2017-03-05 07:00:00
Cadillac pre prezidenta Trumpa
Cadillac pre prezidenta Trumpa

Nový špeciál pre Trumpa je pripravený: „Beštia“ toho dokáže veľa

Hoci sa prvý pohľad tvári ako väčšia americká limuzína, je to skôr obrnený tank, či bunker na kolesách.

Americký prezident používa vozidlá Cadillac od roku 1993. Automobilka nasadzuje nový prezidentský špeciál zvyčajne pri inaugurácii amerického prezidenta. Tentoraz ho nestihla dokončiť. No podľa webu Autoweek.com je už pripravený zaujať svoje miesto v službách Bieleho domu. Maskovanú verziu nového špeciálu nafotili jeho reportéri pri testoch.

O konečnom dizajne síce zatiaľ veľa nevieme, ale špionážne fotografie zachytávajúce maskovaný prototyp naznačujú, že limuzína dostane vzhľad podobný moderným vozidlám značky Cadillac, napríklad modelu CT6. Donald Trump pri inaugurácii v januári musel jazdiť v doterajšom vozidle, ktoré slúžilo jeho predchodcovi. Teraz už je ale Cadillac pripravený dodať Trumpovi nový prezidentský špeciál.

Nový automobil bude len miernu evolúciou doterajšieho modelu, ktorý dostal Barack Obama v roku 2009. Jeho dizajn zasa pripomína model Cadillacu CTS. Táto limuzína, ktorá bola špeciálne vyrobená pre predchádzajúceho prezidenta, samozrejme ponúka predovšetkým bezpečie pre posádku - napríklad pancierované dvere sú 20 centimetrov hrubé, nechýbajú nepriestrelná okná a celý podvozok kryje dvanásťcentimetrový tvrdený plát. Vozidlo tak odolá mnohých spôsobom útoku. Oficiálne sa nazýva Presidential State Car, no už roky má v kuloároch celkom príhodnú prezývku The Beast (teda Beštia) vďaka svojim parametrom a rozmerom. Auto je dlhé takmer 7 metov a vysoké ako dospelý človek, aby sa uľahčilo nastupovanie.

Poďme sa pozrieť na to, čo všetko taká prezidentská limuzína vie. Beštia, niekedy tiež prezývaná Cadillac One podľa prezidentského lietadla, ktoré má volaciu značku AirForce One v prípade, že na jeho palube je prezident USA, nie je žiadne športové vozidlo. Vďaka ťažkému pancierovaniu váži viac ako 9 ton. Dosahuje maximálnu rýchlosť necelých 100 km/h. Zrýchli na ňu za 15 sekúnd. Vstrekovanie oxidu dusného (rajského plynu)  vraj motoru krátkodobo zabezpečí výkon až 735 kW (1 000 k). Spotreba je takmer neuveriteľných 27 až 29 litrov nafty na 100 km. Na naftu jazdí preto, lebo je na rozdiel od benzínu menej explozívne a dá sa natankovať po celom svete. Práve palivo spôsobilo jediný prípad, keď sa prezidentský automobil pokazil. V roku 2013 sa vodič na čerpacej stanici v Izraeli pomýlil a do vozidla natankoval benzín.

Takého „bacuľka“ nemôže riadiť ktokoľvek. Za volantom sedí vždy perfektne vycvičený agent Tajnej služby. Hoci je riadenie Cadillacu podobné, ako šoférovanie autobusu, vodič musí byť vycvičený tak, aby vozidlo rýchlo otočil o 180° a fujazdil preč. Počas jazdy mu pomáhajú najpokročilejšie navigačné a komunikačné prístroje vrátane priehľadového displeja. V čelnej maske má beštia kamery pre nočné videnie. Okno vo dverách pri vodičovi je jediné z celého špeciálu, ktoré sa dá stiahnuť, ale iba o 7,5 centimetra. To pre prípad, keby vodič musel pri presunoch zaplatiť mýto. Prezidentská flotila má 12 takto upravených špeciálov. Aspoň dve vozidlá sa pri zahraničných návštevách posielajú napred transportným lietadlom C-17 Globemaster.


Prezidentský špeciál je bezpochyby najbezpečnejším autom na svete. Okná majú päť vrstiev skla a polykarbonátov. Majú zadržať aj prierazné guľky. Auto je chránené najmenej 20 centimetrami pancierovania. Nádrž je konštruovaná tak, aby vydržala aj priamy zásah. Vnútri je špeciálna hasiaca pena, ktorá má v zárodku uhasiť akýkoľvek požiar a zabrániť tak explózii. Nová limuzína pre nového prezidenta by v tomto smere mala byť minimálne rovnaká, skôr bude ale ešte o niečo lepšie. Dokonca aj konštrukcia bude podobná: auto využije rám z veľkého pick-upu či SUV a na ňom bude usadená odolná karoséria limuzíny. Výsledok sa opäť bude tváriť ako Cadillac. Paradoxné však je, že Cadillac kupuje podvozok, prevodovku a motor od konkurenčného Chevroletu. 

Dvere vie otvoriť len špeciálne vyškolený agent Tajnej služby, ktorý sedí na prednom sedadle spolujazdca. Po zatvorení dverí je oddiel s prezidentom hermeticky uzavretý. Dvere váži rovnako, ako dvere dopravného lietadla Boeing 757. Pre prípad chemického útoku má vozidlo vlastný uzavretý systém s nádržami so vzduchom v kufri auta. Tam je aj hasiaci systém, otvory na vypúšťanie slzného plynu a tiež systém na vytváranie dymovej clony. Slzný plyn môže vozidlo vypúšťať aj z prednej masky. Podľa niektorých zdrojov sú v nej ukryté aj ďalšie zbrane. Spodok vozidla je chránený oceľovou platňou, ktorá má posádku ochrániť aj pred následkami výbuchu bomby priamo pod vozidlom. Na aute sú obuté pneumatiky vystužené kevlarom. Pod nimi sú ešte oceľové kotúče, aby vozidlo mohlo pokračovať v jazde aj v prípade úplného zničenia pneumatiky.



S prezidentom v aute vždy cestuje agent Tajnej služby, ktorý sedí vedľa vodiča. V jeho dverách sú ukryté zbrane pre osobnú obranu. Vedľa prezidenta je miesto pre jedného hosťa, ktoré sa dá od hlavy štátu oddeliť sklopným stolíkom. Oproti nim v protismere môžu sedieť až tri ďalšie osoby. Pre zväčšenie komfortu sa však ich sedačky zvyčajne nemontujú. Vodiča a bodyguarda oddeľuje od prezidenta nepriehľadné sklo, ktoré môže stiahnuť len prezident. K dispozícii má tiež priamu linku na viceprezidenta a na ministerstvo obrany. A tiež tlačidlo, ktorým zalarmuje Tajnú službu. Tá má vo vozidle k dispozícii aj konzervy s prezidentovou krvou.

Podľa amerických médií stál vývoj nových prezidentských limuzín automobilku General Motors viac ako 15 miliónov dolárov a jeden kus by mal vyjsť na 1,5 milióna dolárov. Nový model Cadillacu bude vo flotile Bieleho domu postupne nahrádzať staršie vozidlá. Tie potom čaká buď zošrotovanie alebo na nich Tajná služba bude skúšať, čo vozidlo reálne vydrží. Zaujímavosťou však je, že okrem súčasnej Beštie mal Obama k dispozícii ešte ej predchádzajúci model Cadillac One, ktorý dostal pri nástupe do svojho druhého funkčného obdobia úradu prezidenta Georg Bush junior v roku 2005. Predchádzajúci model Cadillac Deville z roku 2001 zničili tiež pri testoch, alebo z bezpečnostných dôvodov.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo