2023-12-27 10:31:00
Rolls Royce Cullinan Frozen
Rolls Royce Cullinan Frozen Lakes
Zdroj: Jozef Murárik

JAZDA: Rolls-Royce Cullinan žne úspechy, aký je na vlastnej koži?

Tak ako sa kedysi hovorilo, že Ferrari nemá mať SUV a všetko sa zmenilo, podobne to bolo aj pri iných automobilkách.

Teda aj pri automobilke Rolls-Royce. Každý hovoril, že Rollsy majú byť iba s karosériou sedan. To je fajn, ale požiadavky zákazníkov sú trochu iné. Preto je využitie nových možností vo forme nových trhov pre terénnejší model rozumným krokom aj pre budúcnosť.

Veď predsa od svojho predstavenia sa stal Cullinan celosvetovo jedným z najdôležitejších modelov britskej automobilky. V Európe to síce tak nie je, ale globálny trh hovorí jasnou rečou. Zákazníci chcú SUV a pridanie tejto možnosti do ponuky bolo takmer nevyhnutné. Veď aj pri Porsche je Cayenne najdôležitejším modelom.

Zdroj: Jozef Murárik

Zaujímavý je fakt, že aj napriek súčasnej situácii vo svete sa automobilke Rolls-Royce podarilo v minulom roku zdvihnúť predaje o 8% a výrazne narástla sekcia Provenance, ktorá je programom pre jazdené vozidlá. To, čo však automobilku môže tešiť najviac je úspech vozidiel nakonfigurovaných podľa špeciálnych požiadaviek cez divíziu Beskope, ktorý predstavuje až šokujúci nárast 50% v minulom roku.

Nárasty predajov sú spojené so záujmom aj o model Cullinan, ktorý som si vyskúšal ako špeciálnu sériu sekcie Bespoke, Frozen Lakes. Ale začnem niekde inde. Cullinan je stále obrovské SUV, ktoré má dĺžku takmer 5,4 metra, hmotnosť 2,6 tony a šírku 2 metre. Skúste ho zaparkovať a zistíte, že to nie je jednoduché, ale všetko tomuto manévru pomáha, vrátane dobrého polomeru otočenia. Cullinan si zachováva vizuálnu identitu automobilky a tiež prináša klasickú sošku Spirit of Ecstasy, ktorá sa schováva a to nielen pri zamknutí, alebo tlačidlom, ale aj pri pokuse o jej poškodenie. Pod soškou je už klasický Panteón, chrám, ktorý vyžaruje majestátnosť modelu.

Zdroj: Jozef Murárik

Okolo vozidla je vidno všetky detaily, ktoré robia Rolls-Royce charakteristickým, akurát toto nie je sedan. Je to SUV, ktoré ma trochu inú stavbu karosérie. Niečo má z kombi a keby ho položíte na zem, tak je z neho hatchback. Ale obrovský a majestátny. Nerobte to.

Aj napriek inej karosérii si zachováva klasické otváranie dverí s prednými dverami úplne štandardne fungujúcimi a zadnými otváranými dozadu kvôli lepšiemu nastupovaniu. Dáždniky sú prítomné práve v zadných dverách po stlačení tlačidla. Keď už nasadnete dozadu, tak sa nemusíte naťahovať a zatvárať. Stačí stlačiť tlačidlo na stĺpiku a dvere sa zavrú sami. Rovnako je to aj vpredu, akurát tu sú tlačidlá zospodu vrchného lemu prístrojovej dosky. Vodič dokáže zavrieť aj spolujazdcove dvere. Ale tieto gadgety vôbec nie sú najzásadnejším prvkom interiéru. Tým je určite luxus, ale ešte viac dojem, ktorý vytvára. Toto auto vyzerá, že prežije 100 rokov bez nutnosti výraznejšieho zásahu. Všetko je postavené kvalitne a dokonale. Čalúnenie verzie Frozen Lakes pozostáva z troch farieb extrémne kvalitnej kože. Vrch prístrojovky má štandardnú čiernu farbu, ktorú dopĺňajú prvky potiahnuté bielou kožou, ale aj tyrkysovou. Aj keď tento spôsob kombinovania farieb môže vyzerať veľmi špecifický, v reále funguje perfektne. Frozen Lakes je však ale aj o niečom inom. Špeciálna séria má špeciálne obkladové lišty. Na nich je grafika pripomínajúca práve zamrznuté jazero, ktorá má viacero vrstiev. Po základnom natretí prvej vrstvy a prvej časti grafiky je povrch zalakovaný, pričom tento proces sa opakuje ešte dvakrát. Nečudo, že výroba jednej premeny interiéru trvá dva týždne. Cullinan Frozen Lakes má sériu 14 kusov a toto je jeden z nich, ktoré prešli rukami remeselníkov v sekcii automobilky Bespoke. Aj tu vidno, že dokáže splniť aj tie najnáročnejšie požiadavky.

Zdroj: Jozef Murárik

Tu sa nehráme na žiadne hypermoderné prvky. Tu musí byť všetko o overených riešeniach, ktoré majú možnosť vydržať poriadne dlho. Takým je aj informačno-zábavný systém. Je to jedna z predchádzajúcich generácií iDrive, ktorá však bola upravená pre potreby automobilky a je priam dokonalá. Je intuitívna, ľahko použiteľná a ovláda sa tradične kolieskom. Čo viac si môžete priať? K tomu všetkému v Cullinane funguje aj Apple CarPlay, či Android Auto, ale kto by takéto veci potreboval, všakže! Aj keď sú bezdrôtové.

Dobre, je čas naštartovať. Zavrel som si dvere tlačidlom, ako pán, dáždnik nepotrebujem, ale ten je v zadných dverách otváraných opačným smerom. Štartujem tlačidlom vľavo od volantu pri sekcii ovládania svetiel. Aj tu vidno, že odkaz na históriu automobilky je prítomný všade. Prepínač priamo evokuje prepínače z minulosti a rovnako je to aj v prípade páčiek pod volantom. Volant samotný nepotrebuje žiadne dotykové plochy, vystačí si s klasickými tlačidlami. Je trochu tenký, teda jeho veniec je tenký, ale stále sa drží výborne a Cullinan dokážete šoférovať takpovediac dvomi prstami. Neodporúčam to, lebo bezpečnejšie je držať volant dvomi rukami na trojke a devine podľa ciferníku hodiniek. Ale aj inak sa to dá.

Zdroj: Jozef Murárik

Ak si pamätáte, tak v minulosti kolovalo zopár videí o kultivovanosti pohonnej jednotky Rolls-Royce. Motor V12 naozaj prináša veľmi jemný a príjemný chod. Pritom ma výkon 425 kW (571 k) a cez osemstupňovú automatickú prevodovku roztáča všetky 4 kolesa. Veď toto je SUV značky a pohon všetkých 4 kolies si vyžiadal sám trh. Následne ho dostala aj nová generácia modelu Ghost

Na jazdu je Cullinan úplne fantasticky. Podvozok možno nedosahuje kvalít Phantomu, ale Ghostu minimálne konkuruje. Je komfortný a poddajný, pričom v zákrutách dokáže podržať. Aj s Cullinanom sa dá jazdiť ostrejšie. V takom prípade ani necítite, že má obrovskú hmotnosť. Veď sú aj ťažšie auta. Áno, mám na mysli elektrické EQS SUV. Pri ňom je hmotnosť cítiť omnoho viac ako pri Cullinane.

Výraznou devízovou interiéru, teda okrem kvality, je jeho izolovanosť od vonkajších vplyvov. Sanitku síce budete počuť, ale trochu tlmene, vďaka dvojvrstvovým bočným oknám a extrémnemu akustickému izolovaniu. Zvukovej izolácie je viac ako v 20 Kiách Ceed.

Zdroj: Jozef Murárik

V takto veľkom aute je dostatok priestoru aj na zadných sedadlách a ak chcete, tak aj tu môžete ovládať systém kolieskom schovaným v odklopnej časti lakťovej opierky. To najbrutálnejšie však prichádza v kufri. Po vzore veľkých koncernových bratov, stále menších, ale inak veľkých, má aj Cullinan dvojdielne otváranie veka batožinového priestoru. A ak otvoríte spodnú časť, tak si elektrický viete vysunúť dve sedadlá s malým stolíkom, ktorý príde vhod pri pikniku. Alebo pri dlhšom čakaní na poľovačke?

No a teraz to, čo určite nikoho netrápi. Cena. Zoberte si 10 normálne vybavených Toyot RAV4 a stále je to málo. Tento Cullinam stojí takmer ako 10 lepšie vybavených Highlanderov. Jeho cena je medzi 500 a 600-tisíc eurami. A je hodný každého jedného centu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku