2018-07-01 04:00:00
Fascinujúce diaľkové jazdy automobilov
Fascinujúce diaľkové jazdy automobilov Škoda
Zdroj: Škoda auto

Prvé kilometre v prvej republike: Fascinujúce diaľkové jazdy Škoda

Diaľkové jazdy progresívne riešených automobilov Škoda vzbudzovali v 30. rokoch minulého storočia pozornosť na celom svete.

Pomáhali šíriť renomé mladého Československa a súčasne významne podporili export automobilov z Mladej Boleslavi do desiatok krajín. Kvalitu a spoľahlivosť základného modelu Škoda Popular, ako aj zástupcu strednej triedy Rapid, preukázali výkony v náročnom teréne a často aj v extrémnych klimatických podmienkach.

Popularom z Prahy do Kalkaty: V máji 1934 odštartovala od pražského Autoklubu na cestu do Indie skupina štyroch vozidiel Škoda Popular, poháňaných litrovými štvorvalcami s výkonom 15 kW (20 k). Sedem cestovateľov vedených advokátom Zbislavom Petersom sa rozhodlo pre náročnú trasu naprieč Balkánom a Tureckom, pričom v najťažšom úseku za celý deň prešli len 13 km. Škoda Popular preukázala odolnosť aj v púšťach. Automobily s vlastnou hmotnosťou 700 kg, zaťažené až 800 kg posádky  a nákladu, sa z cieľa v indickej Kalkate presunuli do Bombaja, odkiaľ loďou pokračovali do Terstu a svoju cestu triumfálne zavŕšili po necelých štyroch mesiacoch a 15 000 kilometroch opäť v Prahe.

Zdroj: Škoda auto

V roku 1936 vzbudila pozornosť akcia 100 dní v malom aute. Manželia Eva a František „Frank“ Alexander Elstnerovci sa automobilom Škoda Popular vydali na americký kontinent. V prvej časti cesty sa museli vysporiadať s poľadovicou, na juhu USA sa museli prebojovať krajom spustošeným tornádom a záplavami, pri mexickej sopke Popocatepetl prekonali nadmorskú výšku 2500 m. Elstnerovci potom zamierili do San Francisca a cez Chicago sa vrátili do New Yorku. Na ceste domov prešli napríklad aj Španielsko, v tom čase zmietané občianskou vojnou. Na zdolanie cesty im namiesto 100 dní stačilo len 97, z toho 47 dní strávili za volantom. POPULAR so štvorvalcom litrového objemu tak prešiel v priemere 525 km denne. V lete 1938 sa Eva a Frank Elstnerovci s novým modelom Škoda Popular 1100 OHV, dosahujúcim rýchlosť až 105 km/h, vydali naprieč Argentínou: viac než 6 000 kilometrov úspešne zvládli iba za 12 dní  - táto akcia bola známa ako Tango argentino.

52 000 km dvakrát naprieč Afrikou: V rokoch 1936 - 1938 absolvovali fascinujúce africké dobrodružstvo manželia Mária a Stanislav Škulinovci. Skúsení cestovatelia zvolili uzavretý automobil Škoda Rapid, ktorý sa okrem dvoch rezervných kolies a strešného nosiča batožiny od sériového prevedenia nelíšil. Po vylodení v západoafrickom Dakare zamierili do Guinejského zálivu, na Pobrežie Slonoviny. V období dažďov prešli naprieč rovníkovou Afrikou. V hlbokom bahne museli kolesá podkladať vetvami a kmeňmi stromov, namiesto mostov využívať brody alebo improvizované plte s plavákmi z kanoe. Rok po odchode z domova dorazila Škoda Rapid pri prístave Beira až na pobrežie Indického oceánu. Výprava pokračovala loďou na Madagaskar. Ročná bilancia 30 000 km a spoľahlivosť vozidla Škoda Rapid inšpirovala Škulinovcov k predĺženiu cesty. Vydali sa na južný pevninský výbežok Afriky, na Mys dobrej nádeje, odkiaľ zamierili na sever - až do Egypta! Po takmer dvoch rokoch a 52 000 km sa skromná trojica vrátila do Prahy. Za pozornosť stojí, že v roku 1946 sa do Afriky vydali znovu nielen oni, ale aj ich Rapid.

Zdroj: Škoda auto

Symbolickým vyvrcholením fascinujúcej série prvorepublikových diaľkových jázd automobilov Škoda sa stala Cesta okolo sveta za 97 dní. Podnikol ju pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka s navigátorom a zároveň mechanikom Jindřichom Kubiasom. Ich len mierne upravený otvorený automobil (polokabriolet) Škoda Rapid s výkonom 23 kW (31 k), so štyrmi nezávisle zavesenými kolesami a s hydraulickými brzdami obstál v bahnitých, rovnako aj v piesočnatých a kamenistých úsekoch trasy. Viedla z Československa cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko, Sovietsky zväz, Irán, ale aj dnešný Pakistan, Indiu, Malajziu, Singapur, Čínu, Japonsko či Spojené štáty späť do Prahy.

Z 97-dňovej cesty pripadalo 53 dní na lodné presuny a vybavovanie vtedy náročných úradných formalít. Za volantom strávili obaja priatelia 44 dní: pri 27 700 kilometroch tak denný priemer vychádza na neuveriteľných 630 km cestou-necestou. Úspešne zvládnuté diaľkové jazdy priniesli mladoboleslavskej automobilke veľký ohlas v dobovej tlači a prispeli k posilneniu prestíže značky a úspechu ich moderne riešených modelov. Aj vďaka tomu sa Škoda  v druhej polovici 30. rokov stala najväčším výrobcom aj exportérom automobilov vo vtedajšom Československu.

Prvé kilometre v prvej republike
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


Stream naživo