24.02.2017

Carlos Ghosn končí ako šéf Nissanu. V 90. rokoch zachránil Nissan pred krachom

Šéf aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi sa vzdáva postu riaditeľa automobilky Nissan Motor po 18 rokoch.

Je to už takmer dvadsať rokov, čo sa kormidla u automobilky Nissan chytil Carlos Ghosn. Bol to práve on, kto v roku 1999 prišiel do Japonska s jedinou úlohou – zachrániť Nissan.

Začínajúca aliancia prepojila dva na pohľad nespojiteľné svety – francúzsku a japonskú firmu nielen na úrovni financií, ale aj manažmentu a kultúry. Ghosn však previazanie Renaultu a Nissanu urobil prostredníctvom ľudí, prostredníctvom zmiešaných tímov nielen z hľadiska národnosti, ale aj doterajšej zodpovednosti a schopností. Výsledkom bolo, že Nissan dostal z červených do čiernych čísel v priebehu roka. Pritom Nissan Motor bola spoločnosť, ktorá v 7 z 8 rokov pred vytvorením aliancie dosiahla výraznú stratu a ktorej hodnota akcií na trhu už 26 rokov postupne klesala.

Jej vtedajší dlh bol na úrovni 17 miliárd dolárov a kolaps spoločnosti zamestnávajúcej 150-tisíc ľudí bol doslova za dverami. Ghosn svojim tvrdým prístupom, pretrhnutím starých japonských dodávateľských väziem, znížením cien súčiastok, ale tiež zmenšením počtu zamestnancov o 20-tisíc a znížením počtu dodávateľov o polovicu zastavil Nissan pred pádom. Mimochodom, bol to práve Ghosn, kto v roku 1999 stopol vývoj pôvodného modelu X-Trail – z jediného dôvodu – nepriniesol by zisk. X-Trail sa ale objavil na trhu už o dva roky neskôr, „ten“ X-Trail, ktorý poznáme bol ale výrazne prepracovaný a nastavený tak, aby prinášal zisk.

Postupne nastavil plán na obnovenie prosperity a v súčasnosti Nissan nielenže nič nedlhuje, od roku 2003 dosahuje zisky a za ďalšiu dekádu dokonca predbehol značku, ktorá ho zachraňovala – francúzsky Renault. Práve z toho vznikali trenia, veď kým Renault vlastní 43 % akcií Nissanu, Nissan iba 15 %, no Nissan je dnes podstatne silnejšia a väčšia spoločnosť ako Renault. Podľa mnohých ekonómov bola jedinou možnosťou na udržanie aliancie fúzia spoločností, no ako Ghosn povedal, kým bude jedným z vlastníkov Renaultu francúzska vláda, k fúzii nedôjde.

A minulý rok oznámil ďalšie spojenie. Nissan odkúpil 34 % akcií stagnujúcej japonskej automobilky Mitsubishi. Od októbra minulého roka je tiež šéfom Mitsubishi. A sedieť na štyroch stoličkách – šéf aliancie Renault-Nissan, šéf predstavenstva Renaultu, šéf Nissanu a šéf Mitsubishi už nezvládol ani on, aj keď je mimoriadne schopný manažér.

Preto odchádza z pozície šéfa Nissanu. Naďalej však bude nad Nissanom držať ochrannú ruku, naďalej zostáva šéfom aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi a naďalej zostáva šéfom Mitsubishi a šéfom predstavenstva Renaultu.

Žezlo správcu automobilky Nissan po Ghosnovi preberie jeho nedávno menovaný spoluriaditeľ Hiroto Saikawa. Ten sa stal spoluriaditeľom práve po Ghosnovom zasadnutí do pozície riaditeľa (CEO) Mitsubishi v októbri minulého roka.

Nový riaditeľ Hiroto Saikawa bude šéfom značky Nissan od 1.4. tohto roku. Japonec Hiroto Saikawa je o približne rok starší ako Francúz Carlos Ghosn (narodil sa v Brazílii libanonským rodičom). Saikawa  je zamestnancom Nissanu celý svoj život a zostal v Nissane aj po príchode Ghosna. Bol jedným z tých, ktorí sa v rámci krížových tímov dostal do Európy, kde niekoľko rokov viedol európsky Nissan. Okrem množstva ďalších funkcií pracoval ako šéf Nissanu na kľúčovom trhu v USA.

Nissan získal kontrolný balík akcií v Mitsubishi potom, čo Tri diamanty priznali, že roky na domácom trhu prikrášľovali údaje o spotrebe svojich key cars. Škandál sa postupne rozširoval, renomé značky klesalo a v tom prišiel Ghosn, aby upadajúcu značku zobral pod krídla Nissanu (škandál so spotrebou bol len časťou problému).

Po prepojení aliancie medzi automobilkami Renault Nissan a Mitsubishi sa táto Aliancia stala takmer tak veľká ako americký GM. Spoločne sa teda zaradili medzi najväčšie automobilky sveta. Mitsubishi čaká ozdravný plán, ktorého plody budeme môcť vidieť už v nasledujúcich rokoch.   

 

jh
ZDROJ: TASR, bloomberg, Nissan, Marketwatch

Komentáre k článku