03.03.2013

Što Vy dejstvíteľno chótite, gospodin Preziďent?

To nie je chyba, alebo preklep v texte, iba prepis z azbuky. Pekne po našom to znie takto: Čo naozaj chcete, pán prezident?

Že ide o otázku pre ruského prezidenta, je asi zrejmé. Prečo? Nuž, zachcelo sa mu nového auta. Ruského – v tom mu celkom rozumieme a pripisujeme k dobru. Je to podobné, ako v prípade nového ruského luxusného vozidla, o ktorom sme už písali. Ale Vladimírovi Putinovi sa auto, čo pre jeho úrad vyvíjali, nepáči.

Ešte bývalý prezident Dmitrij Medvedev na jar roka 2010 vydal nariadenie na obmenu autoparku v garážach v Kremli, odkiaľ ruské vozidlá zmizli krátko po rozpade Sovietskeho zväzu. Od čias Borisa Jeľcina ruskí prezidenti používajú reprezentačné vozidlá cudzích značiek vyrobené s ohľadom na moderné štátnické potreby. Medvedev, aj vtedajší premiér Vladimir Putin sa vozili na (pancierovaných) Mercedesoch. Zadanie znelo: navrhnúť nové vozidlo pre potreby prezidenta.

Donekonečna a stále o tom istom

Z moskovskej továrne totiž v rokoch 1985 až 2002 vychádzali limuzíny ZiL 41047, ktorých karoséria silne pripomína „ameriky“ 70. rokov minulého storočia. V ich predchodcoch sa presúvali Leonid Brežněv, Jurij Andropov i Konstantin Černenko, posledný ZiL vozil už len Michaila Gorbačova a tam sa výroba takýchto áut ZiL zasekla. Odhaduje sa, že za celý čas výroby tohto modelu a všetkých ostatných z radu 4104 vyrobil Lichačevov závod niečo vyše troch stoviek týchto vozidiel rôznych modifikácií. Auto váži od 3600 kg (pancierovaná verzia modelu 40152 pre Gorabčova dokonca až 5000 kg), má trojstupňovú automatickú prevodovku a osemvalcový vidlicový motor s objemom 7,7 litra dáva výkon 232 kW (315 k). Pohybovať sa môže len na kvalitnejších vozovkách, ktoré nesmú pretínať električkové a železničné koľaje. Vďaka zastaranej technike začali ale zákazníci postupne prechádzať na zahraničné značky. Aj preto Medvedev s Putinom chceli nový model.

Zbytočných šesť rokov vývoja

Zdá sa, že prototyp pancierovanej limuzíny ZiL 4112R, ktorý pripravili v moskovskej automobilke, nezaujal najsilnejšieho muža Východu. Asi nesplnil očakávania a predstavy, hoci ho vraj ani nevidel. Nie je jasné, čo sa pánovi Kremľa nepozdáva. Či považuje nový model za zastaraný, esteticky nevyhovujúci, alebo niekomu prekáža jeho americká šesťstupňová prevodovka Alison... Putin chce niečo iné, hoci koncept nevyzeral zle. Výsledok už nebolo taký ohurujúci, veď „novinka“ sa výzorom príliš od svojich predchodcov neodlišuje, akurát výkon motora stúpol na 295 kW (400 k). Spotreba ťažkého auta? Asi 25 l/100 km. V porovnaní s Mercedes-Benz S 600 Pullman, na ktorom jazdí prezident teraz, by síce nový ZiL bol najpriestrannejšou a najkomfortnejšou limuzínou na svete, navyše s rýchlosťou skoro až 200 km/h - ak to nie je iba ruská propaganda. Ale vlastne sa ani nečudujeme požiadavke na niečo naozaj nové. Veď dnes je svet cekom inde a oprašovač donekončena starý koncept nemožno.

Príležitosť pre ďalšie domáce značky

Putin teda bude hľadať ďalej. Po odmietnutí ZiL-u sa šance hneď chopili ďalší domáci výrobcovia. Napríklad prvá sa ozvala automobilka GAZ, ktorá až do roku 1988 vyrábala pre sovietskych pohlavárov modely Čajka. Dnes sa v spolupráci s Volkswagenom sústreďuje na výrobu vozidielŠkoda Yeti, Octavia a vW Jetta. Vyhlásila ale, že na základoch Audi A8 a Volkswagen Phaeton navrhne a postaví luxusnú limuzínu. Za 130 miliónov dolárov (100 mil. eur). Mercedes aj ZiL  sú (odhadom) približne za jeden milión eur.

Druhým adeptom je automobilka Marussia, známa svojimi športovými modelmi B1 a B2. So známou ruskou stránkou Cardesign vyhlásili spoločne súťaž o najlepší návrh limuzíny pre Putina. Návrhy bolo možné predkladať do 20. februára a limuzína mala byť dlhá 5800-6300 mm, široká 2000-2200 mm, vysoká 1600-1650mm a s rázvorom 3400-3800 mm. Priemer diskov bol určený na 20-22 palcov. Peňažné ceny pre prvé tri miesta: 1. 150 000, 2. 75 000 a 3. miesto 50 000 rubľov, teda v prepočte 3752, 1876 a 1250 eur.

Z návrhov, ktoré vybrali do finále, je dnešná fotogaléria. Pozoruhodné a ironické je, že niektoré skice majú v názve, či v znaku ZiL... asi je to stále silný fenomén. Víťaza vyhlásia symbolicky 1. mája. Ani potom však nebude mať istotu, že tento návrh prezident schváli. Neexistuje totiž žiadne, ani formálne výberové konanie na nové prezidentské auto. Tentoraz prišli výrobcovia, ktorí sa snažia Putina zaujať tak, aby si vybral (samozrejme že za štátne peniaze). No a čo ak neuspeje nikto? Vráti sa Vladimir Vladimírovič k už ohrdnutej limuzíne? Po zhliadnutí dizajnových návrhov by sme sa ale fakt vážne čudovali!

Automobilka ZiL (Zavod imeni Lichačova) vznikla v roku 1916 ako AMO (Moskovská automobilová spoločnosť) a vyrábala hlavne nákladiaky. V roku 1931 ju premenovali na ZiS (Zavod imeni Stalina) a o päť rokov neskôr začala vyrábať prvé sovietske sedemmiestne reprezentačné vozidlo ZiS 101.  Tichou inšpiráciou pre sovietskych konštruktérov bol americký Buick. Po Stalinovej smrti získala továreň dnešné meno po bývalom riaditeľovi, bol ním automobilový konštruktér Ivan Lichačov. Okrem áut vyrábala aj vojenskú techniku, bicykle alebo chladničky. Po rozpade ZSSR prešla továreň ťažkým obdobím hospodárskeho poklesu. Dnes v nej má hlavný majetkový podiel moskovská radnica.

Jozef Vydra
ZDROJ: cardesign.ru, Carspotblog

Komentáre k článku