2024-01-05 21:22:00
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5
Zdroj: jh

TEST: Cupra Formentor VZ5 – skvelá svadba, krátke manželstvo

Cupra Formentor VZ5 je presne ako moderné manželstvo. Parádna svadba, skvelých pár mesiacov a potom bum. Koniec.

To preto, lebo VZ5 už v cenníku figuruje len s dôvetkom: iba skladové vozidlá. Na skladoch slovenských dílerov je posledných pár kúskov. Je tak celkom možné, že v nasledujúcich mesiacoch budete mať poslednú možnosť kúpiť si toto auto ako nové. A žiaľ, to platí pri mnohých výnimočných autách. Našťastie sa značka ako Cupra snaží výnimočné autá prinášať aj naďalej. Lebo keď sa pozriete na Born, či Tavascan, musíte uznať, že sú vo svojich kategóriách výnimočné, aj keď sú to kategórie elektrické.

Rovnaká škoda ako to, že v cenníku je napísané: skladové vozidlá - je, že tam svieti cena vyše 70-tisíc eur. Je to veľa? Je to akurát? Bolo by super, keby to bolo menej, no doba svadbám nepraje.

Akiste viete, čo sa pri výrobe áut volá svadba. Keď sa motor stretne s podvozkom a zostanú spolu v dobrom aj v zlom, až kým ich smrť nerozdelí. Tak trochu romantika v autopriemysle.

V našom svete veru svadby nemajú na ružiach ustlané. Nie tie automobilové, tie ľudské. Obvykle to býva tým, že sa k sebe zväzkom pripoja ľudia, ktorí sa k sebe v skutočnosti nehodia. Iba všetci naokolo by chceli, aby im to klapalo a oni v to dúfajú tiež, no až manželstvo ukáže, že im to veľmi nefunguje. A keď príde na rozvod, až potom sa ukážu všetci tí, ktorí si mysleli, že to nebude fungovať, no keď mali niečo povedať, nebolo ich počuť.

Zdroj: jh

A také sú v dnešnom svete aj svadby vo výrobe. Často sa kombinujú podvozky a motory, ktoré k sebe nepatria, a tak to potom aj dopadne. Najlepším riešením by bol okamžitý rozvod, ale prečo sa ešte roky netrápiť...

V prípade modelu Cupra Formentor je toto tá najradostnejšia, najúprimnejšia svadba. Tu boli jeden pre druhého stvorení. Tu to všetko zapadá do seba, tu to dáva zmysel. Akurát svet naokolo povedal: a dosť, také šťastné svadby už dnes netreba! Rozvod!

Odkedy som jazdil prvýkrát s Formentorom tvrdím, že Cupra auto postavila pre viac ako len štvorvalce. A teraz, keď som si to konečne mohol zažiť, viem, že som sa nemýlil. Zároveň však môžem prehlásiť, že podvozok Formentoru je taký dobrý, že tvorí dobrý pár aj s menej osvalenými motormi.

Zdroj: jh

Na VZ5 sme sa s kolegami tešili tri roky. A keď sme ho konečne mali v rukách, zistili sme, že by sme si v tejto cene asi vybrali niečo iné. Výsledkom tejto svadby je dokonalý zväzok. Sociálne siete ho milujú, milujú ho všetci naokolo, no je tu aj pár horkejších slín, ktoré celému tomuto zväzku predchádzali a pritom sú preň určujúce.

Pamätám si, keď som sa pýtal, prečo VZ 310 nemá v cenníku výfuk od Akrapoviča – narozdiel od Atecy, ktorá v podobnej konfigurácii túto ľahôdku ponúka. Pochopil som to tak, že Akrapoviča dostane až VZ5. Dnes má tento výfukový systém v ponuke iba Ateca. Aj preto, ale nielen preto, je naďalej moja najobľúbenejšia Cupra.

Poviete si, že mocný päťvalec túto fičúru nepotrebuje, no rovno pišem, že si poviete zle. Boli by ste prekvapení rovnako ako vodič šesťvalcového BMW v momente, keď mu zlyhá audiosústava. On ten motor zvuk má, no v kabíne ho veľmi nepočuť a reálne ho počuť až v momente vrcholného zaťaženia. Aj vtedy to nie je stopercentný zážitok.

Zdroj: jh

A hneď aj tú druhú slinu. Dvojspojkové prevodovky boli primárne určené pre športové autá, tak vznikli a tak to má byť. Dnes sú cenené najmä preto, lebo sú lacnejšie a majú nižšie emisie. Vyspelejšie automaty ich dobehli aj v podaní športovosti, no zároveň majú nainštalovanú výrazne vyššiu verziu racionality a komfortu. A tak, keď sa opäť pozriem na cenovku... Dvojspojka je fajn, pracuje dobre, ale nie najlepšie a ako pojítko medzi motorom a podvozkom je tým slabším článkom. A to nie pri športovaní, v najostrejších režimoch pracuje veľmi slušne, veď to vyplýva z jej konštrukcie, slabinky má najmä pri pomalom posúvaní mestom, v zápche a tak skrátka tam, kde to vyplýva z jej konštrukcie.

Pravdou ale je, že aj ten podvozok by lepšie fungoval s takýmto výkonom, keby bol o pár cm nižší, keby mali tlmiče menší zdvih a tak celkovo, keby Formentor nebol crossover, ale hot-hatch.

Zdroj: jh

Človek si po týždni s týmto autom uvedomí, že je skvelé, ale nie dokonalé. A to je dosť šokujúce, keď sa naň pozeráte. Lebo vyzerá naozaj extrémne dobre. Matná farba, krásne medené detaily, veľké kolesá, štyri koncovky výfukov (tu by sa dalo zapracovať aj dizajnovo) a krásna silueta. Formentor je skutočne krásne moderné auto. Na prvý pohľad športové, na prvý pohľad výnimočné.

70-tisíc eur.

Veľa? Málo? Jediný priamy konkurent, ktorý má zhodou okolností rovnaký motor, pohon i prevodovku a štýl karosérie – SUV Coupe menom SQ3 Sportback stojí rovnakú sumu peňazí. Má vyšší výkon, ale je objektívne menej vizuálne príťažlivý. Nie je škaredý, no na Formentor skrátka nemá. Charakterovo, obrysovo a výkonnostne sa k modelu Formentor a SQ3 Sportback približujú ešte X2 M35i so štvorvalcom s výkonom 300 koní a Mercedes GLA 35. Máme tu aj GLA 45 s vyššou cenou i výkonom. Potom ešte nejaký ten elektromobil, plug-in hybrid, ale koho to zaujíma?

Zdroj: jh

Porovnanie s autami o kategóriu vyššiu sa dá. Môžete vybrať X3 M40i za 77 so šesťvalcom a s výkonom 360 koní. Menej ako obaja vyššie spomínaný, ale zvuk, podanie a schopnosti i priestor vo vozidle sú celkom inde. U Audi si môžete kúpiť SQ5 v oboch karosárskych variantoch s naftovým motorom. Na to nemám ani čo napísať, no a podobne sa dá ne-písať o verziách GLC s prívlastkom AMG. Štvorvalce. Brutálne, ale štvorvalce. S cenou, brutálnou cenou.

Stručne a skrátka, pokiaľ prahnete po naozaj športovom SUV Coupe a považujete za žiaduce, aby to nebol obor typu X6, či SQ8 – skrátka niečo čo sa ešte ako tak dá považovať za športové aj pohľadom a hmotnosťou, máte len dve možnosti – obe s rovnakými vnútornosťami, každé s inou značkou. Ďalších alternatív je veľa, ale sú slabšie, alebo väčšie a drahšie.

Formentor VZ5 je i s najsilnejším motorom výborný automobil a naďalej platí, že je v kategórii kompaktných crossoverov/SUV tým najlepším, čo si môžete kúpiť. O cene a protihodnote tu veľmi nie je reč, toto je chuťovka, priam limitka, no aj tá cena sa dá pochopiť. Kombinuje dostatok priestoru s kompaktnými rozmermi a veľmi potentnými a širokospektrálnymi motorizáciami.

Zdroj: jh

No a vrcholná verzia je vrcholná. Ja som rád, že som ju odskúšal, ale šiel by som do dvojlitra s polovičným výkonom a s pohonom všetkých kolies. Má dizajn, má štýl a má dosť výkonu, aby ste mohli byť pirátom – s pohonom všetkých kolies navyše tak môžete konať bez obáv i v horšom počasí. Ale nemusíte a môžete sa tešiť z peknej spotreby. To tu nehrozí. Priemerne som jazdil za 12,3 a najnižšia dosiahnutá spotreba – na úseku kde niektoré staré „tédeíčka se šíbrem“ musia naftu z nádrže vylievať, bola spotreba 8,4. Menej to nešlo. Motor je hladný, o tom netreba pochybovať a ani štart-stop systém na tom nič nezmení.

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 3,48 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,18 sekundy. Zo 60 na 160 km/h za 9,45 sekundy. Všetko bez prípravy v štandardnom režime. Treba rátať s tým, že vyše pol sekundy trvá podradenie, pocitovo aj viac.

Formentor budí pozornosť, má pekný zvuk, no nie je pubertálny, nepraská a nestrieľa na každom kroku. Je to skrátka konzervatívnejšie ladené VW s GPF filtrom, na to netreba zabúdať. Áno, v Cupra režime to znie naozaj pekne, ale dajte mi ten kus voľnej cesty s dostatkom zákrut, aby som si to čo ponúka mohol užiť bez pokút a bez strachu okolia. Volá sa to okruh a to ma okruhom vracia späť k pointe. Je to také dobré, také výnimočné, ale mohlo by to byť ešte lepšie - byť to nižšie a o kúštik ľahšie...

Zdroj: jh

Podvozok je na crossover výborný, no nemá zmysel dávať ho do najtvrdšieho režimu. Zároveň ani do najmäkšieho. V závislosti od cesty sa dá nájsť vhodný kompromis medzi náklonom a hopsaním zadku v zákrute. Auto je na úzkych okreskách veľmi zábavné, zároveň presvedčivé. Dá sa naň spoľahnúť, výborne brzdí a správa sa presne tak divoko, ako by malo. Nemá zmysel nechávať prevodovku v automatickom režime, jazda nebude taká rýchla a zábavná ako v prípade práce s pádlami. Pri tomto aute chápem to, čo hovoria kolegovia – že je lepšie, keď má auto pádla na stĺpiku. Tu naozaj máte potrebu radiť v zákrutách a s otočeným volantom to hlava príliš neberie. Rozumnejší softvér prevodovky by to vyriešil, na tých istých cestách v rovnakých a vyšších rýchlostiach s autami istých značiek radiť ani nemusím, ale o tom som už písal – o dvojspojke a viac sa mi nechce. S manuálnym radením a trochou cviku z auta viete vytlačiť viac, než zo seba samého a to je dobre, tak to má byť. Na okruhu pri voľných jazdách s ním môže byť veľká zábava a môže ukázať ešte viac, než na úzkych okreskách pri premávke a s nejakým zostatkovým pudom sebazáchovy.

Nie je to to najlepšie, čo som na svojich cestách mal. Ani tento rok, ani celkovo. Ani sa nedá povedať, že by to lepšie bolo aspoň výrazne drahšie. Nie, často i lacnejšie. Ale ak ide o crossover, tam toho veľa schopnejšie i reálne športového veľa nie je. A to je presne tá kategória, v ktorej treba Formentor porovnávať. Ak žiadate od Cupry ešte niečo zbesilejšie, kúpte si niečo s nižším ťažiskom, aj také ešte predávajú.

VZ5. Je to výborné auto, ktoré baví. Nedá sa s ním jazdiť úsporne. Má charakteru na rozdávanie, keď sa naozaj snažíte, jazdí výborne, pokojne aj bokom, drží a robí to, čo chcete, no zároveň si v tých zákrutách uvedomujete, že sedieť tak v Leone s týmto päťvalcom, svet by bol ešte rozmazanejší, adrenalín ešte vyššie. Silnou stránkou športovania je, že to nie je ani plug-in, ani elektromobil. Ďalšou silnou stránkou auta je, že jeho hodnota po prvotnom poklese pravdepodobne klesať nikdy nebude. Lebo takýchto áut bude už len menej. 9 z 10 bodov.

Zdroj: jh

Technické údaje

Model:

Cupra Formentor VZ5

Počet valcov/ventilov: 5 / 20
Zdvihový objem motora (cm3): 2480
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW): 287
Krútiaci moment: 480/2250-5700
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 10,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4450/1839/1528
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 410
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1699
Nosnosť (kg):  441
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): _
   
Základná cenníková cena modelu: od  31 340 €
Základná cenníková cena VZ5 71 560 €

AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku