08.06.2016

Citroen už testuje náhradu za hydropneumatické pruženie. Na trhu za 2 roky

Citroen končí s výrobou unikátneho hydropneumatického pruženia, ktoré modely značky zdobilo roky.

Technicky unikátne hydropneumatické pruženie Hydractive 3, ktorého korene siahajú desiatky rokov do minulosti si ešte možno zakúpiť so starnúcou vlajkovou loďou francúzskej značky – C5. Avšak dlho už v ponuke nebude. Finančne náročné pruženie v búdúcnosti Citroen nahradí novými tlmičmi s hydraulickými dorazmi, ktoré zabezpečia komfortnú jazdu, na ktorú sú zákazníci Citroenu zvyknutí, no zároveň umožní i ostrejšie jazdenie. Technológiu možno vo voľnom preklade nazvať hydraulické progresívne pruženie, doslova sa píše o hydraulických vankúšoch. Nové pruženie, na ktoré si dal Citroen registrovať 20 patentov značka testuje na modeli Citroen C4 Cactus, ktorý Citroen nazval Advanced comfort lab a novinka by mala využívať know-how systému Hydractive avšak v úplne inom meradle.

Redakcia francúzskeho magazínu Automobile Magazine si už jazdu vo vozidle s novými tlmičmi mohla vyskúšať. Podľa nich je v porovnaní so štandardným produkčným Cactusom cítiť výrazné zlepšenie a to ako v oblasti pruženia na menších i väčších nerovnostiach tak i v oblasti stability jazdy. Princíp fungovania je veľmi jednoduchý, no mal by prinášať obdivuhodné výsledky. Zatiaľ čo klasické odpruženie využíva tlmič, vinutú pružinu a mechanické dorazy, systém značky Citroën používa dva samostatné hydraulické dorazy - jeden pre útlm a druhý pre odskok. V závislosti od namáhania pracujú tlmiče dvoma spôsobmi:

  • pri miernom útlme a odskoku sa tlmiče a pružiny pohybujú vertikálne bez toho, aby sa dostávali do kontaktu s hydraulickými dorazmi. Prítomnosť týchto dorazov umožnila konštruktérom využiť oveľa vyšší pracovný zdvih kolies, čo vytvára pocit lietajúceho koberca. Akoby sa vozidlo nad nerovnosťami vozovky iba vznášalo;
  • pri výraznom útlme a odskoku sa tlmiče a pružiny pri svojom pohybe dostanú do kontaktu s hydraulickými dorazmi, ktoré progresívne spomalia ich pohyb a zabránia tak tvrdým nárazom. Pokým klasické mechanické dorazy iba absorbujú energiu, hydraulické ju navyše aj rozptýlia, čím sa odstráni efekt odskoku. 

Komfort pruženia však nezabezpečuje len pruženie, to musí byť v súhre s celou konštrukciou, do ktorej sa rázy pri pružení prenášajú. Citroen zvyšuje tuhosť konštrukcie budúcich modelov prostredníctvom kombinácie lepenia a zvárania jednotlivých dielov bez rizika toxických výparov, ktoré vznikajú pri zváraní cez lepidlo. Prerušované nanášanie pásu lepidla medzi ktorý prichádza elektrický zvar zvyšáje tuhosť konštrukcie o 20%. To zároveň znižuje potrebu pridávania výstuží a teda pozitívne vplýva na hmotnosť vozidla. Vyššia tuhosť zabezpečuje nižší prenos vibrácií. Vyššia tuhosť konštrukcie budúcich modelov vďaka novej technológii výroby, ktorú Citroen v súčasnosti zavádza znamená, že v porovnaní so súčasnými modelmi musia byť tlmiče budúcich modelov nastavené inak. To tiež poukazuje na skutočnosť, že nové tlmiče a ďalšie súvisiace komponenty musia byť výrazne ďalej než v súčasnosti. Inovácia v oblasti pruženia a zvárania tak musí ísť ruka v ruke s inováciou v oblasti sedadiel. Citroen na novom rade sedadiel využíva peny rôznej hrúbky a tuhosti. Citroen sa pri tvorbe nových sedadiel inšpiroval oblasťou výroby lôžok na spanie, kde je práve zabezpečenie komfortu a opory pre chrbticu tým najdôležitejším. Značka sa pri konštrukcii sedadiel rozhodla využiť viacero druhov a vrstiev špeciálnych materiálov (polyuretánová, viskoelastická aj textúrovaná pena). Vďaka tomu sa sedadlá prispôsobia každému druhu postavy a poskytnú nebývalý komfort aj v prípade, ak vozidlo používa viacero vodičov. Sedadlá sú čalúnené špeciálnym prešívaným a podšitým poťahom, ktorý ešte zvyšuje bezkonkurenčný komfort.

Tlmiče podľa Automobile Magazine ešte nie sú pripravené na sériovú výrobu, no stať by sa tak mohlo  najneskôr do dvoch rokov. Toto nové pruženie je výrazne lacnejšie na výrobu ako Hydractive a zaberá tiež výrazne menej miesta (takisto menšia hmotnosť), to znamená, že takéto pruženie je teoreticky možné využiť pri celom modelovom rade automobilky, no nielen to. Už dnes je jasné, že tento typ pruženia bude Citroen zdieľať so značkou DS a mal by aj s Peugeotom. Nové komfortné pruženie tak bude dostupné skôr pre drahšie modely a ich vyššie výbavové stupne, iba Citroen by ho mohol využívať aj pri lacnejších modeloch (C4, C4 Aircross, C4 Picasso a pod).

 

jh
ZDROJ: Autoevolution, Automobile Magazine

Komentáre k článku