2024-02-10 11:17:00
Peugeot 2008 GT BlueHDi
Peugeot 2008 GT BlueHDi AT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 2008 GT – hrnček nafťáčik sa lúči

Čo viac by ste mohli chcieť? Kompaktné SUV? Áno. Plná výbava? Áno. Hrncová farba? Áno. Nafta? Áno. Automat? Tiež áno. Dokonalé.

Kompaktné SUV sú v najväčšom švungu. Hatchbacky to majú ťažké. Tie menšie ešte ťažšie. Vec pre nízke autá zachraňujú kombíky a liftbacky, no aj tak je to bieda. Dnes chce každý SUVéčko, crossover. Vraj pre bezpečnosť. Teória dobrá, v niečom pravdivá. Akurát je to záplata na štatisticky malý problém. Tá záplata ale odkrýva priveľa dôležitejších problémov. Vyššie náklady na údržbu, na komponenty, hlavne na spotrebu. To sa dnes dá efektívne vyriešiť dvomi spôsobmi. Oba sú dosť drahé – účinný hybrid, alebo elektromobil. Starosvetská nafta ako riešenie na spotrebu sa už nenosí. No mohla by sa. Dôkazom je práve faceliftovaný Peugeot 2008 v teste. Nafta, automat a spotreba 5,7 litra, keď tlačíte na pílu. Rovnako praktický hybrid – naozaj dobrý hybrid od Toyoty v modeli Corolla Cross, spravil to isté za 5,9 litra. Akurát o takmer 5-tisíc drahšie pri kúpe a to aj so zarátaním všetkých zliav.

Zdroj: Ján Hargaš

Poviete si, ale hybrid vydrží večne. No pravda je, že aj nafta s automatom vydrží extrémne dlho. Akurát je väčšmi závislá na tom, či si ju zvolil správny zákazník. A môžete si povedať aj: čo je blázon, veď 2008 a Corolla Cross nepatria do rovnakej triedy. Nuž áno, oficiálne je Pežot v triede B, kým Corolla Cross v triede C. Lenže pri SUV medzi týmito dvoma triedami prakticky neexistuje rozdiel a práve autá ako 2008 dokážu konkurovať aj autám z vyššieho segmentu. Nielen vonkajšími a vnútornými rozmermi, ale aj výbavou. Jediné, čo obvykle nezvládnu, je porovnanie najvyšších schopností. Lebo auto ako Corolla Cross dokáže ponúknuť o kus väčšiu úroveň komfortu i výkonu. Väčšina zákazníkov však autá nekupuje v najvyšších výkonoch a mieru kultivovanosti nevedia až tak posúdiť.

Konkurentov má Peugeot 2008 naozaj dosť. V prvom rade do radov svojich protivníkov musí rátať autá v segmente B. Ak vynecháme hatchbacky, máme tu plné priehrštie zväčša menších crossoverov a SUV. Konkurentom od Toyoty môže byť aj Yaris Cross, ktorý tiež ponúkne hybrid a úsporu paliva a svojou výškou i zjavom, cenou i výbavou nepochybne Levíkovi konkuruje. Ďalším silným konkurentom je akiste Škoda Kamiq. V našich končinách obzvlášť. Ponúka ozaj bohatú výbavu a zrozumiteľnú ponuku s úspornými troj a štvorvalcami. A mal aj naftu. Po facelifte už ani nie. Medzi konkurentov ale môžem zapísať aj Daciu Duster minulej generácie. Cenovkou určite, štýlom a cieľovou skupinou ani nie. No podobné cesto uhnietli aj v Suzuki. Tam máme tradičnú Vitaru a dôkladne aktualizovaný S-Cross. Tento hrá na SUV a ide mu to dobre, no opäť z hľadiska ceny a priestorovej ponuky nie je od Levíka ďaleko. Je tu kolega menom Citroen C4, opäť lákavé ceny a navyše identická technika a veľmi podobná priestorová ponuka. Máme tu aj súčasnú 3008-čku. Kým príde nová generácia, stále si budú tieto dve autá konkurovať. Podobná priestorová ponuka, no odlišná rafinovanosť a status. Medzi konkurentmi je určite aj Mazda CX-30, taktiež veľmi štýlové crossoverové vozidlo.

Zdroj: Ján Hargaš

Silné stránky modelu 2008 sú zjavné. Dostatočná ponuka priestoru, ktorá až prekvapí najmä priestorom na zadných sedadlách. Solídna veľkosť kufra a dosť miesta aj vpredu. Vodičovi mojej výšky ale bude vadiť sedenie s volantom v rozkroku. Pre ľudí s výškou nad 190 cm to sedenie nie je úplne ok. Musím si ľahnúť a na to nie som úplne zvyknutý. Keď si ale ľahnem, pocit, že mi airbag odstrelí mužské komponenty do krku, sa výrazne obmedzí. Keby som ale chcel pri šoférovaní ležať, kúpim si Hondu Civic. V preklade: v tomto aute sa sedí určitým spôsobom, treba ho nájsť a následne skúsiť si zvyknúť. Už to je ale slabina, že si za volantom nenájde polohu úplne každý, to je jasné. Menšie postavy ale vôbec nebudú rozumieť tomu o čom píšem, dámy už vôbec nie. Mne napríklad úplne nesedí ani malý volant. Na jeho otočenie treba viac sily. Aj keď za to môže aj športovejší posilňovač, je to aj fyzika, no nie? Volant treba držať oboma rukami. Niečo podobné som napríklad v 308-čke vôbec nezaznamenal.

Výbava auta menom GT je naozaj slušná. Adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu si treba prikúpiť, ale za 500 stoviek to stačí. Núdzové brzdenie, upozornenie na únavu vodiča, sledovanie značiek, upozornenie na prekročenie jazdného pruhu, to má auto v základe, rovnako tak silné Full LED svetlá s automatickým prepínaním, kopu základných asistentov, 6 airbagov, bezkľúč s Proximity senzorom a samozrejme to najhlavnejšie – dizajn GT vrátane 3D digitálneho prístrojového panelu Quartz, parkovaciu kameru, 10 palcový displej infotainmentu a ďalšie drobnosti.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftový motor sa už oficiálne prestal vyrábať pre tento model. To znamená, že nové auto do výroby už nekúpite, no aj tak boli všetky už dlhšie len vo výbave GT. Cena necelých 29-tisíc bez doplnkov nie je zlá, ak si auto zvolíte práve ako alternatívu k modelom zo segmentu C. Pre menší crossover je naftový motor dostatočne silný a najmä výrazne úsporný. S automatom je to tiež pohodlné.

Jazda až taká pohodlná nie je, auto je všeobecne nastavené tvrdšie, čo zvýrazňuje práve posed za volantom a malý volant – zvýrazňujú športovejšie ladenie vozidla. S naftovým výkonom 130 koní to môže byť pre niekoho smiešne a nech sa spokojne smeje, ale s autom sa dá zabaviť. Nevýhodou podvozka, na ktorý sa dá spoľahnúť a praje ostrejšiemu zdolávaniu zákrut je vyššia tvrdosť na väčších nerovnostiach. Na priečnostiach auto poskočí, inak s daným podvozkom ani nemôže, ale prípadné nedostatky v trakcii porieši stabilizačný program.

Nižšia miera komfortu než pri porovnateľných autách z vyššej triedy je spôsobená aj mierne slabším utlmením podvozku. V rámci triedy je to ale nadpriemerné.

Zdroj: Ján Hargaš

2008-čka je pocitovo dynamickejšia, než ukazujú čísla. Je to pre rýchlu reakciu na stlačenie plynu a celkové nastavenie akcelerátora i riadenia. Zo 60 na 100 však zrýchli za podpriemerných 7.68 sekundy, z 80 na 120 km/h však za nadpriemerných 7.75 sekundy. To znamená, že pri predbiehaní priamo za dedinou je lepšie ručne si podradiť do žiadúceho stupňa, no na dlhších rovných voľných úsekoch nie je ťažké predbehnúť aj viac objektov naraz.

Peugeot 2008 s naftovým motorom, automatom a vo výbave GT za 30-tisíc môže byť dobrou voľbou. Keď sa vám páči a uprednostníte ho pred väčším a drahším autom, je to veľmi fajn. Treba mať ale na pamäti, že auto je tak trochu „mladíckejšieho“ charakteru so športovejším duchom, čo nemusí každému užívateľovi modelu SUV/crossover vyhovovať.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftový motor v súčasnosti nahrádza nová alternatíva benzínového trojvalca s mild-hybridnou technikou a s novou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. PureTech vie byť úsporný, vo svojej drahšej verzii dokázal výkon navyše vymazať a spotrebu držať aj vo väčších autách na slušnej úrovni. Mild-hybrid to potlačí nižšie a dvojspojka sa posnaží tiež. Úroveň 5,7 litra a menej to ale asi nebude. Škoda. Ak môžete a najazdíte dosť kilometrov prevažne mimo mesta, naftový crossover je stále dobrou voľbou. 6,5 z 10.

 

Technické údaje

Model: Peugeot 2008 GT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Výkon (kW/ot.):  96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 196
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 4,9-5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4304/1815/1550
Rázvor náprav (mm): 2605
Objem batožinového priestoru (l): 434
Objrem palivovej nádrže (l): 41
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1406
Užitočná hmotnosť (kg): 430
Rozmer pneumatík: 215/55 R18
   
Základná cenníková cena: 19 990 €
Základná cena verzie: 28 690 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku