29.01.2016

Daihatsu sa môže vrátiť do Európy, kupuje ho Toyota

Najväčšia automobilka na svete chce ozdraviť značku, v ktorej má už teraz väčšinu akcií.

Daihatsu je známe svojimi mini autíčkami. V Japonsku mali vždy veľký úspech, no v poslednom čase ich predaj klesá a s ním aj hodnota firmy.

Toyota oznámila, že sa jej vlani podarilo predať 10,15 milióna nových áut. Už štvrtý rok po sebe je tak svetovou jednotkou. Jej úspech neovplyvnil ani menší počet  registrácií o 0,8 percenta v porovnaní s rokom 2014. Na tomto poklese sa významne podieľalo Daihatsu, počet registrovaných áut tejto značky klesol o výrazných 13,3 percenta. Toyota v Daihatsu vlastní doteraz 52,1% akcií. Väčšinový podiel v Daihatsu kúpila Toyota v roku 1998. Spolupráca oboch značiek je však oveľa dlhšia a tiahne sa až k roku 1967.

Preto je celkom zrejmé rozhodnutie Toyoty, podľa ktorého tento automobilový gigant zvažuje kúpu aj zostávajúcich akcií. Majú v súčasnosti hodnotu približne 3,2 miliardy dolárov. Plná kontrola nad značkou Daihatsu by pomohla ozdraviť tohto výrobcu. Šepká sa aj o ďalšom prevzatí v súvislosti s japonskou automobilkou. Toyota by podľa japonskej rada odkúpila tiež Suzuki. Je to hlavne pre indický trh, kde má Suzuki – Mahindra dominantné postavenie. Až 50 % všetkých predaných áut v Indii má na kapote tento znak. Toyota zatiaľ tieto zvesti poprela, Suzuki sa zatiaľ nevyjadrilo. Jeho akcie v poslednej dobe stúpli o slušných 11 percent.

Pri Daihatsu investori reagovali na zlé výsledky minulého roka a hodnota firmy klesla o podstatných 16 percent. Daihatsu by sa po prevzatí mohlo stať rovnakou nízkonákladovou značkou, ako je Datsun v Nissane. Aj preto sa kúpa Suzuki nejaví ako príliš reálna.

Navyše sa pred pár hodinami objavilo potvrdenie, že Toyota naozaj kupuje celé Daihatsu. Prevzatie zvyšného podielu má prebehnúť do augusta. Daihatsu vďaka tomu bude globálnou značkou a malý Copen by mohol byť pravdepodobne k dispozícii aj v našich končinách. Toyota odkúpi zvyšných 48,8 percenta akcií za zatiaľ bližšie nešpecifikovanú cenu - podľa špekulácií by to malo byť približne 3,2 miliardy dolárov .

Keď sa prevod uskutoční, obe automobilky budú pokračovať v spoločnej stratégii. Bude zameraná na segment malých vozidiel. Toyota sa zameria na bezpečnostné systémy, komfort, užívateľské rozhranie a ekologické riešenia. Daihatsu prispeje expertízou v oblasti nákladov a palivo šetriacich technológií. Spolupráca sa pritom začne už od koncepčnej fázy, pričom obe značky sa vo svojich snahách chcú zamerať hlavne na rozvojové krajiny. Zároveň však má byť zachovaná istá separácie medzi oboma výrobcami. Japonská automobilka Daihatsu sa tak zrejme skutočne vráti do Európy a druhá generácia roadsteru Copen by a mohla objaviť v predaji aj na starom kontinente. Ak sa tak stane, asi bude mať pod kapotou trocha väčší motor, ako v Japonsku používaný 0,66 litrový.

Jozef Vydra

Komentáre k článku