25.02.2015

Kia predstavuje nový 1,0 litrový prepĺňaný trojvalec T-GDI. Nahradí 1,6 GDI?

Na autosalóne v Ženeve ukáže kórejská automobilka Kia nový trojvalcový jednolitrový prepĺňaný motor.

Kia sa pripája k automobilkám, ktoré majú vo svojej ponuke malý prepĺňaný trojvalcový motor. Vplyvom sprísňujúcich sa emisných noriem sa koncern Hyundai/Kia rozhodol investovať do prepĺňaných benzínových motorizácií. Jednou z prvých lastovičiek je práve benzínový trojhrnček s objemom 1,0 litra.

Nový motor by mal podľa všetkého nahradiť populárny motor 1,6 GDI, no je možné, že sa bude naďalej ponúkať. Kia si od nového motora sľubuje o 10-15 percent lepšiu spotrebu ako v prípade 1,6 GDI. Motor zatiaľ nemá známe európske výsledky z emisných testov, no predpokladajú sa emisie CO2 okolo 100 g/kg a menej.

Kia si na motore dala záležať, a to nielen čo do oblasti úspory paliva a zníženia emisií, ale aj užívateľsky príjemného nastavenia. Motor zo série Kappa má maximálny výkon 88 kW (120 k) a maximálny krútiaci moment 172 Nm. Pritom maximum krútiaceho momentu má k dispozícii v ozaj veľkom spektre otáčok, a to od 1500 do 4100 ot/min, pričom maximálny výkon má vrchol pri 6000 ot/min. To nasvedčuje príjemnému ťahu už od veľmi nízkych otáčok s veľkou silou v stredných a maximom vo vysokých otáčkach.

Motor bude v Ženeve vložený Podkapotu modelu Cee´d a Cee´d SW vo verzii GT, no neskôr bude ponúkaný vo viacerých modeloch.

1,0 T-GDI bol vyvinutý vo vývojovom centre automobilky v Namyangu v Kórei. Cieľom inžinierov bolo poskytnúť okamžitú odozvu motora na stlačenie plynového pedálu, vysoko efektívne spaľovanie a taktiež prístup k maximálnemu krútiacemu momentu od čo najnižších otáčok. Podobnú charakteristiku chce Kia presadzovať aj pri ďalších motorizáciách označených T-GDI v budúcnosti.

Táto motorizácia obsahuje nanovo vyvinuté laserom riadené vstrekovače so šiestimi samostatnými injektormi. Namiesto toho, aby vstrekovače vstrekovali palivo do rôznych miest komory ako to robia tradičné priamovstrekovacie jednotky, laserom ovládaný vstrekovač vstrekuje zmes do komory v pyramídovom tvare, čo by malo umožňovať lepšie spaľovanie zmesi vo valci. Nové vstrekovače dokážu vďaka vysokotlakovému čerpadlu vyvinúť vstrekovací tlak až do 200 barov.

Nové je tiež nasávanie vzduchu. Port nasávania, koniec nasávacieho potrubia na rozdiel od motora 1,6 GDI nie je jemne zahnutý, ale úplne rovný, čo spolu s priamejším nasávacím potrubím znižuje odpor vzduchu pri nasávaní, a tým umožňuje rýchlejšie prúdenie vzduchu a efektívnejšie spaľovanie.

Motor využíva single-scroll turbodúchadlo s elektricky ovládaným obtokovým ventilom, vďaka čomu je motor živý aj v nižších otáčkach, pri zachovaní typického nárastu výkonu vo vysokých otáčkach.

Inžinieri tiež zapracovali na výfukovom potrubí, ktoré dokáže mierne znížiť teplotu použitej zmesi, a tým prispieť k lepšej spotrebe a emisiám vo vyšších otáčkach. Tiež prispieva k efektívnejšej činnosti katalyzátora.

Ostatne práca s teplom bola jednou z hlavných oblastí vývoja. Cieľom bolo ako urýchliť zohrievanie motora, tak i zlepšiť a zefektívniť chladenie motora. To konštruktéri dosiahli pomocou rozdvojeného obehu chladiacej kvapaliny so samostatným okruhom pre hliníkovú hlavu valcov a samostatným pre hliníkový blok motora. Blok tak i hlava sú ochladzované samostatne. Vďaka tomu dokáže chladiaci systém udržiavať ideálnu teplotu 88 °C na hlave valcov, čím zabraňuje klepaniu a zároveň umožňuje udržiavať vyššiu teplotu 105 °C na bloku motora, čím zas prispieva k zmenšeniu mechanického odporu a efektivite. Hlava je teda udržiavaná v ideálnej teplote bez toho, aby trpel blok motora a naopak. Tým dokáže automobilka odstrániť často kompromisné alebo zložité riešenia a poskytovať ideálnu teplotu obom súčastiam zvlášť.

Ján Hargaš
ZDROJ: Kia

Komentáre k článku