18.03.2018

Škoda pomohla motorizovať Československo. Auto už nebolo luxusným tovarom

Automobilka Škoda pomohla k rozšíreniu automobilov v mladom štáte po 1. svetovej vojne.

Zložitá ekonomická situácia Európy po skončení 1. svetovej vojny masovej motorizácii nepriala, pomery v mladučkom Československu boli v tomto ohľade ešte zložitejšie - v roku 1921 pripadal jeden automobil na 3 138 obyvateľov. Značka Škoda sa však dokázala najmä v 30. rokoch presadiť na domácom trhu aj v zahraničí svojimi cenovo dostupnými modelmi. Najrozšírenejším radom automobilky bol POPULAR, do konca prvej republiky Škoda vyrobila vyše 13 000 kusov tohto modelu v nespočetných vyhotoveniach.

Pozornosť, ktorú mladoboleslavská automobilka dlhodobo venovala cenovo dostupnejším modelom, korešpondovala s demokratickým duchom novovzniknutej republiky. Prvý československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk v roku 1919 pri návšteve továrne Laurin & Klement v Mladej Boleslavi okrem iného povedal: „Dobre teraz chápem význam automobilu. Ja sám, skôr než som odišiel do cudziny, som sa díval na automobil nesprávne, áno, dosť naivne, vidiac v ňom luxusnú novotu... Dúfam, že automobil bude aj u nás tak všeobecne využívaný, ako je v Amerike. V Amerike má hociktorý farmár svoj automobil, ba aj lepšie situovaný robotník si môže dopriať tento dopravný prostriedok, aby sa v sobotu s celou rodinou odobral von a tam trávil svoj voľný čas, a potom v pondelok sa opäť vráti k svojej práci.“

Základ povojnovej ponuky spoločnosti Laurin & Klement tvoril osvedčený modelový rad S, vyrobený v rokoch 1911 - 1925 vo viac ako 2 000 kusoch. Priebežnú modernizáciu konštrukcie odrážali označenia sérií ako Si, Sl, Sm či So, zdvihový objem štvorvalcového motora postupne rástol z 1 771 na 2 413 ccm a najväčšia rýchlosť stúpla z približne 50 na 75 km/h, čím sa automobil nominoval do strednej triedy. Príkladom je exponát priestrannej verzie Si z roku 1918 v zbierkach Škoda Múzea.

V prvej polovici 20. rokov sortiment doplnili ľudovejšie modely Laurin & Klement 100 a 105, viac rozšírenejším bol typ L&K 110. Populárne „stodesiatky“, ktoré istý čas niesli logá Laurin & Klement aj Škoda, sa vyrábali v rokoch 1925 – 1929. V množstve verzií sa ich vyrobilo takmer 3000 kusov. Za predchodcu filozofie Simply Clever môžeme považovať kombinovanú karosériu, spájajúcu výhody osobného automobilu s dvojmiestnym valníkom s užitočnou hmotnosťou 500 kg. Jednoduchou a rýchlou výmenou zadného nástavca sa úžitkový automobil, slúžiaci drobnému živnostníkovi na rozvoz tovaru, cez víkend zmenil na plnohodnotný štvormiestny osobný automobil, ako stvorený na rodinný výlet.

Konkurencieschopnosť mladoboleslavskej automobilky významne posilnilo spojenie s priemyselným gigantom Škoda v roku 1925 a následné rozsiahle investície, vrátane vybudovania modernej továrne s pásovou výrobou. Jej technologickým nárokom bol prispôsobený stavebnicový rad modelov Škoda 422, 430, 645 a 860. Prvá číslica v typovom označení vyjadrovala počet valcov, dve ďalšie výkon v koňoch. Typ 422 našiel v zložitom období hospodárskej krízy 1930 - 1932 viac ako 3 400 zákazníkov. Otvorená verzia stála v roku 1930 približne 33 000 Kč (korún československých), liter benzínu cca 2,50 Kč. Priemerný ročný plat úradníkov vtedy predstavoval 18 000 korún, úradníčok iba 10 000 Kč. K zaujímavým prvkom štandardnej výbavy patrili kvalitné hodiny, naťahované v osemdňovom cykle.

Na začiatku apríla 1933 debutoval úplne nový automobil Škoda 420 Standard ako pádna odpoveď na hospodársku krízu. Oproti typu 422 bola jeho pohotovostná hmotnosť nižšia asi o 250 kg, predovšetkým vďaka nahradeniu rebrinového rámu podvozku centrálnym trubkovým nosníkom. Štvortaktný štvorvalec so zdvihovým objemom 995 ccm  dosahoval výkon 14,7 kW, auto na 100 km spotrebovalo asi 8 litrov paliva a stálo 29 800 Kč.

Škoda 420 Standard predznamenala mimoriadne obľúbený modelový rad POPULAR, vyrábaný od roku 1934, a pre značku Škoda razantný nárast odbytu na československom trhu aj v zahraničí. V rokoch 1934 - 1938 bolo vyrobených viac ako 13 000 vozidiel Škoda POPULAR v rôznych vyhotoveniach. Spoločne s väčším modelom RAPID tvorili hlavné piliere úspechu značky Škoda pod vedením Dr. Karla Hrdličky. Progresívne konštrukcie modelov sa stali solídnym základom povojnovej produkcie. Vyvrcholením úsilia o skutočne ľudové vozidlo sa stala Škoda POPULAR 995, typ 937, vďaka svojej cene 17 300 korún trefne prezývaný „Liduška“ (na obrázku vyššie). Vývoj a príprava jeho výroby sa kryli so záverečným obdobím prvej československej republiky, debutoval na sklonku roka 1938.

Prvé kilometre v prvej republike
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: SKoda

Komentáre k článku