03.09.2021

Subaru Solterra - Prvý elektromobil Subaru na EV platforme. Dvojča bZ4X

Subaru čoskoro kompletne odhalí nový elektromobil postavený na novej platforme.

Nové, nové, všetko je nové a v prípade tohto auta to platí do bodky. Subaru sa s Toyotou prepája čoraz viac a výsledkom je prvá dvojica súrodencov. Volajú sa bZ4X a Solterra. Kým komplikovane označená Toyota dostala názov vďaka vytvoreniu samostatnej "podznačky" bZ (beyond Zero) v kombinácii s označením pohonu všetkých kolies 4X, Subaru stavilo na ľahšie zapamätateľný názov pôvodom z latinčiny. Sol ako slnko, terra ako zem. Jednoduché a pekné, až je čudné, že to doteraz nikomu ešte nenapadlo. Solterra teda symbolizuje udržateľnosť a dobrý život na zdravej zemi. Alebo tak nejako. 

Podstatné je, že auto stojí na novej platforme, ktorú Subaru volá eSubaru. Ide o platformu odvodenú z architektúry Toyoty zvanej TNGA (eTNGA). Umožňuje obom automobilkám škálovateľnosť a najmä je presne a výhradne určená pre elektromobily (resp. autá bez spaľovacieho motora). Z toho pramení mnoho výhod. Predovšetkým kombinácia väčšieho priestoru pre batérie a väčšieho priestoru pre posádku na kompaktných rozmeroch SUV s ostro rezanými líniami a progresívnym dizajnom. Auto je v podstate odhalené, Subaru robí caviky iba okolo prednej masky. Ak by ste si chceli jednu z fotografií v galérii zosvetliť, nepôjde to, aspoň nie tam, kde to Subaru nechce. Čierna diera sa ale rýchlo zmení a celé auto budeme vidieť už čoskoro. Aj vzhľadom na to, že Subaru plánuje auto priviesť (aj do Európy!) na trhy v priebehu prvej polovice budúceho roka. 

Obe automobilky robia okolo dvojičiek stále veľké tajnosti a to sa mi spája s konšpiráciami o novom type batérií. Toyota je totiž vo vývoji solid-state batérii (batérie s pevným elektrolytom) v podstate na špici a koncom minulého roka oznámila, že sa už toho roku dočkáme elektromobilu (prototypu*) s týmto typom batérií. To je v súlade s dávnejšími vyhláseniami vedenia automobilky, ktoré tvrdilo, že kým sa batérie neposunú na nový level, elektromobil značke nedáva žiaden zmysel. Že by sa ale takéto nové batérie uplatnili v sériovom aute už budúci rok? To po desaťročí vedeckých prielomov, ktoré nikam neviedli, znie ako poriadne sci-fi a veľmi pravdepodobné je, že minimálne pár rokov ešte elektromobily budú jazdiť aj v prípade Toyoty a Subaru s 500 kg lítiovo-iónových batérií s tekutým elektrolytom. Ale solid-state batérie sú už skutočne blízko, veď skúšobná výroba batérii sa rozbehla už v apríli tohto roka (pre Ford a BMW). Pokojne sa tak môže stať, že sa práve pozeráte na prototyp auta, ktoré bude prvé a kompletne zmení elektromobilitu. Nuž, nechajme sa prekvapiť. 

*Batérie s pevný elektrolytom odstraňujú zásadný problém súčasných batérií, ktorých články majú výrazne obmedzený počet nabití. Pevný elektrolyt by mal zrušiť budovanie "premostení" (short-cut) a z toho prameniace riziko explózie, no tiež takmer úplne vymazať postupnú degradáciu spôsobenú najmä rýchlejším nabíjaním i vybíjaním. Batérie by mali byť schopné na rovnakom priestore a hmotnosti ponúknuť viac kapacity pri vyššej životnosti s výrazne vyššou energetickou priepustnosťou (bez poškodenia ustoja rýchlejšie nabíjanie aj vybíjanie). 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Subaru, Nikkei Asia

Komentáre k článku