2024-02-09 12:05:00
SEAT Leon 1.5 TSI
SEAT Leon 1.5 TSI Style
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Leon 1,5 TSI - auto, ktoré nevie sklamať

SEAT Leon s benzínovým motorom a s manuálnou prevodovkou je výnimočným autom.

Výnimočnosť totiž v dnešnej spleti testovacích áut už netvorí ani vysoký výkon, ani najvyššia výbava, ani najväčšie displeje a ani akákoľvek miera elektrifikácie. Výnimočné autá sú tie, ktoré majú najbližšie k tomu, čo sa dá nazvať ľudovým autom. Ľudové auto za 30-tisíc? Áno, ceny šli hore a krútiť hlavou sa dá iba dovtedy, kým sa hlava neodkrúti. Reálne ľudové auto je auto jazdené, dovezené, priemerné, s vekom cca 10 rokov. Také auto je naozajstným ľudovým autom. Nahrádza obvykle auto, ktoré má bezmála dvadsať rokov, prináša do rodiny výbavové prvky, ktoré sú nevídané, respektíve konečne fungujú a dodáva prísľub vyššej spoľahlivosti i bezpečnosti. Čokoľvek mladšie, nebodaj čokoľvek nové už veľmi ľudové nie je. Dokonca ani tie Dacie s malými výnimkami už nepatria medzi ľudovky.

SEAT Leon s benzínovým skorozákladným motorom a s manuálnou prevodovkou, so základnou výbavou Style (nižšia už nie je) je ľudovým autom plus päť a viac rokov. Toto auto bude tým autom, ktoré bude Slovák hľadať v inzerátoch jazdených áut niekedy tesne pred rokom 2030. Respektíve by mal, lebo čímkoľvek drahším a menej ľudovým si v takom časovom výhľade len ťažko pomôže. Ušetriť.

Zdroj: jh

SEAT Leon je aktuálne v ponuke so základným motorom s objemom 1-ného litra. Trojvalček je pre Leon fajn, pokiaľ nepatríte k vyznávačom vysokého zaťaženia a vysokej dynamiky. Motor obzvlášť vo svojej mild-hybridnej verzii je prekvapivo príjemný a svižný, no predsalen nie až tak populárny. Aj preto sa ho materský koncern Volkswagen rozhodol pri autách v segmente C škrtnúť z ponuky. Začína sa to Golfom, pokračovať to bude Octaviou a vec uzavrie Leon. Jednoliter nahradí práve testovaný motor v mierne podladenej variante s výkonom 85 kW. Motor dostanete s manuálom i automatom. Nepochybne väčší motor potlačí "cenu už od" o pár stoviek vyššie, ale bude to krok správnym smerom, respektíve smerom, ktorý si žiadajú zákazníci.

96 kW verzia teda zmizne a tak si vlastne čítate test auta, ktoré už neviete objednať z výrobnej linky, iba zo skladu, či práve ako jazdenku. Jedno i druhé, oboje dobré, lebo výsledná cena má veľký potenciál podliezť hranicu 25-tisíc eur a to už je cena, ktorá je za dané auto celkom v poriadku.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri Leone súčasnej generácie sa už roky zamýšľam čo vlastne vedie zákazníkov k tomu, aby pred hatchbackom uprednostnili kombi. Hatchback potrebuje o toľko menej dizajnových vylepšení, aby vyzeral lepšie než kombi, no nielen to. Zároveň ponúka toľko vnútorného priestoru, že pre kombi sa rozhodne azda iba ten, ktorý sa rozhoduje skôr zo zvyku. Lebo rodina: keď nie SUV, tak kombi. Ale hatchback má v kufri 380 litrov, ktoré vyzerajú lepšie ako pokojne aj 450 litrov v crossoveroch. Kufor je hlboký, dvojpodlažný a celkovo natoľko priestranný, že štvorčlennej rodine by poľahky stačil.

Jasné, je veľa prípadov, keď nie, väčšina rodín potrebuje každý liter navyše, aby sa mohla odviezť na dovolenku, no podľa mňa je vyše 600 litrový kufor naprataný až po sklo dôkazom nerozhodnosti. Vo väčšine prípadov tretinu objemu tvoria len zbytočnosti, bez ktorých by sa človek i s famíliou ľahko zaobišiel. Priestorová striedmosť ale v móde dnes nie je v ničom. Pritom sme ľud odchovaný v panelákoch - no možno práve preto chceme autá, v ktorých väčšinu času vozíme vzduch.

Zdroj: Ján Hargaš

Neberte to tak, že kombi je zlé. Nie, naopak je dobré, ale najlepšie vyzerá pod značkou menom Cupra. Hatchback Cupru nepotrebuje a vyzerá hodnotne aj v bežnej výbave Style s obyčajnou bielou farbou.

Dizajn modelu Leon je v súčasnej generácii a v karosérii hatchback mimoriadne vyvážený. Autu to veľmi svedčí a nepotrebuje ani FR, ani Cupru, aby vyzeralo pekne. U kolegu menom Golf je to skôr naopak. Hatchback potrebuje R-Line, aby vyzeral viac ako len firemný vehikel prevádzkovaný z povinnosti a naopak verzia Variant vyzerá vyváženejšie aj s nižšou úrovňou výbavy. A práve tieto dve autá si nepochybne konkurujú najviac. Leon je v cenníku s daným motorom a dodatkom - len skladovky, za 23 210 eur. Golf je vďaka bonusu s daným motorom a výbavou Life za 22 390.

Pre hatchback menom Leon sú ale aj iní konkurenti. Za všetkých spomeniem fešáka menom Peugeot 308. Aj ten vyzerá ako hatchback veľmi dobre, no predsa len je stavaný väčšmi na to, aby zákaznik utratil viac pri výbavách, ktoré dotvárajú a zlepšujú dizajn. Výrobca to ale vie a auto prestal ponúkať v základnej výbave. Práve model 308 má k cenám, štýlu, ba aj vnútornému priestoru k modelu Leon najbližšie, ak pravda nerátam spomínaný Golf. Medzigeneračne sa priestorová ponuka vzadu zlepšila. Motoricky je to v zásade rovnaké. 96 kW ako základ je viac ako ponúka Leon a aj bude ponúkať v budúcnosti (85 kW). Rozdiel je v tom, že Leon sa trojvalca zbaví, kým u Peugeotu to v dohľadnej dobe nehrozí. A našinec vie rátať a za svoje peniaze chce viac. Väčšinou aj viac valcov. 308 ale vie byť s rovnakým výkonom lacnejším autom - od 22 190 eur. Zaujímavou alternatívou je Mazda 3. Hatchback taktiež neštartuje na holej bosej výbave a za necelých 25-tisíc má všetko, čo konkurenti a ešte niečo navyše. Má tiež dvojlitrový atmosférický priamovstrekový motor s výkonom 90 kW. Keď som mal v Mazde 3 tento motor naposledy (už s GPF filtrom) pocitovo mu s manuálnou prevodovkou nechýbala ani štipka žiaducej dynamiky.

Zdroj: jh

Najdrahším autom v segmente je nepochybne Corolla hatchback. Je za necelých 26-tisíc eur, no to preto, lebo je od začiatku s hybridom. Ale dobrým novým hybridom s výkonom 140 koní. Cenový rozdiel sa vám ale vráti jedine, ak budete jazdiť primárne v meste. 1.5 TSI ACT s Corollou všade inde drží krok aj v spotrebe. Najväčší cenový tromf výpočtu konkurentov som si nechal na koniec. A áno, je tam aj i30-tka, no na mysli mám iné auto. i30 je dobré auto, ale priestoru vzadu má menej. Bližšie k praktickosti Leonu je iný model z rovnakej fajty: Kia Ceed. Aj tam je miesta vzadu menej ale o kúsok viac ako v i30. Pri Kii môžete ísť až do výbavy Gold (stred ponuky) a aj tak budete o dve tisícky pod štartovacou cenou modelu Leon. Navyše máte motor 1,5 T-GDi s výkonom vyšším o 30 koní. Motor som mal v krátkom Ceede a bolo to fajn zvezenie. Ceed krátky neponúkne toľko miesta vzadu ako dvojica Leon a Golf, no nie je na tom až tak zle ako Corolla a Mazda 3... Na záver spomeniem ešte Ford Focus. Tiež priestorov podrástol, ale ponúka len trojvalce a síce ich v tejto generácii takmer výhradne chválim, ba až obdivujem, pre mnohých zákazníkov je to jednoducho no-go. Na druhú stranu je to aktuálne jediný mild-hybrid s manuálom v tejto kategórii a navyše veľmi dobrý mild-hybrid, ktorý s bonusom vo výbave Trendy štartuje na cene 23 190 eur. Bez mild-hybridu je ešte o vyše tisíc eur lacnejší.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak si to zhrňme, Leon v karosérii hatchback má dve zásadné prednosti. Dizajn, ktorý nepotrebuje drahšie výbavy (ani FR, ani Cupra) a priestorovú ponuku, ktorú konkurencia vie predbehnúť len pri kombi modeloch. Výhodou modelu je tiež prítomnosť silných LED svetiel už v základe. Výbava nie je skúpa a s balíkom Plus Style vám už veľa chýbať nebude.

Nie je to ale len dizajn a priestor, či silné LED svetlá, čo Leon ponúka. Je to aj jazda. Vzhľadom na použitú techniku naprieč celým segmentom treba otvorene prehlásiť, že Leon jazdí nadpriemerne. Pekne drží stopu, síce veľa volantom nepovie, no dá sa s ním zabaviť a nebudete mať pocit, že hráte hru v obývačke. Skrátka budete prítomní a v dianí. Auto je príjemne nedotáčavé, no s dobrým obutím sa drží veľmi dobre. Podvozok je tichý, nie tak tichý ako pri Atece, no podobne komfortný aj na zlých povrchoch. Zadná náprava je na tých zlých povrchoch horšia ako multilink, ale nie zásadne.

Auto je dobre odhlučnené a už v základe má audio, ktoré drží skóre aj s prémiovými sústavami konkurentov. Kabína je postavená dobre. Potešia výduchy vzduchotechniky aj pre zadných pasažierov, poteší dobrá úroveň i odolnosť väčšiny použitých materiálov. V aute som počas testu nezaznamenal žiadne vrzgoty, dokonca ani tam, kde iné modely značky vrznúť skúšajú. Menší displej infotainmentu mi počas testu vôbec nevadil, naopak úplne mi stačil. A ani plne digitálny prístrojový štít nie je vec, pre ktorú by som ronil slzy. Jeho absencia mi vôbec neprekáža.

Zdroj: jh

Pre vyšších vodičov je za volantom vhodnejšia trošku "ležatejšia" poloha. Ja ju úplne nevyznávam, ale keďže sú sedadlá tvarované dobre, neprekážala mi. Tešíma aj kulisa prevodovky. Zdá sa mi, že sa s ňou pohrali, kulisa je príjemnejšia a dráhy sú veľmi presné. Nie je to zásadný rozdiel, ale napriek tomu citeľný. Radenie je príjemné, ba až zábavné. Iba na spojkový pedál a záber som si dlho zvykal a po pár kilometroch za volantom iného auta s manuálom to opäť bolo poskakovanie, či seniorské hukoty. Spojka v moderných Vagenoch mi úplne nesedí a zvykám si doslova stovky kilometrov a to zakaždým. Záber je skrátka privysoko.

Motor. Motor je na konci testu z vyššie naznačených dôvodov. Je to už len skladovka a čakáme na novú verziu so zníženým výkonom. Príde pravdepodobne spolu s faceliftom modelu rovnako ako pri Golfe. Motor nebude o veľa slabší, no 11 kW nie je úplne málo. Platí však, že tento motor a aj ten nový sú v cenníku najmä pre tých, ktorí hľadajú úsporné riešenie. Lebo sporiť palivo vie táto verzia motora naozaj výnimočne dobre. Priemerná spotreba mi počas testu nestúpla nad 6 litrov. Dokonca aj po svižnejších prejazdoch diaľnicou stúpla len o desatinu na finálnych 5,8 l/100 km. Mesto tvorí pri mojom testovacom okruhu menší percentuálny podiel, takže jeho vplyv nebol veľký. A aj tam si vďaka štart-stop systému a najmä vypínaniu dvojice valcov príliš z nádrže nebral. 5,8 litra v januári s vodičom s dosť ťažkou nohou, to je fajn. 

Zdroj: Ján Hargaš

Napriek nastaveniu prevažne na úsporu paliva je solídna aj dynamika. Pri zrýchleniach za obcou by sa pokojne dalo vyraziť z dvojky, no aj trojka je dosť dobrá a motor sa po pár okamihoch pekne rozdýcha. Pri pružnosti mimo obce a predbiehaní je trojka akčný prevod a vytiahne z motora maximum. Obe merania teda prebiehali na 3. stupni. Zo 60 na 100 zrýchlil Leon za 6.05 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,6 sekundy. 

Stručne a skrátka, obyčajný biely hatchback menom Leon je stále dobré auto. Úsporný motor, dostatok dynamiky, akurátne svetlá, akurát priestoru, ktorý je výrazne lepší, než u konkurentov s výnimkou Golfu. Je to jeden z mála hatchbackov, ktoré poslúžia menšej rodine a nemusí to byť rodina menšia aj výškou. 7 z 10 bodov. Ničím neohúri, ale ničím ani nenaštve a to je dnes veľmi cenné. 

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model:

 SEAT Leon 1,5 TSI Style

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1600-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4368/1800/1442
Rázvor náprav (mm): 2684
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1355
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 21 600 €
Základná cena modelu s motorom a výbavou: od 23 210 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku