2022-11-11 11:50:00
Volvo EX90
Volvo EX90
Zdroj: Volvo

FOTO: Pozeráte sa na najbezpečnejšie auto na svete: Volvo EX90

Keď výrobca najbezpečnejších áut na svete vyrobí svoje doteraz najbezpečnejšie auto, automaticky je najbezpečnejšie na svete.

Jedine, že by ste do výpočtu osobných sériových áut brali aj autá ako je toto. Lebo to je rozhodne bezpečnejšie. Síce iba pre vlastnú posádku a rozhodne nie pre najbližšie okolie, ale vyššia pasívna bezpečnosť, než má toto Volvo sa mu uprieť nedá.

Švédska automobilka Volvo, ktorá už vôbec nie je švédska, ale skôr čínska, už dávnejšie potvrdila svoj zámer nechať spaľovacie motory na pospas osudu a využívať výhradne elektrickú silu. Takou malou predzvesťou sú určite elektrifikované všetky modely v súčasnej ponuke. A elektrické autá tiež postupne pribúdajú. Po C40 a XC40 na elektrickú energiu automobilka ukázala svoju najvyššie postavenú alternatívu, ktorá ponesie označenie EX90.

Nový model bude v rovnakej triede ako XC90, ale bude úplne iný. Teda úplne nie, bude mať niektoré základné prvky totožné, ako 4 kolesá a 7 miest, ale aj platformu pre toto vozidlo vyvinulo Volvo úplne novú. EX90 prichádza s plne elektrickými základmi, ktoré dokážu poskytnúť priestor pre batériu s kapacitou 111 kWh. Určite nikoho neprekvapí dvojmotorové usporiadanie a tým pádom aj pohon všetkých 4 kolies. Jeden elektromotor je na každej z náprav. Automobilka oznámila celkový výkon sústavy 380 kW (517 k) a maximálny krútiaci moment 910 Nm. To bude dostatok na rozbehnutie aj relatívne ťažkého SUV. O presnejších dynamických parametroch však zatiaľ nevieme nič, Volvo bolo celkom skúpe na detaily. Vieme však, že z 10 na 80 % sa batéria dá nabiť za 30 minút. Ani tu však Volvo neuviedlo presnejší nabíjací výkon. Odhadom to môže byť medzi 170 a 200 kW. Mohlo by to však byť aj 250, koľko má najnovší Polestar 3, ale to by asi nárast bol výrazne rýchlejší. V každom prípade by malo EX90 na plné nabitie dať 600 kilometrov.

Zdroj: Volvo

Dizajn nového SUV vychádza zo základov, ktoré automobilka ukazuje už teraz. Má však inú prednú masku, pretože nepotrebuje tak výrazné chladenie. Do tvarov nového modelu prináša pocit ľahkosti a umne skrýva reálnu veľkosť s dĺžkou niekde okolo 5 metrov. Zaujímavým dizajnovým prvkom je akási strieška nad čelným oknom. Zo všetkého najviac vyzerá ako nasávací otvor na pretekárskych vozidlách. Avšak využitie tohto dizajnérskeho prvku je úplne iné. Sú pod ním schované rôzne senzory, vrátane radarových a lidarových a tiež kamery na monitorovanie priestoru pred vozidlom. Celkový priestor okolo vozidla je snímaný z 360 stupňov. Senzory údaje posúvajú počítaču s vysokým výkonom, ako hovorí Volvo, ktorý má zabezpečiť absolútnu bezpečnosť. Vpredu dokonca sleduje prekážky do vzdialenosti 100 metrov, aby zamedzilo chybe pri nepozornosti vodiča. Automobilka hovorí o EX90 ako o počítači na kolesách. Toto je skôr prístup, ktorý presadzuje Tesla. Volvo však konštatuje, že celková výpočtová sila je omnoho väčšia ako kedykoľvek predtým a preto môže tvrdiť, že nastavenie vozidla s vlastným aplikačným pozadím dokáže z EX90 spraviť najbezpečnejšie Volvo v histórii.

Vysoká výpočtová sila je pretavená aj do interiérových parametrov. Nehovoríme teraz o siedmich miestach, ktoré nepotrebujú žiadnu pridanú dátovú hodnotu, ale skôr o informačno-zábavnom systéme, ktorý zobrazuje aplikácie cez Unreal Engine na displeji s uhlopriečkou 14,5 palca. Tomuto obrovskému displeju sekunduje druhý pred vodičom, ktorý je ale značne menší. Usporiadanie displejov veľmi pripomína elektrický Ford Mustang. Z noviniek treba spomenúť aj fakt, že interiér bude možné ozvučiť aparatúrou Bowers and Wilkins, ktorá bude mať reproduktory aj v opierkach hlavy.

Výrazná digitalizácia sa nevyhne ani prístupu do vozidla. Volvo EX90 bude podporovať nahranie kľúča do mobilného telefónu. V praxi to znamená, že keď majiteľ telefónu príde ku spárovanému vozidlu, tak to sa nielen odomkne, ale aj nastaví do rozloženia, v ktorom ho naposledy nechal. Nastaví sa nielen sedadlo a klimatizácia, ale aj volant a iné detaily, ktoré je možné uložiť v pamäti vozidla.

Do možnosti objednania ostáva ešte približne rok, lebo objednávkové formuláre otvára automobilka na jeseň roku 2023. Prví zákazníci sa tak môžu na svoje prvé samostatné elektrické Volvo tešiť už začiatkom roka 2024.


AUTOR: © Zoznam/jm
ZDROJ: Volvo

Komentáre k článku


Stream naživo