2018-08-09 08:55:00
Mercedes-Benz E 400 4MATIC
Mercedes-Benz E 400 4MATIC kabriolet
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mercedes-Benz E 400 4MATIC kabriolet – leto celoročne

Leto vrcholí – oplatí sa jazdiť v otvorenom aute, vychutnávať priamy dotyk so vzduchom a úžasnou technikou.

Čo si budeme nahovárať – Mercedes nie je v oblasti modelov kabrioletov žiadny nováčik. Modelov s otvorenou strechou mal vo svojej ponuke vždy dosť. Je jasné, že vďaka tomu už vychytal takmer všetky muchy, ktoré takéto riešenie prináša. Nový kabriolet je po sedane, kombi, kupé a outdoorovej verzii All-Terrain už piatou verziou novej triedy E, ktorú značka predstavila v priebehu jedného roka. Má „klasickú“, teda plátennú strechu.

Stuttgartská automobilka použila v prípade kabrioletu triedy E úplný arzenál technológií, ktoré už predstavila v otvorenej triede C aj S. Éčkový kabriolet tentoraz vychádza z kupé triedy E. Má teda identický rázvor náprav 2 873, šírku 1 860 a výšku 1 428 mm. Na kupé stráca iba v dĺžke (4 826 mm), kde je kabriolet kratší o 34 milimetrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazdiť s kabrioletom už nie je iba výsadou horúceho leta. Hoci teraz panujú najväčšie tohtoročné horúčavy, zoznamovali sme sa s ním ešte skôr, ako prišli. Kabriolet má jednu obrovskú výhodu – keď je teplo, teda skôr horúco, otvoríte strechu a vetráte (sa). Ak je však horúco príliš a slnko páli ako divé, musíte použiť ochranu hlavy. Aby vám ju „nepripieklo“. Klobúk neodporúčam – odletí pri vyššej rýchlosti. Vhodnejšia je šiltovka so šiltom otočeným dozadu. Pre dámy šatka, či šál. Alebo jednoducho zatiahnete strechu – a pustíte si klimatizáciu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

No a keď sa leto pominie a príde zima, netreba auto hneď zaparkovať do garáže. Veď má kúrenie. Dokonca také, že sa v ňom napriek plátennej streche dá jazdiť aj pri nízkych teplotách. Na tom nie je nič zvláštne – lenže dá sa tak jazdiť aj so stiahnutou strechou... Aby vám nefúkalo na krk a neoziabalo vás na hlavu – je tu pár užitočných riešení: systém Aircap pre zníženie turbulencií a tepelný šál Airscarf. Aircap (z)mení do rýchlosti približne 90 km/h vírenie vzduchu v kabíne vďaka výsuvnému spojleru nad rámom čelného skla.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď som sa rozhodol namontovať prídavný deflektor nad zadné sedadlá – zrazu ticho! Teda skoro bezvetrie – aj pri rýchlostiach okolo 140 km/h. Teraz to nebolo treba využiť, ale v zime s to hodí: okrem sedadiel sú vyhrievané aj lakťové opierky medzi sedadlami aj na dverách . No a nezabudnite, že „na krku“ máme neviditeľné šály Airscarf. Zabudované ventilátory v opierke hlavy fúkajú teplý vzduch štrbinami smerom ku krku. K tomu ešte vyhrievané opierky rúk v strede kabíny aj na dverách. Celkový dojem – na jednotku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Po prvý raz v histórii sa k tomu všetkému pridáva inteligentný pohon všetkých kolies 4MATIC. Je k dispozícii aj v iných, menej výkonných štvorvalcových vznetových aj zážihových modeloch. Okrem najvýkonnejšej verzie Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ s trojlitrovým šesťvalcom s výkonom 320 kW (435 k) sme mali k dispozícii momentálne druhý najvýkonnejší trojlitrový šesťvalec. Jeho výkon bol 245 kW (333 k). Ten minulý čas znamená, že sa z ponuky už stratil. Ale to iba preto, že ho v poslednom štvrťroku 2018 nahradí nový motor s vyššími výkonnostnými parametrami .

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pohon oboch náprav nie je k dispozícii iba pre to, aby ste zvládli jazdu v úzkych zákrutách, na vlhkej vozovke, či na snehu. Hoci aj tam je to zábava. V prvom rade ide o bezpečnosť pri jazde. Samozrejme pohon 4MATIC sa stará hlavne o prenos výkonu na vozovku a dynamiku jazdy, no najmä spoľahlivé jazdné vlastnosti. Vďaka priamemu pohonu všetkých kolies a výkonnému motoru má auto vynikajúcu dynamiku jazdy. Hlavne na horšom povrchu vozovky pohon všetkých štyroch kolies zlepšuje rozjazd aj zrýchlenie. Systém je aktívny stále a nepotrebuje žiadny reakčný čas na spontánny zásah.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Pohon 4MATIC namiesto uzávierok diferenciálov využíva systém elektronického riadenia trakcie 4ETS a okrem toho spolupracuje s elektronickým systémom stabilizácie ESP®, ktorý je sériovou súčasťou všetkých osobných vozidiel značky Mercedes-Benz. Toto riešenie bolo k dispozícii len pre E 400 4MATIC.

Kombinácia s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC dodáva za volantom istotu. Máte jedinečný pocit zo suverénnej jazdy. Navyše aj veľmi komfortnej.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový kabriolet ostal verný plátennej streche. Jej zloženie ako aj rozloženie trvajú 20 sekúnd a môžete tak urobiť aj počas jazdy do maximálnej rýchlosti 50 km/h. Podľa automobilky zabezpečuje viacvrstvové plátno dokonalý akustický a tepelný komfort. O tom akustickom som mal možnosť presvedčiť sa – a rád by som sa o tom tepelnom presvedčil nielen v lete, ale hlavne v zime. Žiaľ, tak dlho som auto k dispozícii nemal. Pravdou je, že pri zatiahnutej streche je v aute ticho takmer na úrovni kupé s pevnou strechou. Trocha viac hluku sa dočkáte pri jazde v tuneloch. Ale menej, ako to býva pri iných kabrioletoch.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Do batožinového priestoru sa zmestí pri vysunutej streche 385 litrov batožín. Je to o 85 viac v porovnaní s predchodcom. Ak sa strecha zloží, z kufra ubudne 75 litrov. Za príplatok existuje balík Cabriolet Comfort, ktorý má elektrický „oddeľovač“ batožinového priestoru, takže pohyblivú priehradku v kufri netreba ovládať ručne. Variabilitu auta zväčšujú delené zadné operadlá v pomere 50:50.

Karoséria je vyrobená prevažne z ocele a pár dielcov je z hliníka. Napríklad blatníky, predná kapota či zadné veko. Spolu s prestavbou karosérie Mercedes-Benz vystužil prednú časť skeletu aj podlahu, čím dosiahli potrebná tuhosť. Športovosť zvýrazňuje zníženie svetlej výšky o 15 mm v porovnaní so sedanom, tak ako je to pri kupé.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keďže je podvozok prevzatý z triedy E a nie C ako doteraz, je nová generácia o významný kus väčšia. V porovnaní s predchodcom je nová generácia dlhšia o 123 milimetrov. O 74 má viac na šírku, rozchod kolies sa zväčšil o 68 milimetrov. Vďaka tomu je vnútri viac priestoru, hlavne vzadu. Teraz sa už tento Mercedes dá označiť za plnohodnotné štvormiestne vozidlo. Hoci si ho najviac užije vodič, aj zvyšok posádky má viac priestoru ako v minulosti. Platí to hlavne o zadných zadných sedadlách. Na nohy pribudlo 102 mm a v ramenách 20. Hoci je nastupovanie cez dvojdverovú koncepciu trocha kompolikovanejšie, aj ja sám so svojimi 190 cm som mal miesta pomerne dosť - hlavne pri otvorenje streche...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

O redukciu turbulencií pri jazde s otvorenou strechou sa starajú dva známe systémy – Aircap, čo je výsuvný spojler v hornej časti rámu čelného okna, a Airscarf, ktorý dodáva teplý vzduch do oblasti krku pomocou prieduchov v opierkach predných sedadiel. Nechýba ani deflektor. Kabriolet prebral množstvo technologických vychytávok ako „neviditeľné“ čistenie predného okna stieračmi Magic Vision Control, adaptívne matricové LED svetlá Multibeam či pneumatické odpruženie podvozka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kabriolet má rovnaký interiér ako kupé, ktoré sme už stihli pred časom vyskúšať. Zaujmú nové efektné prieduchy ventilácie s „leteckým“ dizajnom v tvare výstupných turbín prúdových motorov, ako aj možnosť vybrať si namiesto klasických analógových prístrojov 12,3 palcový displej. Okrem neho je v centrálnej časti palubnej dosky buď 8,4 palcový, alebo 12,3-palcový displej, ktorý slúži ako multimediálne rozhranie. Na výber sú tri rozdielne grafické podoby Classic, Sport a Progressive, k dispozícii je tiež 64 odtieňov ambientného osvetlenia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Rozsah funkcií aktívneho tempomatu je taký rozsiahly, že na diaľnici sa budete za volantom nudiť. Jedinou vašou povinnosťou je mať ruky na volante. O všetko ostatné sa postará auto za vás. Dokonca aj vrátane predbiehacieho manévru. Aby to zvládlo, stačí zapnúť ľavú smerovku, do susedného pruhu sa trieda E preradí automaticky, po dokončení predbiehania manévru a aktivovaní smerovky sa zaradí naspäť. A to všetko do rýchlosti 200 km/h. Asistenčné predkolízne systémy fungujú na výbornú, vyladenie systému do maximálnej možnej miery rešpektuje vodiča a jeho pokyny. Dokonca presne vie, kedy vodič nedáva pozor...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba je papierovo pri 333 člennom stáde tesne nad hranicou 8 litrov. Lenže... poznáte to - keď máte pod kapotou také stádočko, trvá nejaký čas, kým si zvyknete, že jazdiť sa dá aj pokojne a komfortne. Veď zrýchlenie kabrioletu z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy je lákavá porcia výkonu a dynamiky. Autosa správa naozaj „dostatočne“ športovo. Na niekoho až príliš. Keď prepnete jazdný mód do režimu Sport+ stvrdne aj podvozok. Takto máte možnosť vychutnať si zákruty plnými dúškami a bezprostredne v otvorenej kabíne... Paráda. Lenže po čase pochopíte, že práve dravá športová jazda nie je pre takýto luxusný kabriolet tá najsprávnejšia pozícia a zvoľníte temp. Vychutnávajúc si pri tom jazdu s nebom nad hlavou. Prečo ho teda ponúkajú aj s ešte výkonnejším motorom a verzii AMG? Neviem, asi aby ste mali pocit, že keby bolo treba, vie pekelne zrýchliť. Kompetencie na to má, pohon na všetky štyri tiež.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kde však budete určite bodovať, je pokojná jazda s vejúcimi vlasmi (spolujazdkyne). Plusom auta je, že má vďaka vzduchovému adaptívnemu pruženiu naozaj komfortné nastavenie podvozka. Pruženie je prvotriedne napriek slušivým, pritom až 19 palcovým diskom a nízkoprpfilovým pneumatikám. Pri tom všetkom jazdení vyšla priemerná spotreba na čosi viac, ako 10 litrov na 100 kilometrov. To nie je na auto sa takou charizmou, veľkosťou hmotnosťou a výkonom vôbec veľa. Ak by ste chceli menší apetít, potom si vyberte niektorý zo vznetových motorov, ale charizma... tá už bude absentovať.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kabriolet triedy E má ešte jednu zvláštnosť. Majiteľom podobných, len trocha väčších kúskov odvodených z triedy S bude pripomínať, že to ich ešte väčšie, nemusí byť aj ešte lepšie. Všetky technologické novinky sú totiž aj v triede E a cena... tá je oveľa príjemnejšia, ako za vrcholnú top vlajkovú verziu. Preto považujem triedu E vo všetkých karosárskych verziách a kupé s kabrioletom zvlášť za výbornú voľbu.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz E 400 4MATIC kabriolet
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2996
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  245/5250-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): -/-/8,3-8,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4826/1860/1426
Rázvor náprav (mm): 2873
Objem batožinového priestoru (l): 385
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1935
Užitočná hmotnosť (kg): 480
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 275/35 R19
Základná cenníková cena modelu (220d): 57 000 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 58 435 €
Cena testovaného vozidla: 100 854 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku