02.08.2022
Hasiči v Plzeňskom kraji
Hasiči v Plzeňskom kraji hasili starý elektromobil
Zdroj: HZS z Plzeňského kraje

V Česku zhorel ďalší elektromobil. Tento bol výnimočný. Mal vyše 20 rokov

Požiare elektromobilov sú populárnou témou, ale tento bol iný.

V Plzenskom kraji v Českej republike zasahovali v pondelok 1. augusta hasiči pri požiari automobilu. Informoval o tom Týdeníkpolicie.cz. Keď prišli na miesto, zistili, že nejde o bežný automobil, ale o elektromobil. Nie však hocijaký. Elektromobil, ktorý počas nabíjania zachvátili plamene mal už totiž pekných pár rokov. Francúzske elektrické vozidlo s názvom Peugeot 106 Electrique sa vyrábalo od roku 1995, to znamená, že išlo doslova o deduška medzi elektromobilmi.

 Je len málo elektrických áut, o ktorých by sa mohlo napísať, že sa dožili bezmála 30 rokov. Tento sa však predsa len troch desaťročí od výroby nedožil a pre chybu pri nabíjaní začal horieť a zhorel do tla. Síce nešlo o elektromobil s lítiovými batériami, aj po „uhasení“ preukazoval vytváranie tepla, a tak hasiči neriskovali a ponorili ho do vodného kúpeľa podobne ako sa to robí pri moderných elektromobiloch. Deduško elektromobil využíval batérie Ni-Cd, teda alkalické nikel-kadmiové články podľa hasičov v niečom podobné ako pri vozidlách so spaľovacím motorom. Hasiči totiž nemusia riešiť problém s kontaminovanou vodou inak, než že ju vypustia do čističky odpadových vôd – podľa ich slov v batériách nebol elektrolyt. Celková škoda na vozidle bola vyčíslená na 97-tisíc českých korún, čo je v prepočte takmer 4000 eur.

Automobilky sa s elektrickými vozidlami prezentovali už dávno. Za všetky stačí spomenúť elektrickú Škodu Favorit, či práve tento elektrický Peugeot 106. Narozdiel od Favoritu ale išlo o sériový automobil. Záujem už v tom čase výrazne prevyšoval ponuku a za 8 rokov vo výrobe sa týchto áut predalo cca 6400. Vozidlo sa predávalo iba na vybraných európskych trhoch, väčšinu z nich kúpila francúzska vláda. Jeho elektrický dojazd bol na úrovni 80-100 km na nabitie. Napriek využitiu batérií Ni-Cd (s vodným chladením) sa toto autíčko s 11 kW motorom a maximálnou rýchlosťou niekde na úrovni 90 km/h dlhodobo preukazovalo ako životaschopný a spoľahlivý automobil, ktorého batérie pri správnej údržbe vedeli vydržať cez 150 000 km.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: tydennikpolicie.cz

Komentáre k článku