14.04.2013

Viete ktoré autá patria medzi desať najrýchlejších na svete?

Kto dostane pozvánku medzi vyvolených? Podmienkou vstupu do elitného klubu „Top 10“ je maximálna rýchlosť.

Ak sa blíži k hodnote 400 km/h, je na tom kandidát dobre. Čím bližšie, alebo viac, tým lepšie. Mnohí z rebríčka už túto métu prekonali. Exkluzívne superrýchle autá dnes totiž nemajú snahu prekonať hranicu 300, ale rovno 400 kilometrov za hodinu. A je ich, na počudovanie, pomerne dosť.

Napriek rôznym príkazom a zákazom z Bruselu, si veľká časť výrobcov ešte stále nenechá „kecať“ do svojich zámerov. Ale postupne to príde, 12 valcové motory nahradia osemvalce, tie zasa šesťvalce...  radšej nepokračujme.

Terajší rebríček najrýchlejších superšportov ovplyvňuje ešte aj rozhodnutie administrácie z Guinessovej knihy rekordov, ktorá odobrala titul najrýchlejšieho auta sveta modelu Bugatti Veyron Super Sport. Dôvodom je obmedzovač rýchlosti, ktorý sa aktivuje (teraz sa podržte) pri 415 km/h. Veyron Super Sport, ktorý prekonal svetový rekord, ho totiž mal deaktivovaný. V aktuálnom rebríčku rešpektujeme toto čerstvé rozhodnutie. Druhou otázkou je zaradenie modelu Koenigsegg CCR, ktorých sa vyrobilo iba 14 kusov. V hodnotení sú totiž iba autá, ktoré opustili výrobné linky vo viac ako 2 exmplároch.  Všetko je jasné, poďme na prehľad...

10. Ferrari Enzo (363 km/h)

Legendárne Ferrari Enzo sa, žiaľ, musí v tomto prehľade uspokojiť s posledným miestom rebríčka Top 10. Od jeho vzniku prišlo veľa novších áut a jeho vznik ani nebol podmienený lámaním rýchlostných rekorodov. Dvanásťvalcový atmosférický motor s objemom 6 litrov dáva výkon 485 kW (660 k) a Enzo s ním dosiahne rýchlosť 100 km/h za 3,3 sekundy, na dvestovku mu to trvá 9,5 s.

9. Mclaren F1 (372 km/h)

Bývalá svetová jednotka dokáže svoje kolesá rozkrútiť na rýchlosť 372 km/h, kde ho v cvale zabrzdí obmedzovač otáčok. Keby ho nemal, poskočil by v hodnotení o nejaké to miesto vyššie, lebo inak dokáže maximálku 391 km/h. Mnohí odborníci tvrdia, že je to najúžasnejšie športové auto konca minulého storočia. O pohon sa stará atmosférický 6,1 litrový dvanásťvalec BMW s výkonom 461 kW (627 k).

 

8. Pagani Huayra (372 km/h)

Zo stajne Horacia Paganiho je aj najnovší „kôň“, Hyuara. Poháňa ho dvoma turbodúchadlami preplňovaný vidlicový dvanásťvalec AMG. Pri objeme šesť litrov sa z neho podarilo vypáčiť 537 kW (733 k), vďaka čomu dokáže na stovku zrýchliť za 3,3 sekundy.  A treba povedať, že auto má pritom svojský štýl a vyzerá úžasne.

 

7. Saleen S7 Twin Turbo (399 km/h)

Táto „Bláznivá strela 4“ zo Spojených štátov je pokračovateľom modelu S7, na ktorého sedemlitrovom osemvalci Ford pribudli dve turbodúchadlá značky Garrett. Vďaka tomu sa hrdí výkonom 551 kW (750 k) a hranicu 400 km/h „lízlo“ toto auto len veľmi tesne odspodku. Superšportové auto s dátumom narodenia 2005 vie prejsť 400 metrov za 10,5 sekundy.

6. Koenigsegg CCXR (402 km/h)

Toto je prvá superšport „kára“, ktorá reálne dosahuje rýchlosť začínajúcu sa štvorkou. Vlastne by sme jej mali vďaka tmu dať prívlastok hypersport. A viete, že za rýchlosť môže v tomto prípade alkohol !? Totiž ak vidlicový osemvalec s objemom 4,7 litra s dvoma kompresormi etanol, poskytne výkon až 793 kW (1079 k). Z 0-100 km/h zrýchli švédske vozidlo za 3,1 sekundy.

 

5. Bugatti Veyron 16.4 (408 km/h)

Keď sa rozburáca srdce Veyromu, je to poriadna paľba. Strojovňa tohto auta totiž obsahuje štyrmi turbodúchadlami preplňovaný dvojvidlicový šestnásťvalec (W16) s objemom osem litrov. Jeho slávnych 735 kW (1001 k) vystrelí túto „bugatku“ z nuly na 100 km/h za neuveriteľné dve a pol sekundy.

 

4. SSC Ultimate Aero TT (412 km/h)

S touto rýchlosťou ide o svojho času najrýchlejšie auto. Onedlho ho nahradí jeho pokračovateľ, SSC Ultimate Aero XT, ktoré chce pokoriť všetkých konkurentov rýchlosťou viac ako 430 km/h. Doteraz najrýchlejší zástupca značky je práve verzia TT, ktorej pod kapotou tlčie motor Chevrolet s výkonom 881 kW (1199 k) prispôsobený na spaľovanie 92 oktánového benzínu. Z pokoja na stovku šprintuje za 2,5 sekundy.

3. Bugatti Veyron Super Sport (415 km/h)

Mierne posilnený model Super Sport (má 882 kW, teda 1200 koní) model síce vie ísť rýchlosťou až 431 km/h, čo by ho radilo na špicu, no sérioo zabudovaný obmedzovač ho brzdí na „len“ 415 km/h. Bugatti sa však nevzdáva a pracuje už na špeciálnej edícii modelu, ktorá mu má vrátiť prvenstvo medzi štvorkolesovými stíhačkami na zemi.

2. Koenigsegg Agera R (420 km/h)

Pod kapotou vozidla AgeraR je ukrytý päťlitrový osemvalec dopovaný dvoma turbodúchadlami. Spoločnými silami dosiahnu výkon 820 kW (1115 k) pri spaľovaní paliva E85. V tomto roku má však už výkon zvýšený na Od letoška má model výkon zvýšený na 838 kW (1140 k). Jej tvorca tvrdí, že by tak Agera mohla siahať aj na celkové prvenstvo. Zatiaľ jej to stačí na celkové druhé miesto.

1. Hennessey Venom GT (428 km/h)

Návod na úspešný recept, ako urobiť najrýchlejšie sériové auto na svete? Skombinujte preplňovaný sedemlitorvý motor z modelu Corvette s podvozkom, ktorý má pôvod z Lotusu Exige a je to. Také jednoduché to zasa nebolo, ale získate vážneho konkurenta pre Veyron, ale aj ostatných. Keď zaberie všetkých 927 kW (1261 k), zrýchlenie z nuly na 300 km/h je za zatiaľ neprekonateľných 13,63 s. Pritom iba 1244 kilogramov ťažký automobil má vraj teoretickú maximálnu rýchlosť 442 km/h. No, máme sa načo tešiť.

Jozef Vydra
ZDROJ: Guiness world record

Komentáre k článku