2023-04-16 16:10:00
Zubor Red Bull
Zubor Red Bull
Zdroj: Jozef Murárik

Šoféroval som Zubor: Neviditeľná stíhačka, ktorú počuť

Sú rôzne druhy áut. Niektoré sú naozaj veľkosériové a niektoré majú produkciu trochu obmedzenú.

Niektoré sú prototypmi a niektoré sú iba jediným kúskom, ktorý vznikol. Mňa Red Bull posadil do jedného z takýchto vozidiel a nie, nie je to špeciál Bugatti, je to eventový špeciál s názvom Red Bull Zubor.

Výzor tohto vozidla je naozaj extrémny. Istá dávka podobnosti by sa dala nájsť maximálne so stíhačkou F117-A Nighthawk, ktorá mala podobné tvary a bola neviditeľná pre radary. Tie ostré línie a matná čierna moje presvedčenie len ďalej potvrdzujú. Chýba už azda len rozdelené sklo a krídla. A aj Zubor by bol pre radary neviditeľný.

V premávke ho však vidno úplne brutálne. Žiadne auto asi nevyvoláva taký rozruch. Dobre, toto tvrdenie je klišé a nie je úplne stopercentné, sú autá, ktoré napríklad svojimi májačikmi vyvolajú väčší rozruch. Ale vidieť toto v spätnom zrkadle na diaľnici, prípadne v meste je poriadny šok. Z  predných projektorových svetiel vychádzajú lúče na vozovku a ich okolie robí dojem, že toto auto je trošičku nasrdené a pri jednom zlom pohybe dokáže kohokoľvek v premávke prevalcovať.

Zdroj: Jozef Murárik

Red Bull súbor je jednokusový špeciál z flotily 80 rôznych špeciálov vlastnených Red Bullom, ktorý má základy vo veľkom pick-upe RAM 1500. Veľkom, samozrejme, z pohľadu európskeho štandardu. Je omnoho väčší, ten základový pick-up, ako napríklad Ford Ranger, či Toyota Hilux. V Severnej Amerike je však stále tým menším v ponuke. Dôvodom na použitie základného RAMu je aj snaha o čo najnižšiu prevádzkovú hmotnosť.

Kovová konštrukcia modelu však nie je iba dodávkovo vyzerajúcim vozidlom, je niečím extra. Je eventovým špeciálom, čo hovorí o náklade v zadnej časti. Po odkúpení krytu je možné vysunúť striešku nad DJ-ským miestečkom a taktiež je možné vysunúť aj dve obrovské televízne obrazovky. Nastavenie celého vozidla na hudobnú a vizuálnu produkciu je záležitosťou maximálne 10 minút. Na každej párty je tým pádom reakčná doba úplne minimálna. Stačí zdvihnúť striešku, nastaviť televízory, nahodiť repráky, nahodiť DJ-ské vybavenie a ozvučenie s vizuálnymi vnemami môže fungovať fakt rýchlo.

Zdroj: Jozef Murárik

Veľkou výhodou RAMu je práve podvozok. Síce prišiel o vzduchové pruženie a miesto neho sú plne nastaviteľné tlmiče, ale má značnú priechodnosť aj v tejto reinkarnácii. Dokáže sa dostať aj do menej dostupných miest. Festivaly? Bez problému. Športové podujatia? Bez problému. Ozvučenie horskej chaty? Bez problému, ale s vystretým varovný prstom, že či to je ozaj rozumné. Rovnako rýchlo ako je možné z cestnej špecifikácie Zubra spraviť ozvučovacie monštrum je možné realizovať aj opačný postup. Jediná otázka pri rozložení aparatúry bola, či nemá nejaké poisťovacie kolíky, či skôr výsuvné stĺpiky ako žeriavy a karavany. Ale po úspešnom lezeckom výkone na zadnú korbu, či skôr na miesto pre dvoch DJ-ov si hovorím, že ich ani netreba. Auto pôsobí stabilne a kopíruje maximálne pohyby osôb vnútri, aj to len v jemnej miere. Nastavenie podvozku je úplne adekvátne zameraniu.

Na kúsok sa dostávam za volant tohto obra. Samozrejme po zložení všetkých prvkov naspäť na svoje miesto. V interiéri, až na extrémne ťažké dvere, ktoré skôr pripomínajú Aligatora ako Zubra, či RAM 1500, je takmer všetko tak ako v klasickom pick-upe. Volant, kruhový ovládač prevodovky, ako Ikarusoch, pohodlné sedadlá s vyhrievaným a ventiláciou. Je super, že ako základ prestavby prišiel RAM 1500 Laramie a nie nejaká vykuchaná verzia. O veľké zľahčenie orientácie sa stará aj vstavaný dotykový displej s možnosťou káblového prepojenia Apple CarPlay. Pri jazde mi kabína vytvárala dojem vzdušnosti a trochu menšej prehľadnosti, kvôli extrémnej šírke 2,3 metra a tiež kvôli vzdialenosti medzi volantom a čelným sklom. Ak by tam nebol motor, tak by sa na tejto dĺžke zmestil ešte jeden rad sedadiel. Šoférovať toto monštrum je niečo špeciálne. Pod kapotou má atmosférický motor s objemom 5,7 litra, ktorý poháňa buď zadnú nápravu, alebo obe, podľa režimu. Na diaľnici je vraj optimálna rýchlosť do 120 km/h, ale aj vtedy už je zaujímavé manévrovať s obrom Zubrom.

Zdroj: Jozef Murárik

To, čo si ale vodič užíva je neuveriteľný rešpekt na cestách. Z každého auta sa na Zubra všetci pozerajú, na každej zastávke je niekoľko prstov smerujúcich na toto vozidlo. Nie, nie sú to prostredníky ako na Géčkové Mercedesy ružovej farby, ale ukazováky a oteckovia rodín s úžasom hovoria malým deťom o tom, že toto musí byť nejaký špeciál. A aj je. Celkový záujem vychádza aj z použitej výfukovej sústavy. Má diaľkové ovládanie kvapiek a dva režimy. Buď je celkom potichu, čo príde vhod na diaľniciach a pri presunoch, alebo má naozaj mohutný zvuk podfarbujúci prejav osemvalcového agregátu. Vôbec sa nečudujem, že mestský režim je s otvorenými kvapkami. Toto auto potrebuje pútať pozornosť najviac ako sa dá a stále nie je až príliš hlučné. Ten, kto ladil výfukovú sústavu by si zaslúžil medailu za dobre odvedenú prácu.

V závere každého testu je odporučenie, či je auto vhodné pre jednotlivých zákazníkov. A keďže toto je vyslovene špeciál na mieru, tak určite nie je vhodný pre každého. Nie je vhodný už samotnými rozmermi a ten, kto nejazdil so stredne veľkou dodávkou, prípadne nemal šancu si zvyknúť, bude mať trochu problém. Jediné, čo mi asi najviac na aute chýbalo, bola kamera vpredu. Cúvacia kamera je úplne výborná, ale mať ešte jednu, ktorá by videla aj tesne pred auto by bola asi výborná správa pre každého, kto toto auto šoféruje. Aj napriek obrovským rozmerom je manévrovanie celkom rozumné. Jasné, treba si dávať pozor na previsy, a na obrovskú šírku, ale vzhľadom na určenie auta je toto mala daň za to, čo ponúka. Jeho najväčšia devíza sa ukáže až po zaparkovaní. Vtedy je plnohodnotnou pódiovou inštaláciou pre DJ-a a ponúka aj vizuálne vnemy skrz spomenuté veľké displeje. Toto je jedno z áut, ktoré si zapamätám do konca života. Red Bull s ním spravil perfektný krok ku väčšej viditeľnosti na eventoch rôzneho druhu.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/jm

Komentáre k článku


Stream naživo