

 2. Ford Fiesta – 293 663 kusov

Zdroj: Jozef Vydra

Fiesta získala za rok 2013 titul najpredávanejšieho malého vozidla v Európe. Jej majiteľom sa stalo takmer 294 000 vodičov. Malé Fordy majú v obľube najmä na britských ostrovoch.  Ponúka sa iba hatchback, ktorý má jeden, alebo dva páry dverí. Sedany sú v ponuke len na východ a západ od starej Európy. Fiesta si pohoršila o 4 % v porovnaní s rokom 2012, keď prekonala počet 306 tisíc exemplárov.

 

 1. Volkswagen Golf – 470 229 kusov

Zdroj: VW

O 60% viac ako druhá Fiesta, to je veľavýznamný úspech. Siedmej generácii Golfa sa jednoducho darilo, hoci sa ich predalo v roku 2012 „iba“ 431 754. Nárast v minulom roku tak znamenal takmer 9 %. Je asi celkom pochopiteľné, že toto auto je jednotkou v Nemecku, ale je úspešné aj vo Švajčiarsku, Rakúsku a tiež vo Fínsku, kde sa stal Golf tiež bestsellerom v roku 2013.

Jozef Vydra
ZDROJ: JATO Dynamics

Komentáre k článku


Stream naživo