2017-07-24 03:55:00
Mercedes-Benz 220d Kombi
Mercedes-Benz 220d Kombi
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mercedes-Benz E 220d Kombi – štýl a elegancia v spoločnom balení

Nová trieda E prišla po predchodcovi s tvarmi, ktoré nápadne pripomínajú ďalšie kombi značky - triedu C.

Piata generácia triedy E je iba o stupeň nižšie, ako vlajková loď značky, trieda S. Aj tak je to auto superlatívov. Teda minimálne v prípade, že si ho zadovážite plne vybavené. Mercedes-Benz sa ňou hrdí – a celkom právom. Nasadil do jej útrob to najlepšie zo svojej kuchyne. Predstavuje reálne vrchol toho, čo dnes dokážu automobilky ponúknuť. Platí to najmä v prípade verzií E 350d a E400, ktoré nám už prešli cez ruky.

Nadupaná a technológiami prepchatá trieda E na jednej strane má všetko, čo len chcete (a niekedy ani nepotrebujete). No stále sa pýtam, čo všetko sa dá vypustiť z výbavy, aby auto bolo ešte stále špičkou v triede, no pritom nebolo také drahé, ako spomínané modely.

Od importérov dostávame na skúšanie prevažne autá, v ktorých je prakticky všetko aj z doplnkovej výbavy. Aby sme si vraj mohli vyskúšať, čo všetko je k dispozícii a čo si možno objednať. Cena je potom neraz závratná. V tomto prípade bola situácia výnimočne iná. Keď u nás „pristála“ trieda E vo verzii 220d kombi, napriek príplatkovému paketu Excelence bolo jasné, že toto je trocha menej vybavený model a nie vrchol sveta. Auto bolo obdarené výbavou striedmo, triezvo, určite nie lacno a vôbec nie slabo. Iba v porovnaní s tým, čo Mercedes má v špičkovej ponuke, by sa mohlo zdať chudobným príbuzným.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Rozdiely však neboli také dramatické, ako by sa zdalo na prvý pohľad. V príplatkovej verzii Exclusive „chýbajúca“ digitálna prístrojová doska, alebo špičková audiosústava Burmester v interiéri? Vôbec mi to neprekážalo. Čo znamená, že ide o nadstavbu, bez ktorej sa zaobídete. Pred vodičom tentoraz boli „klasické“ ručičkové ukazovatele s displejom iba medzi nimi. Verte, či nie, toto riešenie bolo pre mňa zaujímavejšie a krajšie, ako pretechnizovano pôsobiaci veľký a plochý displej. Celkom stačí ten v strede palubnej dosky nad stredovou konzolou. Podľa mňa toto riešenie nevzbudzovalo dojem lacnej verzie.

Je to vec názoru, ale má to minimálne jeden pozitívny dopad na cenu auta – aj vďaka „chýbajúcej“ top výbave sa cena nezdvojnásobila, hoci vďaka balíku AMG line zasa poskočila. Ale treba uznať, že „Snehulienka“ vďaka diskom so zdvojenými lúčmi a s pár ďalšími doplnkami výrazne opeknela. Prečo to meno z rozprávky? Prezývka je na mieste - auto bolo snehobiele, svetlý, takmer úplne biely bol aj interiér. Je nádherný, hoci náročný na čistenie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Biela farba interiéru je úžasná. Aj vďaka tomu som mal z jazdy v aute akýsi sviatočný pocit. Verím, že takáto kombinácia slávi úspech niekde v Emirátoch, či v podobných rozpálených častiach sveta. Aj v našich horúcich letách má opodstatnenie. Auto sme však skúšali na prelome zimy, či skôr už na jar, kde sa ukázala jeho nepraktická stránka – rýchlejšie špinenie. Stačilo pár nastúpení a farba z džínsov sa už vtierala „do pozornosti“ koženého povrchu sedadiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mimochodom, tie sú neuveriteľne pohodlné – aj bez všakovakých certifikátov lekárskych združení. Jednoducho si sadnete – a zistíte, že toto vám doteraz chýbalo. Podopierajú tam, kde majú a ani po pár sto kilometroch jazdy nevypadnete z auto doslova „požutí“, ale naopak v pohode. Darmo, prémiová trieda má niečo do seba...

Interiér je na pohľad príjemný a priestranný. Celkový dojem z neho aj v tejto menej vybavenej v triede E bol podľa mňa veľmi dobrý. Ak ste mali pocit, že výbava auta bola z kategórie lacnejších, spomeniem napríklad „komorníka“ na palube v rámci služieb multimediálneho systému Comand Online, panoramatické okno, príplatkové svetlá Multibeam LED, parkovacieho pilota a exteriér AMG Line – a k tomu ďalších pár asistentov. Málo? Asi aj viac, ako dosť. Celkom „holý“ Mercedes, bez akéhokoľvek dovybavenia som tuším ešte ani nevidel...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Áno, je pravda, že sa aj šetrilo. Napríklad na autonómnom riadení. Dokonca by sme poloautonómny systém Drive Pilot vedeli oželieť. Auto z hľadiska bezpečnosti síce menej „stráži“ vodiča, ale inak je jazda rovnaká. Trocha ma prekvapil adaptívny tempomat Distronic, ktorý sa správal inak, ako v špičkovo vybavenom „Éčku“. Chyboval pri načítavaní dopravných značiek, občas celkom zbytočne (z môjho pohľadu) pribrzdil. Tentoraz to nebol ten predvídavý a skúsený šofér. Peniaze zaň by som obetoval v prospech niečoho iného. Napríklad za spomenutý Drive Pilot, ktorý funguje o poznanie  lepšie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Systém Command má na komunikáciu s palubným počítačom, navigáciou, mobilným telefónom či s internetom nielen klasický otočný ovládač, ale aj dotykovú plochu. K fungovaniu žiadne výhrady: je to rýchly, spoľahlivý a zrozumiteľný spôsob. Plusom je, že Mercedes ponechal ovládanie klimatizácie a pár základných funkcií aj tlačidlami na stredovej konzole. Dajú sa nahmatať aj „naslepo“. Pri dotykovom ovládaní si treba pamätať sled krokov na dotykovej obrazovke a ešte odvádzate pozornosť od sledovania premávky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou má batožinový priestor o pár litrov menej. Myslíte si, že aktuálnych 640 litrov nestačí? Veď je to nadpriemerná hodnota. Navyše sa dá zmeniť sklon zadných operadiel, čím pribudne ďalších 30 litrov. Ak potrebujete „jaskyňu“, stačí potiahnuť páčky a zadné sedadlá sa sklopia do roviny s miernym sklonom. Objem je potom 1820 litrov. To som ešte nespomenul ďalšie úložné priestory pod podlahou batožinového priestoru a niekoľko odkladacích priehradiek a sieťok v interiéri.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Za adaptívne LED svetlomety si Mercedes pýta 1 950 eur, ale od tejto investície by som vás nerád odhovoril. LED svetlá premenia noc na deň – až sa bojíte jazdiť, keď vidíte, čo všetko žije v noci v okolí cesty a chystá sa vám ju skrížiť...

Jazdné vlastnosti? Takmer bez pripomienok – je pozoruhodné, ako ich dokázal Mercedes vyladiť aj pri takmer piatich metroch auta. Podvozok si poradí s priečnymi nerovnosťami aj pri prejazde zákrut. Zadná náprava drží na ceste a nemá chuť odskakovať, ani keď je auto prázdne. Dobré je aj odhlučnenie podvozka. Prejazd nerovností zaregistrujete skôr z pohľadu komfortu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Riadenie má veľmi dobrú spätnú väzbu s dostatočným odporom.  Napriek balíku AMG s 19 palcovými kolesami je podvozok celkom komfortný, v zákrutách sa nenakláňa a rýchle prejazdy zákrut ma celkom bavili. S päťmetrovým kombíkom..? Nuž veru, fakt. „Nekecám“.  Akurát, že za to zaplatíte v podobe zvýšenej spotreby, ktorá sa prehupne hravo cez hranicu 8 litrov na 100 kilometrov.

Auto disponuje aj letargicky úsporným ECO režimom, ktorý zo seba strasie svoje vláčne a komótne správanie pri zošliapnutí plynu na podlahu. Riadiaca jednotka ale obsahuje aj protipól – športový režim. Je to doslova brutálna premena na atléta, ktorý zabudol na 1800 kilogramov vlastnej hmotnosti.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou pritom vrčí (ak je studený, tak dosť, po zohriatí ale výrazne stíchne, takmer do nepočuteľna) iba dvojlitrový naftový štvorvalec. Nerobia mu problémy horské zákruty, ani jazda po diaľnici, kde hladko radiaca 9-stupňová automatická prevodovka udrží motor na najvyššom stupni pri rýchlosti 130 km/h tesne pod 2 000 otáčkami za minútu. Pri výkone 143 kW (194 k) a krútiacom momente 400 Nm som sa neraz pristihol pri myšlienke: načo je vlastne väčší motor..?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kone pod kapotou pritom vysŕkajú z nádrže v priemere menej ako 6 l/100 km. Papierovo v meste by mal motor konzumovať  4,9 l/100 km, u nás sme dosiahli 6,4 litra, no na krátkych trasách aj viac ako 7 litrov. Mimo mesta má byť spotreba 4,4 l/100 km. Celkom bežne som sa na okresných cestách dostal pod 4 litre. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h spotreba kolíše okolo hodnoty 6,7 – 6,9 litra na stovku. Celková kombinovaná spotreba na prvých vyše 550 kilometrov bola 5,6 l/100km. Na také veľké auto, vážne veľmi dobrá hodnota.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mohutná čelná maska a dva chrómové pásy spolu s agresívne tvarovaným nárazníkom ani náhodou neprezrádzajú rodinnú povahu vozidla. Od sedanu sa kombík najviac líši celkom logicky zadnou časťou, ktorá má celkom prepracované koncové svetlá. Nielen že veľmi dobre vyzerajú, ale svojim tvarom auto opticky rozširujú a akoby ho „pritláčali“ k vozovke. Ak sa vaše oči zamerajú na spodnú časť zadného nárazníka, čaká tam prekvapenie, ktoré nechápem: auto za vyše 71 000 má v zadnom nárazníku napodobeniny dvoch športových koncoviek výfukov. Sú tam len tak, nemajú žiadny funkčný zmysel. Ide iba o dizajn, výfuk ústí dvojicou rúr ohnutých smerom dole o pár centimetrov viac vpredu. Netuším, prečo sa Mercedes pridal k trendu používania takéhoto moderného prvku. Dobre to vyzerá, ale je to vec, ktorá na inak veľmi hodnotnom a kvalitnom aute nemá svoje opodstatnenie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte k tým príplatkom a vybaveniu: ak sa rozhodnete pre triedu E, nenechajte bez povšimnutia paket Exclusive. Obloženie z pravého (jaseňového) dreva nie je podstatné, ani výnimočné. Dôležitý je multifunknčný volant čalúnený kožou Napa. Napriek väčšiemu priemeru, ktorým ide Mercedes tak trocha proti prúdu, vlastne proti trendom, veľmi dobre sadne do rúk. Namiesto tlačidiel má dotykové plôšky. Taká je aj na hlavnom ovládači infotainmentu. Keď sme už pri ňom... služby Mercedesu obsahujú online aplikácie, vďaka nim viete prehliadať internet, čítať správy, či sledovať aktuálnu predpoveď počasia.

Manažérsky Nemec toho ale dokáže podstatne viac. Má v ponuke viacero zaujímavých služieb. Napríklad balík Mercedes me. Má viac podúrovní, praktické sú „me assist“, ktorá  umožňuje majiteľovi plánovať servis vozidla prostredníctvom aplikácie.  Druhá je „me connect“. Umožňuje kontrolovať vozidlo na diaľku. Napríklad aktuálnu hladinu paliva, dojazd a ďalšie hodnoty stavu auta. Na diaľku sa dá zamknúť, či naopak otvoriť auto. Po akejkoľvek akcii s vozidlom príde SMS, ktorá informuje o zmene stavu vozidla. Aplikácia výborne demonštruje technologický pokrok a naznačuje (asi už dosť blízku) budúcnosť: Kontrola a ovládanie auta na diaľku bežným smartfónom. Nuž, bežným...  natívna aplikácia zatiaľ funguje len pre iOS. Ak nemáte „ajfón“ musíte na prístup využiť „štandardný“ internetový prehliadač. Rovnaké to je aj s parkovaním pomocou mobilného zariadenia – funguje (vraj zatiaľ..?) len s výrobkami s nahryznutým jablkom. To považujem za veľké obmedzenie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nech už používate akýkoľvek operačný systém na svojom smartfóne, môžete využívať službu osobného komorníka dostupného kedykoľvek a kdekoľvek – Concierge. Ide to pomocou tlačidla pri vnútornom spätnom zrkadle. Rýchlosť reakcie sme si vyskúšali tak trocha „nanečisto“, ale reálne. Vypýtal sme si trasu a necha si ju poslať do navigácia, kým by som to naťukal, trvalo by to. Takto som stihol prejsť pár kilometrov. Dobrá rada: ak prehovoríte po slovensky, bude aj nápoveda v rodnej reči. Inak začne živý človek na druhej strane po anglicky a to vás môže zmiasť.

Základná úroveň služby, pomocou ktorej sa dá kontrolovať stav vozidla, je s príplatkom za systém Command Online na tri roky zadarmo. Za možnosť geolokácie sa platí už od kúpy auta. Za tri roky užívania neprekročí poplatok sto eur. Vzhľadom na poskytované služby je to adekvátna cena.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Limuzíny s karosériou typu sedan sa vždy považovali za reprezentatívne, manažérske autá. Kombi verzie vždy boli iba praktickejší, no menej honosný variant. V prípade Mercedesa ale  tento predpoklad neplatí. Praktickejšia verzia triedy E má primeranú nálož šarmu, moderného štýlu a elegancie. Batožinový priestor „zabalený“ do výborne vyzerajúcej karosérie teda nie je iba bonusom, skôr je to konkurenčná výhoda a prednosť.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz E 220d Kombi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1950
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  143/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.):
400/1600 - 2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,9/4,4/4,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4933/1852/1450
Rázvor náprav (mm): 2939
Objem batožinového priestoru (l): 640/1820
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1780
Užitočná hmotnosť (kg): 670
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 245/40 R19
Základná cenníková cena modelu: 48 300 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 50 910 €
Cena testovaného vozidla: 71 682 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku