2023-12-01 13:37:00
BMW i5 M60
BMW i5 M60
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: BMW i5 M60 - Búrka po stlačení akcelerátora

BMW radu 5 je v prípade mníchovskej automobilky veľmi ťažiskový model na to, aby mal absolútne odvážne tvarovanie ako má väčší model radu 7.

Preto je tvar omnoho konzervatívnejší, ale konzervatívne nie sú vôbec pohonné sústavy. Okrem klasických spaľovacích agregátov s elektrifikovanými prevedeniami totiž prináša aj úplne elektrické alternatívy. Tou vrcholnou je i5 M60. A ja som si ju mohol skúsiť spoza volantu.

Spočiatku som si ani nemyslel, že toto auto je práve vrcholná verzia, ale prvé stlačenie akceleračného pedálu mi napovedalo, že 3,9 sekundy na stovku je zjavne reálny údaj, ktorý sa dá dosiahnuť vo väčšine podmienok. Dážď síce situáciu zhoršovuje, ale aj napriek tomu sa i5 popasovala so situáciou perfektne a jemné trhania zadnej časti pri maximálnom zrýchlení len umocňujú dojem extrémnej beštie.

Základom je však vedieť, že nové BMW radu 5 narástlo extrémnym spôsobom. Už meria na dĺžku pomaly toľko, čo merala dávnejšie väčšia sedmička. Veď má až 5 060 milimetrov, z čoho rázvor je 2 995 milimetrov a pretavuje sa adekvátne do vnútorných priestorov. Celková tvár v prednej časti akoby nadväzovala buď na E39, alebo na E60. Každý si tam nájde svoje črty, ktoré ho utvrdia v jeho názore. Ja si myslím, že celkovo BMW radu 5 vyzerá vyváženie a môže za to aj nová zadná časť. Dokonca v prípade lakovania čiernou farbou nie je extrémny ani prah, ktorý musí zakryť kompletne celú batériu až po spodok. Ale aj vrch. Ak som kedysi hovoril, že na toto auto sa hodia výlučne tmavé farby, tak bledšia zelená Cape York mi názor trochu upravila. S balíkom doplnkov M vyzerá aj táto alternatíva veľmi schopne a veľmi pekne. Zliatinové disky s priemerom 21 palcov naviac opticky zmenšujú auto. Stále máte pocit, že maximum sa zastavilo niekde na 19, ale realita je iná, tieto majú ešte o pár palcov viac. Reálna dĺžka skôr vynikne ak zvolíte základné verzie s malými kolesami.

Zdroj: Jozef Murárik

Nová päťka, teda aj i5 je dlhšia od predchodcu o 97 milimetrov a rázvor sa predĺžil o 20 milimetrov. Sú to výrazné nárasty a umožnilo ich použitie výhradne dlhej verzie BMW radu 7. BMW i5 s týmto prevedením predvádza eleganciu a vnútri dostatočný priestor. Veď kufor má objem 490 litrov aj napriek dvom elektrickým motorom. Na zadných sedadlách sa usadíte aj na dlhšie trasy a na kolená, ani na hlavu vám nebude chýbať priestor. Ale ak sa chcete voziť vzadu, tak predsa volíte sedmičku. A päťku a jej spaľovacie ekvivalenty vezmete ak chcete sedieť za volantom. Z tohoto dôvodu má pri sedmičke najväčší zmysel elektrická verzia i7. Veď na dlhé trasy pôjdete lietadlom. V päťke budete dlhé trasy šoférovať sami a aj i5 sa na túto situáciu hodí.

Predná časť interiéru predvádza perfektné kresla a prevedenie. Sústava displejov ukazuje všetko v najnovšom prevedení a v najnovšej línii pod jedným sklom zaobleným tak, aby bolo smerom na vodiča. Fyzických tlačidiel už veľa nezostalo, všetko sa ovláda dotykovými tlačidlami okolo kolieska, alebo priamo dotykom na displeji. Koliesko je tu stále, možno v tomto sklenom prevedení má až príliš citlivý chod oproti tomu ako som zvyknutý z klasických starších BMW. BMW i5 je prvé, ktoré ma najnovšiu generáciu iDrive 8.5 a ponúka lepšiu domovskú obrazovku, ktorá už nemá formu dláždic, ale mapy s rôznymi skratkami. Celkom ma šokovalo prevedenie výduchov, ktoré sú zakomponované v líniách prístrojovej dosky a ovládajú sa len malými plochami pod nimi. Tieto plochy sú mechanické, ale doštelovanie klimatizácie je už normálne cez displej, prípadne cez skratky pod ním.

Zdroj: Jozef Murárik

O svetelných lištách ani nejdem hovoriť, ideme rovno na naštartovanie. Hans Zimmer predvádza svoje komponovacie schopnosti aj v tomto prípade a je rozdiel, či máte nastavený režim Efficiency, alebo Sport. V režime Efficiency je BMW i5 M60 úplne bežným autom, s ktorým zvládnete každý deň bez nutnosti prudkej akcelerácie. Vlastne je celkom prudká aj v tomto prevedení, ale nie až tak ako práve v alternatívne Sport. Ak máte športovú verziu nastavenia, tak auto ťahá ako šialené. Môžete ešte na 10 sekúnd zvýšiť výkon ľavým pádlom s nápisom Boost a v takom prípade máte dostupných celých a nefalšovaných 442 kW (600 k) a ešte aj 795 Nm. Desať sekúnd stačí na zrýchlenie na 180 a ešte pôjdete dokonca o kúsok viac. Lenže v takomto tempe nedokážete jazdiť stále.

Občas sú jazdy trochu menej dynamické so zameraním na čo najväčší dojazd. Mne sa podarilo, pri striedmom využívaní akcelerácie a kľudnom jazdení po diaľnici, jazdiť s priemerom tesne cez 22 kWh na 100 km. To by znamenalo, že na plnú batériu by som prešiel takmer 400 kilometrov. A po 385 kilometroch by prišlo zase nabíjanie DC výkonom až 205 kW.

Zdroj: Jozef Murárik

Čím je teda BMW i5 M60? Je to univerzálne auto na elektrický pohon pre každého, kto jazdí kľudne aj stredne dlhé vzdialenosti a nemá problém s 20-minútovou prestávkou na dobitie na rýchlej nabíjačke. Je to auto, ktoré ponúka aj pohodlie, ale aj zdrvujúci výkon. Je to určite jeden z najzaujímavejších elektromobilov tejto veľkosti. Pritom je to veľkosť, ktorú predvádza už aj celkom starý model Tesla Model S. No a ak by som sa na to pozrel naozaj kriticky, tak veľkosťou sa i5 už pomaly dostáva na úroveň sedanu EQS. Teda vlastne liftbacku.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku