2024-01-30 15:00:00
Cupra Ateca 2.0 TSI
Cupra Ateca 2.0 TSI 4Drive 140 kW
Zdroj: jh

TEST: Cupra Ateca TSI - rozumný motor svedčí aj tejto Cupre

Cupra Ateca dostala do vienka aj slabšie motory. Po vzore Formentora a Leona.

Povedzme si otvorene: Atecu už dlhá budúcnosť nečaká. Jej čas sa nachýlil. Ateca je tu od roku 2016 a ak dobre počítam, osem rokov to už bolo. Skôr či neskôr sa toto auto bude porúčať, no predtým budete mať ešte dosť času na to, aby ste zvážili, či Formentor, alebo radšej praktickejšiu Atecu.

U mňa vyhráva Ateca. Konkrétne Cupra Ateca. Konkrétne v tejto farbe a s týmto motorom. Formentor je najlepším crossoverom súčasnosti vo svojej veľkostnej kategórii. Skúste mi to vyhovoriť. Odskúšal som prakticky každú verziu toho auta a nemám na tomto tvrdení čo meniť. Lenže Ateca je reálne jediné SUV, ktoré mám rád. A to nie je o tom starom známom: zvykol by som si, alebo to musí byť paráda, jazdiť na tom. Nie, Atecu mám vážne rád. Lebo napriek tomu aká je vysoká, je najlepším stelesnením modelu s karosériou SUV v tejto veľkostnej kategórii, ba čo viac, dokáže byť alternatívou aj k väčším modelom. Skrátka preto, lebo má v kabíne dosť miesta, je dosť bezpečná, je z nej reálne solídny výhľad, dobre sa s ňou jazdí, dobre sa s ňou parkuje, a keď zvolíte dobrý motor, môže to byť dlhý a vrúcny vzťah.

Zdroj: jh

Najhorším motorom pre Atecu je ťažký dvojlitrový naftič s pohonom všetkých kolies. To samotné nie je až taký problém, i keď to nie je nič moc, ale veľkým klincom do rakvy je pre také auto obutie veľkých 19- až 20-palcových kolies. To je skrátka zabitie potenciálu tohto vozidla.

Najlepšie motory pre Atecu sú tie benzínové, i keď aj tie naftové vedeli poslúžiť. 1.5 TSI a 2.0 TSI. S manuálom i s DSG. S pohonom predku i štvorkolky. A verziu s výkonom 140 kW mám v tomto aute už tretíkrát. Najprv to bola biela Ateca FR, potom červená, obe pod značkou SEAT. A teraz je to to isté, ale v sivom a od Cupry. A vyzerá to bezpečne najlepšie a je to i najlepšie vybavené.

Zdroj: jh

Skvelá konfigurácia, ktorá akiste patrí k vrcholom tohto auta. Lepšia je už len najvýkonnejšia Ateca Veloz s výkonom 300 koní a s Akrapovič výfukom. Ateca je totiž stále jediný model značky, ktorý má Akrapoviča v cenníku. A ako som sa nedávno dopočul, dať tento výfuk na Formentor po kúpe, môže stáť zhruba dvojnásobok ceny, ktorú má tento systém v cenníku u Atecy (3700 eur).

Mrzuté. O to je Ateca zaujímavejšia. Aj preto, lebo s výkonom 300 koní má ešte o kúštik viac charakteru ako Formentor 310 s vyšším výkonom, ba dokonca je porovnateľná s Formentorom VZ5. VZ5 je rýchlejší, má väčší motor, jazdí ako poloboh a Ateca mu nestačí. Ale Ateca je vysoká skriňa s vysokým výkonom a fantastickým zvukom, ktorá v zákrutách zdvíha koleso, skacká, hopká a je s ňou neuveriteľná zábava presne tak, ako s hot-hatchom má byť. Pritom je to päťmiestne SUV s vysokým posedom a veľkým kufrom. Podobnú mieru zábavy dodá azda len Hyundai Kona N. Celkom iné auto a možno ešte viac strelené - lebo kým Ateca je krásavica, Kona N je obludka.

Ani jedno z toho sa netýka testovaného auta. Jedine to o kráse. Lebo v sivej metalíze s dizajnom prednej masky, bokov a zadku v štýle Cupra, je Ateca vyslovene sympatické, ba miestami krásne auto. Trochu disproporčné, to je pravda. Ale veľmi pekné. Najmä predná maska sa vyslovene vydarila a tieto farby jej veľmi svedčia.

Zdroj: jh

Rovnako ako motor. Dvojlitrový štvorvalec kombinovaný s pohonom 4Drive a 7-stupňovou mokrou DSG prevodovkou je v každom ohľade výborný motor. S autom som, ešte vo farbách SEATu, vedel jazdiť pohodovou jazdou i hlbšie pod 8 litrov. S takou čelnou plochou a všetkou mechanikou je spotreba 7,2 litra naozaj veľmi dobrá. Pri tomto aute mi to ale veľmi nešlo. Priemerná spotreba bola počas testu v mrazivom zimnom počasí 11,2 litra. Netvrdím, že to bolo pohodové jazdenie, no auto nemalo veľkú chuť papať menej ani, keď som jazdil voľnejšie. Kratšie trasy po meste a spotreba cez 13 litrov. V posledný deň som si teda dával pozor a jazdil na spotrebu, i keď stále predbiehal a na diaľnici udržiaval rýchlosť cca 130-135 km/h. Spotreba bola aj po odjazdení posledných kilometrov v relatívne prázdnom hlavnom meste vo finále 8,2 l/100 km. To nie je také zlé, v lepšom počasí by sa azda dalo ísť pod 8 litrov, no neviem, či by som bol schopný jazdiť za 7,2 ako pred vyše rokom. Možno v tom má prsty maska, možno značka pneu, no veľkosť diskov to nebude. Tie boli rovnaké, detto celý zvyšok auta. Stavil by som si na pneumatiky. Zimáky jednoducho papajú viac. Ale ak to mám zaobaliť do pocitov, jediné, čo mi ešte napadá je, že za to môže značka Cupra. A síce: snaha o úspornú jazdu mi v tomto auta pripadala omnoho nepríjemnejšia ako obvykle. O tom jasne svedčí celková priemerná spotreba. Rád som tomu autu šliapol po ušoch prakticky hneď ako sa zohrial olej. S pádlami pod volantom sa aj miestami trochu letargickú prevodovku dalo obísť a k športovejšiemu jazdeniu nebolo treba ani hrať sa s režimami.

Zdroj: jh

Tie mimochodom dané auto malo, a keďže je to Cupra, malo tiež športový volant a krásne škrupinové Alcantara sedadlá. Športový volant má ovládanie spustenia motora a jazdných režimov vo svojej spodnej časti. Ani jedno nie je vyslovene nutné, keďže jazdné režimy sú oprostené o režim Cupra. No a štartovacie tlačidlo som aj tak podvedome hľadal kdekoľvek inde, než na volante. Jasné, že si zvyknete, no predsa... Vrátim sa ešte k režimom. Tie reálne nebývajú extra dôležité, no absencia režimu Cupra je len pripomienkou toho, že toto nie je Veloz verzia a ani športový režim nedodá prevodovke a motoru také grády, aby to bolo aj zvukomalebným zážitkom. No a zvyšok možností ma už netrápil.

Ateca má v porovnaní s inými výkonovo orientovanými vozidlami ešte jednu výhodu - má tlačidlo na vypnutie kontroly trakcie. To môže pomôcť k zábave, no tiež k vyhrabaniu sa z neobvyklých problémov. A neobvyklých preto, lebo takéto auto s takýmto obutím sa v hlbokom blate môže ocitnúť jedine po nešťastnom odbočení.

Zdroj: jh

Jedným z prvkov, ktoré mi na Atece vyhovujú, je podvozok. Ten nie je ani príliš tvrdý, ani príliš mäkký. Takých je veľa, no tento svoje priority nestratí ani na extra rozbitom asfalte. Krásne tlmí a utišuje hnusnú rozmlátenú cestu, aj keď na nej pridáte viac plynu, než by bolo žiaduce. Auto je tiež príjemné v zákrutách. Pokojne sa do toho opriete a s povážlivým náklonom, no možno tiež slabým nedotáčavým šmykom prejdete všetkým hľadúčko. A keď chcete špásovať, môžete aj zadkom cuknúť a skúsiť trochu vrtieť bokmi. Aj to sa dá. Pružné zrýchlenie sa dá tiež. Nie je to nič extra, ale 190 koní dnes už tiež nie je nič extra. Zo 60 na 100 zrýchľuje za 5,4 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,8 sekundy. V oboch prípadoch veľmi dobrý čas, ktorý vodičovi umožní bez prípravy a bez ručného radenia predbiehať i na kratších voľných úsekoch. Dá sa lepšie, ale toto bohato stačí. Najmä, keď zohľadníte, že sa na auto môžete spoľahnúť aj za zhoršenej adhézie, či pri zrýchľovaní v zákrutách. S takto konfigurovanou Atecou sa dá zabaviť na okreskách. Nie s extra veľkým adrenalínom, ale do spokojna. Dostatok dynamiky ponúka tiež v meste, pružnosť v nízkych rýchlostiach je veľmi dobrá.

Testovaná Ateca mala Full LED svetlomety. Tie nie sú vybavené matrix funkciou a automatické zhasínanie a spúšťanie sú dosť spomalené funkcie. Najlepšie je starať sa o prepínanie diaľkových svetiel ručne tak ako pri starších autách. Infotainment má veľký displej a po prvotnom preklikaní s ním nemám čo robiť, no tak to mám vo všetkých autách. Jeho veľkosť ale oceníte pri navigovaní, rovnako tak bezdrôtový Carplay a bezdrôtovú nechladenú nabíjačku. Dosť často stráca kontakt a bez pohybu s mobilom sa nabíjanie samé neobnoví. Po studenej noci mi navyše vyliezla z poličky gumená rohož a akosi sa jej nechcelo späť. Možno na jar, či aspoň v garáži.

Zdroj: jh

Nastupovanie a vystupovanie do auta sú bezproblémové, i starší sa tam vpracú ľahko a vzadu je dosť miesta, aby sa odviezli traja, z toho dvaja v detských sedačkách a jeden útly a utlačený. Bez sedačiek to ale ide aj väčším pasažierom. Kufor je veľký i hlboký, pohon všetkých kolies zdanlivo nezaberá nič.

Ateca si po novom vie pod značkou Cupra zaobstarať nielen najvýkonnejší motor, ale aj tie slabšie. A je to nepochybne fajn. Nech si vyberiete jednapäťku, či tento dvojliter, budete mať krajšiu Atecu a lepšie vybavenú Atecu ako od SEATu a úprimne aj ako od Škody. Karoq ani vo verzii Sportline na dizajn tohto vozidla objektívne nemá. Má zas svoje výhody. Ak do modelu Cupra Ateca predsa chcete iný motor, či konfiguráciu a nepotrebujete ani toľko dizajnu a chceli by ste niečo ušetriť, odpoveď je SEAT Ateca. Ušetriť sa stále dá. Tento motor už od SEATu do Atecy nedostanete, ale 1.5 TSI DSG s výkonom 110 kW kúpiť môžete. Vo výbave FR začína na úrovni 32 610 eur, respektíve na 33 290 v akciovej výbave Family. Ten istý motor od Cupry kúpite od 38-tisíc, no do úvahy treba brať fakt, že auto nielenže vyzerá inak, má tiež o kus bohatšiu výbavu. Nie veľký kus, ale predsa má. No a za testovaný model dáte aktuálne od 42 880 eur. Mne to vyšlo takmer v plnej výbave bezmála 50-tisíc. Ceny bolia, auto je ale nabombované výbavou. 8 z desať.

Zdroj: jh

Technické údaje

Model: Cupra Ateca 2,0 TSI DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3):

1984

Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.):  140/4200-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500-4100
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,7-8,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4386/1841/1613
Rázvor náprav (mm): 2628
Objem batožinového priestoru (l): 485
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1629
Užitočná hmotnosť (kg): 461
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1900
Rozmer pneumatík: 245/40 R19
Základná cenníková cena modelu SEAT Ateca: 22 520 €
Základná cena verzie: 42 880€

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku