14.12.2018

Šetrite zubnou pastou. Honda sa pochválila prielomom vo vývoji batérii

Honda sa pochválila prielomom vo vývoji batérií, ktoré nepotrebujú lítium. Kľúčom je zubná pasta.

Áno, šetrite zubnou pastou priatelia. Ak chcete mať v budúcnosti elektromobil, ktorý bude ľahší, ekologickejší a pritom bude mať väčší dojazd, a to všetko pri vyššom výkone, radšej si neumývajte zuby.

Mám vašu pozornosť? Výborne. Poďme od žartov k realite. Nejde totiž o zubnú pastu a už vôbec ňou nemusíte šetriť. Aj keď s vynálezom, o ktorom je tento článok má zubná pasta predsa len niečo spoločné. Vlastne dosť. Konkrétne ide o jej najznámejšiu a najvýznamnejšiu zložku – fluorid.

Súčasné batérie väčšiny výrobcov sú vyrobené na báze lítia. Najznámejšie sú litium-iónové, či lítium-polymérové. Výskum ide ďalej, kapacita sa zvyšuje, podiel lítia potrebného v batériách sa znižuje a tým aj dopad na životné prostredie. Ide to však pomaly, lítium je veľmi drahé a jeho zásoby sú obmedzené, ťažba, recyklácia, to všetko sú dilemy, ktorých úplné riešenie je ešte veľmi ďaleko.

Aj preto sa vedci snažia nájsť inú cestu. Tou môžu byť batérie postavené na fluorid-iónovej báze. Honda sa pri vývoji tejto technológie spojila s Kalifornským Technologickým Inštitútom (Caltech) a s NASA. Výskum prináša prvé ovocie a prísľub realizácie batérií na fluorid-iónovej báze je skutočný.

Nebudeme sa trápiť množstvom nezrozumiteľných detailov. Nápad s využívaním fluoridu nie je nový, no články na báze fluoridu majú teplotné obmedzenia. Dnešné fluorid-iónové články pevného skupenstva potrebujú pre funkčnosť teplotu minimálne 150° Celzia. To je samozrejme veľmi nepraktické. Výskumníkom sa ale podarilo nájsť prostriedok k tomu, aby tieto batérie boli funkčné aj pri izbovej teplote. Objavom je chemicky stabilný tekutý elektrolyt na báze fluoridu s vysokou iónovou vodivosťou a širokým pásmom pracovného napätia. Elektrolyt pozostáva zo suchých tetraalkylamóniumfluoridových solí rozpustených v organickom, fluórovanom éterovom rozpúšťadle. Elektrolyt je spojený s kompozitnou katódou, ktorá obsahuje nanoštruktúru typu jadro-plášť vyrobenú z medi, lantánu a fluóru. Túto kompozíciu sa vedcom podarilo úspešne otestovať. 

Takto postavený fluorid-iónový článok má 10-krát vyššiu priepustnosť ako v súčasnosti používané lítium-iónové články. Pritom netrpí na prehrievanie, je teda podstatne bezpečnejší. Vďaka výrazne nižšiemu používaniu vzácnych kovov je taktiež ekologickejší a dostupnejší. Navyše je tiež ľahší. To znamená, že Honda je pri zrode technológie, ktorá môže z ťažkých elektromobilov s limitovaným dojazdom a so sklonom k prehrievaniu pri vysokom zaťažení, urobiť relatívne ľahké, výkonné vozidlá s reálne minimálnym dopadom na životné prostredie, ktoré sa rýchlo nabíjajú a ktoré dokážu poskytnúť viac energie bez reptania.

No skrátka ruka v šerbli... Vážne, ak sa tento objav ukáže ako životaschopný, elektromobil sa stane tým, čím chce byť od začiatku. Od preukázania potenciálu v laboratórnych podmienkach je ku komercializácii strašne ďaleko, no prísľub tu je a nádej tiež.

Honda si od tejto technológie sľubuje skutočne veľa. Tvrdí, že fluorid-iónové batérie majú potenciál nakŕmiť svet čoraz hladnejší po prostriedkoch na ukladanie energie. Nejde teda len o elektromobily...

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Honda

Komentáre k článku