29.05.2020

Renault 5 Turbo – nezabudnuteľná strela s motorom v strede

Občas sa stáva, že sa do predaja dostane auto, ktoré pôvodne skonštruovali na preteky a súťaženie.

To je aj prípad modelu Renault 5, ktorý vznikol pred 40 rokmi a vo verzii Turbo bol určený na rely. Aby ho mohli homologovať, potrebovali zo sériovej výroby istý počet kusov. Nuž a to bol začiatok civilnej éry tohto veľmi obľúbeného auta.

Na konci 70. rokov 20. storočia sa automobilka Renault rozhodla pre vstup do seriálu rely. Už jednoducho nestačili víťazstvá na legendárnych vytrvalostných pretekoch 24h v Le Mans či v seriáli Formula 1. Značka Renault chcela dobyť šotolinu, zasnežené a prašné cesty svetových súťaží rely.

Nový model, ktorého produkciu odsúhlasil viceprezident výroby Jean Terramorsi a navrhol Yves Legal, skonštruovali priamo pre rely. Výrobca musel vyrobiť aj pred homologáciou sériu automobilov v počte 400 kusov. Dopyt po tomto auta však prekonal očakávania a tak homologačná séria prekročila plánované počty a vyrobilo sa z nej až 1 820 kusov.

Tento model nesie označenie Turbo 1 a má modrý, alebo červený interiér a množstvo dielcov , ktoré prevzal priamo z motoršportu. Sú to napríklad hliníkové dvere a strecha, či nádherné škrupinové sedadlá od Bertoneho.

Od roku 1983 sa Renault Turbo vyrábal vo verzii Turbo 2 s rovnakou technickou špecifikáciou, ale so sivým interiérom. Pri ňom sa inšpiroval modelom Renault 5 Alpine Turbo bez hliníkových častí karosérie

Aby sa udržala optimálna cena, tentoraz boli strecha, zadné a bočné dvere lisované z oceľového plechu. Z tejto verzie sa vyrobilo až 3 167 kusov. Celkovo do roku 1986, teda posledného roku výroby tohto modelu, vzniklo 4 857 kusov.

Prvý Renault 5 Turbo sa predstavil na autosalóne v Paríži v roku 1978. Automobil sa dostal na titulné stránky novín vďaka centrálne umiestnenému motoru a veľkým kolesám, ktoré sa schovávali pod extrémne širokými zadnými blatníkmi. Mal úžasný vzhľad – bol to taký Renault 5 na steroidoch.

Renault 5 Turbo sa vyrábal v alpskom závode v Dieppe a rýchlo si našiel zákazníkov. Klientov fascinoval maximálny výkon malého motora. Štvorvalcový turbodúchadlom prepĺňaný motor Cléon-Fonte s objemom 1397 cm³, umiestnený hneď za prednými sedadlami mal výkon 118 kW (160 koní) pri 6400 ot./min. Vďaka nemu šprintoval tento malý Renault z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy. V tom čase bol najsilnejším sériovým autom vo Francúzsku.

Renault 5 Turbo, zverený do profesionálnych rúk majstrov volantu, akými sú Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saba, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier a Jean Ragnotti predvádzali nezabudnuteľnú jazdu. Jazdci v rely ho milovali po celom svete a tento model získal niekoľko nezabudnuteľných víťazstiev.

Medzi inými aj víťazstvo na rely Monte Carlo v roku 1981, kde po veľkolepom boji s tímom Audi a modelom Quattro, aj s vozidlom Porsche 911 doviedol Jean Ragnotti svoj Renault 5 Turbo na prvom mieste. O rok neskôr tento model dominoval na súťaži Tour de Corse - Rallye de France s 15 000 zákrutami (1982).

V roku 1981 súťažil Blazej Krupa v Renault 5 Turbo na Majstrovstvách Európy v rely. V piatom kole poľských pretekov na trati v Miedziana Góra neďaleko Kielce dokázal byť najrýchlejším vo svojej triede. Po víťazstve na Juhoslovanskej rely a popredných pozíciách na Rely Škoda, Chalkidiki, Golden Sands a v Algarve obsadil v záverečnej klasifikácii sezóny 6. miesto. V rokoch 1985 a 1986 juhoslovanská posádka Branislava Kuzmića a Rudiho Sali vyhrala poľskú rely práve na vozidle Renault 5 Turbo.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Renault

Komentáre k článku