2016-05-18 15:50:00
Citroën C4 Picasso BlueHDi
Citroën C4 Picasso BlueHDi 1,6
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Citroën C4 Picasso BlueHDi 1,6 - s poriadnym automatom

Prišiel k nám do redakcie mimozemšťan, príjemný, priestranný a nenáročný na radenie rýchlostí.

Dostalo sa nám pocty vyskúšať auto, ktoré má (minimálne) dve úžasné vlastnosti: vyzerá akoby prišlo z budúcnosti a má naozajstnú automatickú prevodovku. Priznávam, že na tú som bol zvedavý viac, ako na zvyšok auta. Ale pravdu povediac, nesklamal ani ten. Skôr naopak – veľmi dobre sekundoval konečne poriadnemu automatu zo skupiny PSA.

Nech si hovorí kto chce, čo chce: ale vozidlá Citroën s robotizovanou prevodovkou nie sú tou pravou šálkou kávy. Majú síce v porovnaní s klasickým automatom pár výhod (cena, hmotnosť, údržba). No patria k nim aj necnosti v podobe radenia rýchlostí. Robotizovaná prevodovka síce neradí výrazne pomalšie, ako bežný vodič. Ale vďaka tomu, že nenarábate so spojkou, sa to zdá byť nekonečné. Hlavne ak potrebujete radiť rýchlo.

Už sme ich ale pokritizovali viac ako dosť. Nie sú zlé, ale do dokonalosti majú ďaleko. Preto ma nesmierne potešila možnosť namiesto robota označovaného ETG6 vyskúšať plnohodnotnú automatickú prevodovku Aisin AM6 III s označením EAT6. Aká je? Dostaneme sa k tomu, no nezabudnime ani na veľkosť a vzhľad auta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako ženské topánky

Túžbou žien je mať zvonka malé a zvnútra veľké lodičky. Toto Nový Citroën C4 Picasso splnil akoby šibnutím kúzelného prútika. Dôvod je jasný: odštartoval totiž veľkú obmenu, keď bol prvým modelom značky, ktoré využívajú modulárnu platformu EMP2. Skrátenie o štyri centimetre a zníženie o celých sedem prekvapia. Až máte pocit, akoby sa chcelo Picasso „prepadnúť“ o triedu nižšie. Ale kdeže, predĺžený rázvor, až na 2785 mm, hovorí niečo úplne opačné. A hoci sa karoséria skrátila, vo vnútri je viac miesta na nohy, narástla i dĺžka a objem batožinového priestoru. Práve pozdĺžna priestrannosť, veľkosť kufra, ale aj šírka v lakťoch patrí ku konkurenčným výhodám nového Citroëna C4 Picasso. Poteší tiež úspornosť motorov, tie naftové by mali v porovnaní s konkurentmi konzumovať naozaj rekordne málo paliva. Asi aj vďaka tomu, že auto prekonalo diétu a výsledkom je o 140 kg menej v „rodnom“ liste. Nové trendy v značke prezentuje nové Picasso aj netradičným, futuristickým dizajnom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Citroën Picasso v tretej generácii vyzerá, akoby priletel z budúcnosti. To neznamená, že je to zle. Jeho vzhľad, hlavne z prednej časti vyzerá ako mix Transformera, Robocopa a akejsi futuristickej kozmickej lode. Aspoň mne tak pripadá a tento pocit zosilňuje úzka štrbinka denných LED svetiel nad hlavnými, tiež pomerne úzkymi svetlometmi. Inšpirácia bola jasná z konceptu Technospace, z ktorého sa miernymi úpravami stal sériový model C4 Picasso.

V zadnej časti sú výrazné trojrozmerné diódové svetlá. Pripomínajú pár modelov nemeckej konkurencie a sú len na zadných dverách. Po ich vyklopení sa stratia z dohľadu. Ďalší pár svetiel, nehľadajte. Picasso iba rozsvieti celkom nečakane odrazky v zadnom nárazníku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Bočný pohľad ešte stále trocha pripomína prvé Picasso odvodené od modelu Xsara a najmä predchodcu z rokov 2006 – 2013. Nebyť kapoty motora boil problém zistiť, čo je vpredu a čo vzadu. Hlavne predchodca mal pekne zaguľatenú kabínu. Teraz je to trocha iné a dizajnérom pomohol na odlíšenie výrazný chrómovaný lem okolo okien postupne s rastúcou šírkou odpredu smerom dozadu. Predné stĺpiky sú štíhle, takže na rozdiel od iných riešení zlepšujú výhľad smerom šikmo dopredu. Okrem toho sú čierne, čím zvýrazňujú obrovskú zasklenú plochu. S panoramatickou strechou má Picasso 5,3 štvorcové­ho metra. Výhľad smerom dopredu a hore ja úžasný, hlavne na semafory, prípadne na hviezdy, ale... V zime odtiaľ sála chlad, v lete páli slnko.  Romantici nech si hviezdy vychutnávajú radšej priamo v prírode.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čarovanie s priestorom

Je pozoruhodné, že hoci sa auto  zvonka zmenšilo, vnútorný priestor sa zväčšil. Do auta sa pritom veľmi dobre nastupuje cez široké a vysoké dvere. Trocha obmedzení pre nohy pocíti spolujazdec, ale inak si viac miesta užijete vpredu a tiež vzadu. Vzadu je pre nohy výrazne viac priestoru.

V prednej časti to bolo skoro ako v obývačke. „Vysoké čelo“ v podobe predĺženého predného skla Zénith až skoro po hlavy vodiča a spolujazdca prináša veľa svetla do interiéru aj v spolupráci s ďalším presklením dverí. Možno aj veľa skla na úkor plechu znamenalo občasné mierne povrzgávanie karosérie. Sklo potrebuje pružnejšie uloženie, čím sa znižuje torzná tuhosť. Auto nemá vnútorné strešné rukoväte nad prednými sedadlami – padli „za vlasť“ viacdielnym slnečným clonám. Prekážali by si navzájom.  Na predných sedadlách je miesta dosť, no výhľadu smerom dopredu pred auto prekáža stavba palubnej dosky, kde je extrémne vysoko umiestnené tienenie centrálneho prístrojového štítu, ktorý si auto zobralo so sebou od predchodcov. Nemusel byť, ale je tam. Čiastočne to vyrieši zvýšenie pozície sedadla vodiča.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Svetlo zo všetkých strán

Panaromatická strecha uberá miesto nad hlavou hlavne na zadných sedadlách. Presnejšie mechanizmus zaťahovacej roletky. Tri samostatné zadné sedadlá sú totiž pomerne vysoko. Dajú sa samostatne posúvať aj sklápať, aj čiastočne regulovať sklon operadla. Priestor vo vnútri auta možno využiť vďaka tomu veľmi variabilne. Variabilita však ide neraz na úkor pohodlia. Zadné sedadlá sú úzke a majú krátke sedáky i operadlá. Výklopné „letecké“ stolíky majú síce luxusné diódové osvetlenie. No sú pomerne nízko a vo vyklopenej polohe zavadzajú kolenám.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Batožinový priestor má pravidelný tvar a dostatočný objem. Zvládne aj rodinnú dovolenku dvoch dospelých a dvoch (až troch) menších detí. Troch dospelých by ste totiž na menšie sedadlá museli prehovárať. Aj odkladacích priestorov je v aute dosť. Prakticky po ruke je umiestnená veľká schránka medzi prednými sedadlami.

Elektronika kam sa pozrieš

Francúzi stavili na displeje. Už dávnejšie, no v tomto prípade dali autu dva. Každé Picasso má spodný 7 palcový a niektoré aj vrchný 12 palcový širokouhlý. Prístrojová doska zostala vďaka tomu čistá, hladká, bez „čudlíkov“, teda ovládacích gombíkov. No hoci sú displeje kvalitné, preklikať sa k žiadanej funkcii znamená opustiť zobrazenie tej momentálnej a potom zas návrat k nej. Zbytočne komplikované.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Množstvo asistentov stráži čo sa dá, najviac sa mi páčil Pack Park assist, ako pomocník pri parkovacích manévroch pozdĺžne a kolmé parkovanie. Má predný a zadný parkovací asistent, systém sledovania mŕtveho uhla, meranie dostatočného miesta na parkovanie. Pack Longe obsahuje predné sedadlá s masážnou funkciou, sedadlo spolujazdca sedadlo je relaxačné so zvýšeným komfortom, kde je vysúvateľná elektricky nastaviteľná opierka na lýtka. No ak sa vysunie, ostáva na nohy ešte menej ako málo miesta. Navyše posúvanie je mechanické, lebo ovládač riadi podnožku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prevodovka ako má byť

Nová automatická prevodovka má väčší rozsah prevodov, častejšie premosťuje hydrodynamický menič a vie radiť rýchlejšie. Predovšetkým ale vie spolupracovať so systémom štart-stop, čo je u klasického automate pomerne zložitý konštruktérsky oriešok a zároveň v dobe neustáleho tlaku na zníženie normovanej spotreby asi „normovaná“ nevyhnutnosť. Motor sa vypína až po úplnom zastavení, pričom reštart trvá 400 ms. Je to polovičný čas oproti klasickému štartéru. Automatické naštartovanie prakticky zaberie presne toľko, koľko času trvá presunutie pravej nohy z brzdy na pedál plynu.

Inak je to automatická prevodovka, o akej sme v Citroëne dávno snívali. Radí naozaj rýchlo, presne,  netreba čakať, kým „popremýšľa“ ako robotizovaný bratranec. Ak by som povedal, že som z nej nadšený, nebolo by to ďaleko od pravdy. Jednoducho konečne je to také, ako človek  dúfa, že dostane. Malo to však aj svoju tienistú stránku – nadšenie z rýchlej akcelerácie sa pretavilo do vyššej spotreby, ktorá sa tak vzdialila od deklarovaných údajov výrobcu. Ale veď to poznáte – nevyuži to, keď to máš k dispozícii. Verím, že časom by sme si zvykli a apetít by sa ustálil na nižších hodnotách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dobrý, ale nervózny podvozok

Je naladený viac komfortne ako športovo a pre rodinné auto to tak má byť. Kvalita jazdenia je vyššia, ako u predchodcov, no neviem prečo, ostala mu jedna vášeň, ktorej by sa C4 Picasso malo čo najskôr vzdať. Má talent na nervózne zdolávanie priečnych nerovností zadnou nápravou. Neznamená to zmenu smeru, ale akusticky to so zvyškom auta vôbec neladí a spôsobuje to mierne prekvapenie, či rozpaky. Naštrbuje to dôveru vodiča v jazdné vlastnosti. Ale niet sa čoho obávať, lebo v segmente malých MPV nie je na tom tak zle, ako by ste si mysleli.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Auto ma však pomerne príjemne prekvapilo v zákrutách. C4 Picasso nečakane ochotne zatáča aj v prudkých oblúkoch a vzhľadom na auto kategórie MPV a pôsobí príjemne ľahko. Len by si vzhľadom k zvyšku auta žiadalo aj istejší podvozok, ktorý je inak veľmi slušný. No suverénny určite nie je. V tomto smere ešte má Citroën pri modeli priestor na zlepšenie. Riadenie vyniká silnou progresivitou. Čo znamená, že pri nízkych rýchlostiach je riadenie až extrémne ľahké. To príde vhod hlavne pri parkovaní, no nepoteší v prudkých zákrutách. Lenže so zvyšujúcou sa rýchlosťou riadenie výrazne tuhne a pôsobí už takmer športovo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Za koľko že jazdí? Za málo! Naozaj?

Tak to tvrdí výrobca. Motor 1,6 HDi s označením Blue má katalyzátor SCR a malo by to priniesť aj zníženie spotreby vzhľadom na to, že motor môže pracovať v optimálnom režime. Auto sme používali pri pomerne nízkych teplotách (ako svedčia fotky v galérii) a prevažne na krátkych  trasách. Neustále štartovanie studeného motora (nie systémom štart-stop) sa prejavilo na apetíte. V meste sme jazdili za 6,0-6,3 litra, mimo mesta (výnimočné „výlety“) to bolo za menej ako 5 litrov. Diaľnicu auto okúsilo iba ukážkovo a tam spotreba padla na 5,9 a celkový výsledok priemerne 6,1 litra na 100 km bol vzhľadom na poveternostné podmienky celkom solídny výsledok. Len keby výrobca nesľuboval o viac ako 2 litre menej... To je fakt nereálne.

Verdikt znie: zlepšenie

Áno, nové Picaso, ktoré nesie aj označenie C4 by si možno dokonca zaslúžilo aj označenie DS4. Možno preháňam, ale spracovaním interiéru, použitými materiálmi a kombináciou farieb príjemne prekvapilo. Novo navrhnutá automatická prevodovka patrí k tomu (naj)lepšiemu medzi konkurenciou. Platí to o logike radenia, aj komforte ovládania. Keď vám prestane prekážať to tenučké „špáradlo“, ktorým sa nad volantom radí, celkom si užijete jej vlastnosti. Je to presne to, čo by som od takto založeného (hlavne rodinného) auto očakával. Hodí sa na dlhšie brázdenie krížom-krážom po diaľniciach.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Je síce pravda, že dotykové ovládanie sa nemusí pozdávať každému (sám som tiež zástancom „gombíkov“), no v Citroëne tomu dali iný rozmer. Takmer bezovládačová palubná doska má čistý dizajn a nadväzuje na high-tech vizáž karosérie. Spotreba síce reálne neohúri, ale ani nesklame, veľmi slušne odhlučnený motor aj podvozok sú ďalšími plusmi. Škvrnkou na vysvedčení sú spomínané maniere podvozka. Po „preladení“ hlavne zadnej nápravy do inej tóniny bude aj on hrať v súzvuku celkom príjemnej symfónie spoločného orchestra s menom C4 Picasso.

Technické údaje

Model:

Citroën C4 Picasso BlueHDi 1,6 EAT6 Exclusive

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1560
Prevodovka: 6 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  88/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,3/3,5/3,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4686/2016/1406
Rázvor náprav (mm): 2785
Objem batožinového priestoru (l): 537(630)/1709
Objem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1480
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Rozmer pneumatík predné: 205/55 R 17
Rozmer pneumatík zadné: 205/55 R 17
Základná cenníková cena modelu: 21 440 €
Základná akciová cena modelu: 17 990 €
Základná cena verzie: 22 490 €
Cena testovaného vozidla: 32 220 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku