12.11.2019

FOTO: Pozrite si každý detail na novej Octavii IV

Včera večer mala Škoda Octavia svetovú premiéru. Boli sme pri tom.

Nová Škoda Octavia dostala nový dizajn, tvorený novým predným nárazníkom a novými, ostro rezanými prednými svetlometmi. V porovnaní s treťou generáciou narástla dĺžka vozidla Škoda Octavia Combi štvrtej generácie o 22 mm na 4 689 mm. Šírka narástla o 15 mm na 1 829. Dĺžka verzie liftback je o 19 mm väčšia, keď meria 4 689 mm, šírka narástla o 15 mm na 1 829 mm. Rázvor činí 2 686 mm. Pretiahnutú siluetu vozidla zvýrazňuje novo tvarovaný, plochý strešný nosič. Dizajn dopĺňajú kolesá s rozmerom do 19 palcov. 

Prvý model Octavia s full LED Matrix svetlometmi

Nižšie predné svetlomety aj zadné svetlá využívajú modernú LED technológiu. Významnou novinkou ponúkanou vo vrcholnej verzii modelu Octavia sú fullLED Matrix svetlomety. Svetelný kužeľ sa v tomto prípade skladá z niekoľko nezávisle ovládaných segmentov. Kamera s inteligentnou technológiou v čelnom skle rozpozná vozidlá idúce v protismere, ako aj v rovnakom smere, či osoby a objekty s reflexnými prvkami, a jednotlivé segmenty vypína, aby nedošlo k oslneniu. To umožňuje mať neustále rozsvietené diaľkové svetla a významne tak zlepšiť osvetlenie priestoru pred vozidlom bez toho, aby boli oslepení ostatní vodiči.

Vodiča víta animovaná funkcia Coming/Leaving Home, do ktorej sú zapojené aj full LED zadné svetla. Tie majú navyše dynamické smerové svetlá, ktoré sa objavujú vôbec po prvýkrát vo vozidla Škoda Octavia.

Nový koncept interiéru s veľkorysým priestorom

Nová Škoda Octavia ponúka ešte väčší vnútorný priestor, než na ktorý sú zákazníci zvyknutí. Priestor pred kolenami cestujúcich na zadných sedadlách narástol o 78 mm. Objem najväčšieho batožinového priestoru vo svojej triede narástol u modelu Octavia Combi na 640 l, u verzie liftback na 600 l. Úplne nový je aj interiér vozidla Octavia. Nový, dvojramenný volant má ozdobnú lištu v chromovanom prevedení.

Nový dizajn ma tiež stredová konzola, výplne dverí a prístrojová doska, ktorá je rozdelená do niekoľkých horizontálnych úrovní a spolu s kontrastnou, farebnou plochou pod veľkou, samostatne stojacou centrálnou multifunkčnou obrazovkou kopíruje tvar masky chladiča. Vôbec po prvýkrát ponúka Octavia ergonomické sedadlá, ktoré ponúkajú na prianie vyhrievanie, masážnu funkciu a tiež funkciu ventilácie. Športové sedadlá, ktoré sú ponúkané na prianie, sú potiahnuté látkou ThermoFlux. Nová Octavia ponúka na prianie tiež trojzónovú klimatizáciu Climatronic. Bezkľúčový systém otvárania KESSY je teraz možné použiť pre všetky štyri dvere.

Nová Octavia bude po uvedení na trh ponúkaná vo výbavových stupňoch Active, Ambition a Style. V priebehu roku 2020 doplní ponuku Octavia SCOUT a športová Octavia RS.

Novinky: head-up displej a dva displeje vo veľkosti 10"

Octavia je prvý model značky Škoda, ktorý ponúkne tzv. head-up displej. Head-up displej zobrazuje dôležité informácie, ako napríklad rýchlosť alebo údaje z navigácie, priamo na čelnom skle v zornom poli vodiča. Vodič tak môže čítať tieto informácie bez toho, aby musel odvracať pozornosť od diania na ceste.

Infotainment systémy nového modelu Škoda Octavia ponúknu na želanie služby streamovania rádia a televízie a tiež úplne bezdrôtové prepojenie smartfónu pomocou bezdrôtovej SmartLink+ technológie. Média alebo USB pamäťové disky je možné prepojiť s infotainment systémom priamo pomocou dvoch predných USB-C konektorov, celkovo môže byť vo vozidle až päť USB-C konektorov. Na želanie je tiež v ponuke 230 V zásuvka vzadu.

Virtuálny Kokpit nového modelu Octavia bol vylepšený. Obrazovka najnovšej generácie digitálneho, individuálne konfigurovateľného Virtuálneho Kokpitu má uhlopriečku 10“. Tiež jeho ovládanie je užívateľsky prívetivejšie. Vodič môže voliť zo štyroch základných režimov zobrazení – Basic, Classic, Navigácia a Asistenčné systémy – a zobrazovaný obsah nastavovať ovládacími tlačidlami multifunkčného volantu. Novinkou je tiež možnosť zobraziť mapu navigácie v dvoch rôznych režimoch priblíženia na Virtuálnom kokpite a displeji infotainment systému, ktorý ma uhlopriečku až 10“. Pomocou integrovanej spodnej lišty v obrazovke infotainment systému je možné ovládať klimatizáciu. Pomocou novej dotykovej lišty pod displejom infotainment systému je možné jedným prstom ovládať hlasitosť a dvoma prstami približovať alebo odďaľovať mapu navigácie.

Automatická prevodovka DSG so systémom shift-by-wire

Nová Octavia je vôbec prvý model značky Škoda, ktorý ponúka ovládanie automatickej prevodovky DSG systémom shift-by-wire. Radenie prevodových stupňov tak neprebieha mechanicky, ale elektronicky. Miesto známej voliacej páky automatickej prevodovky DSG sa tak v stredovej konzole vozidla Octavia nachádza nový ovládací modul s malým prepínačom, ktorým vodič volí režimy
R (spätný chod), N (neutrál) a D/S (štandardný režim Drive/športový režim), ako aj tlačidlo parkovacieho módu P.

Po prvýkrát sú v ponuke asistenčné systémy, ako napríklad Asistent vyhýbania alebo Varovanie pri vystupovaní z vozidla.

Štvrtá generácia modelu Octavia ponúka mnoho asistenčných systémov. Niektoré z nich sú vo vozidle značky Škoda použité vôbec po prvýkrát. Nový Asistent vyhýbania pomáha vodičovi miernym zásahom do riadenia v prípade hroziacej zrážky s chodcom, cyklistom alebo iným vozidlom a kontrolovaným vybočením vozidla tak pomáha predchádzať nehodám. Funkcia Varovanie pri vystupovaní z vozidla zobrazuje vodičovi pred otvorením dverí, keď sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Pomocou funkcie Detekcia rúk kontroluje vozidlo, či má vodič permanentne ruky na volante, alebo vie zistiť v prípade zdravotnej indispozície, že vodič vozidlo neovláda. V prípade núdzovej situácie vie Emergency Assist vozidlo zastaviť.

Moderné a veľmi úsporné motory, premiéra pre mild-hybridné technológie

Nová Škoda Octavia dostala moderné, mimoriadne úsporné motory TDI a TSI, ktoré sú spoločne s výrazne vylepšenými aerodynamickými vlastnosťami základom pre nízku spotrebu a emisie. Ponuku naftových a benzínových motorov dopĺňa veľmi ekologický variant s pohonom na zemný plyn (CNG) a tiež verzia s plug-in hybridným pohonom. Po prvýkrát sa tiež objaví vo vozidle Škoda motor s 
mild-hybridnou technológiou. U trojvalcového motora 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a štvorvalcového motoru 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) v kombinácií so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DGS je použitý 48 V remeňový štartér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Je tak možné s úplne vypnutým spaľovacím motorom plachtiť, zhromažďovať energiu získanú rekuperáciou pri brzdení alebo naopak využiť krútiaci moment elektromotora a zlepšiť tak možnosti spaľovacieho motora tzv. Boost. Motor jepodľa automobilky tiež pri štarte tichší a sprevádza ho menej vibrácií. Oba spomínané motory sú tiež ponúkané vo variante bez mild-hybridnej technológie, a to v kombinácií so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri motore 1,5 TSI a tiež pri naftových motoroch vozidla Octavia je použitá novo vyvinutá prevodovka určená pre motory s vysokým krútiacim momentom. Motor 2,0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) je ponúkaný výhradne s pohonom všetkých kolies a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Všetky motory TSI sú vybavené filtrom pevných častíc.

Plug-in hybridné hnacie ústrojenstvo v dvoch výkonnostných variantoch

Po modeli Škoda SUPERB iV, ktorý je prvým vozidlom značky Škoda s plug-in hybridným pohonom, ponúka spoločnosť Škoda Auto tiež nový model Octavia v kombinácií s benzínovým motorom 1,4 TSI a elektromotorom pod názvom Octavia iV, a to v dvoch výkonových variantoch. Vedľa varianty s celkovým systémovým výkonom 150 kW (204 k) je ešte plánovaná verzia so systémovým výkonom 180 kW (245 k). Obe prevedenia budú vybavené šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Naftové motory novej generácie Evo vypúšťajú až o 80 % menej oxidov dusíka

Tri nové naftové motory pokrývajú výkonové spektrum od 85 kW (115 k) do 147 kW (200 k). Výkonné, úsporné a ekologické motory TDI s objemom 2,0 l patria k novo vyvinutej generácií Evo. Motory sú vybavené filtrom pevných častíc a tiež novou evolučnou radou úpravy výfukových plynov SCR. Počas takzvaného procesu Twin Dosing dochádza k vstrekovaniu AdBlue pred dva SCR katalyzátory, ktoré sú radené za sebou. Vďaka tejto metóde a druhému katalyzátoru sa znižujú emisie oxidov dusíka (NOx) v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov o približne 80 %. Motory Evo tak majú technické predpoklady na to, aby spĺňali budúcu emisnú normu Euro 6d. Varianty motorov s výkonom 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) sú na želanie ponúkane s pohonom všetkých kolies.

G-TEC: Variant s pohonom na zemný plyn

Aj štvrtá generácia modelu Octavia bude dostupná vo variante G-TEC s motorom na zemný plyn. Emisie CO2 sú tak znovu o približne 25 % nižšie, ako pri prevádzke na benzín. Vozidlo tiež produkuje oveľa menej oxidov dusíka (NOx) a nevypúšťa žiadne sadze. Motor 1,5 TSI s pohonom na zemný plyn má výkon 96 kW (130 k). Celková kapacita troch nádrží na zemný plyn je 17,7 kg. V prípade potreby je k dispozícii nádrž na benzín o objeme 9 l. Obe karosárske verzie vozidla Octavia G-TEC sú ponúkané so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Tri možnosti nastavenia podvozku a adaptívny podvozok DCC

Nová Škoda Octavia bude k dispozícií, okrem štandardného podvozku, tiež s ďalšími dvomi podvozkami. O 15 mm znížený športový podvozok a podvozok v rámci paketu pre zlé cesty, ktorý zvyšuje svetlú výšku o 15 mm. Na želanie je k dispozícií adaptívny podvozok DCC, ktorý automaticky upravuje tlmiacu charakteristiku a pérovanie a ktorý v rámci voľby jazdného režimu Driving Mode Select ponúka rôzne jazdné režimy. V prípade modelu plug-in s hybridným pohonom zostáva svetlá výška v kombinácií s DCC rovnaká. U ostatných verzií je znížená o 10 mm.

Premiéra novej Octavie sa odohrávala v pondelok 11.11.2019 od 19:00 v Prahe. Tu si ju môžete pozrieť celú. 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku