2023-11-30 10:01:00
Porsche Panamera 2024
Porsche Panamera 2024
Zdroj: Porsche

Porsche Panamera III. Nové technológie, viac síl, ešte lepší podvozok

Porsche predstavilo model Panamera tretej generácie. Kto by čakal dramatické dizajnové zmeny, asi nepozná Porsche.

Opäť ide o auto, ktoré pre znalca vyzerá celkom inak, no pre nezainteresovaného fanúšika automobilizmu je potrebné na hľadanie zmien zobrať lupu. Pre Porsche totiž nie je dôležité to, aby auto zásadne prepracovalo čo do dizajnu, kľúčové je, aby bolo lepšie pre užívateľa a vyzeralo stále sviežo a stále ako Porsche. Vidieť to aj na tlačovej správe, kde namiesto viacstranového balastu o dizajne ide značka rovno k veci a vypichne tie najvýznamnejšie technologické zmeny.

Nový vylepšený podvozok vďaka systému zvanému PASM, ktorý je v štandardnej výbave. Porsche Active Suspension Management má dvojventilové vzduchové pruženie, vďaka čomu je systém schopný izolovať od seba reakcie v smere hore a dole, čo znamená, že dokáže poskytnúť ešte väčší rozdiel medzi nastavením športovým a nastavením komfortným, pričom si zachováva pohodlie na „chybách vozovky“ a auto drží presne tam, kde vodič chce. Jazdná dynamika môže byť vylepšená aj doplnkovým aktívnym riadením zadnej nápravy. Pre verziu E-Hybrid má pritom Porsche celkom iný systém aktívneho pruženia zvaný Porsche Active Ride s novými tlmičmi s dvomi ventilmi. Oba ventily sú pritom spojené s elektricky riadeným hydraulickým čerpadlom, čo tlmičom umožňuje vytvárať odlišnosti v prúdení tekutiny podľa okamžitých požiadaviek, čo znamená, že v momente dokáže systém vytvoriť presne taký účinok pruženia, aký je žiaduci. Takéto tlmiče sú potom doplnené jednokomorovým vzduchovým podvozkom. Oba systémy majú novej Panamere zabezpečiť úplne komfortnú jazdu takmer bez prenosu chýb vozovky k posádke v komfortnom režime a naopak absolútnu kontrolu pri oduševnenej jazde. Systém zároveň v správnom jazdnom režime dokáže znižovať preťaženie na posádku tým, že si takpovediac ľahne do zákruty v štýle motorky. Pri akcelerácii zasa tlačí nos auta dolu, pri brzdení tlačí zas dolu zadok. Pri zastavení sa zas zdvihne tak, aby bolo nastupovanie a vystupovanie ľahšie.

Zdroj: Porsche

Vylepšený šesťvalec a až 4 E-Hybridy

Porsche tvrdí, že model Panamera je pre zákazníkov zaujímavý predovšetkým vo verziách E-Hybrid. Preto si pripravilo pre novú Panameru až štyri verzie. Od začiatku predaja je dostupná verzia E-Hybrid Turbo. Podkapotou je prepracovaný motor V8 s objemom 4,0 litra. Nový elektromotor s výkonom 140 kW prispieva k celkovému systémovému výkonu na úrovni 500 kW (680 k) a krútiacemu momentu 930 Nm. Elektromotor je integrovaný do obalu PDK 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky. Výhoda prepojenia oboch celkov do jedného je úspora 5-tich kilogramov hmotnosti, integrácia elektromotora do olejového okruhu prevodovky zasa pomáha lepšie zvládať teplotný manažment elektromotora, čo zas umožňuje dlhší a vyšší trvalý výkon elektromotora.

Panamera Turbo E-Hybrid zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a dosiahne VMax 315 km/h. Kapacita batérie je 25,9 kWh, čo Panamere umožní cca 91 km v kombinovanom WLTP cykle, alebo 83-93 km v mestskom cykle v čisto elektrickom režime. Novinkou je 11 kW AC nabíjačka, ktorá skráti nabíjanie na 2 hodiny a 39 minút.

Panamera a Panamera 4 majú Podkapotou benzínové šesťvalce s objemom 2,9 litra. V6-tka prešla revíziou, zvýšením plniaceho tlaku i zlepšením priebehu vstrekovania a spaľovania i zmenami zapaľovania zmesi. Výsledkom je nárast výkonu a krútiaceho momentu o 17 kW a 50 Nm na 260 kW (353 k) a 500 Nm. Panamera tak zrýchli z 0 na 100 za 5,2 sekundy a dosiahne maximálku 272 km/h. Štvorkolková Panamera 4 dá rovnaké disciplíny za 4,8 s a 270 km/h.

Zdroj: Porsche

Nová Panamera sa opäť ponúka v dvoch celkových dĺžkach. Základná má celkovú dĺžku 5052 mm, verzia Executive 5202 mm. Šírka je 1937 mm a výška 1423 mm (executive 1428 mm).

Dizajn auta má ponúkať expresívnejší športovejší fíling aj vďaka redizajnu línie okien zboku. Cieľom bolo zvýrazniť línie auta a taktiež zvýrazniť dojem sedanu. Nový je prieduch nad evidenčným číslom – ten je tu pre zvýšenú potrebu dýchania silnejších motorizácií. Novinky nájdete aj v kabíne. Porsche sa však snažilo vybalancovať digitálny a analogový zážitok tak, aby mal vodič všetko potrebné na dosah ruky. Preto je radenie rovno pod volantom vpravo, jazdné režimy taktiež vodič dosiahne bez toho, aby skladal ruky z volantu. Novinkou je doplnkový displej pre spolujazdca s uhlopriečkou 10,9 palca. Poskytuje info o jazde, no tiež môže strímovať rôzne služby rovno za jazdy – tak ako pri nedávnych ďalších novinkách od Porsche, aj tu platí, že vodičovu pozornosť displej neobmedzí – displej je ošetrený tak, aby naň vodič nevidel.

Infotainment ponúkne integráciu s Apple CarPlay a Android Auto, pričom hlbšia integrácia s CarPlay umožňuje ovládať vzduchotechniku, masážne sedačky, či ambientné osvetlenie priamo z CarPlay, respektíve prostredníctvom príkazov pre Siri.

Zdroj: Porsche

Panamera má už v základe pokročilé Matrix LED svetlá, ešte pokročilejšie s pixelovým svietením s celkovo 32-tisíc svetelnými bodmi na jedno svetlo sú za príplatok. Dosah svetiel je až 600 metrov, pričom svetlomety dokážu presnejšie vysvetliť zvolený jazdný pruh napríklad. Nové sú i asistenčné systémy vrátane diaľkového parkovania cez smartfón.

Ceny štartujú na úrovni 107 800 eur, Turbo EHybrid je od 192 500 eur. Prvé autá sa k zákazníkom z produkčnej linky v závode v Lipsku dostanú v marci budúceho roka.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Porsche

Komentáre k článku


Stream naživo