14.12.2017

TEST: Toyota Yaris 1.5 VVT-iE – príťažlivo čiperný dostavník

Ako charakterizovať v skratke Yaris? Veľké malé auto, ktoré je stelesnením hesla: veľa muziky za málo peňazí.

Platí to, ak nesiahnete takmer k vrcholu ponuky. Práve tú sme dostali na vyskúšanie. Nebola vôbec lacná a od stupňa výbavy Style nie je nič vyššie, iba Selection má pár zmien a hlavne dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou.

Malé auto tradičného a obľúbeného modelového radu, v modernom strihu a s talentom o triedu, či skôr o dve triedy väčších áut. Aj tak sa dá pozerať na Yaris, ktorý je svojho uvedenia veľmi úspešným autom. Toto je už jeho tretia generácia a Toyota nenechala nič na náhodu. Pripravila jej druhú modernizáciu, ktorá sa určite nedá nazvať iba faceliftom.

Tretia generácia Yarisu je na svete už od roku 2011 a darí sa jej čoraz lepšie aj vďaka modernizácii, ktorú Yaris absolvoval pred dvoma rokmi. Toyota zvýšila európsky trhový podiel modelu vo svojej triede až na 6,5 %. V minulom roku sa preň rozhodlo viac ako 280 000 zákazníkov, z toho až 45 % pre hybridnú verziu, ktorá je v triede mestských áut stále raritou. Toyota vlastne ani nemala veľa dôvodov na príchod novej generácie. Rozhodla sa však pre doslova hĺbkovú revíziu a modernizovať po druhý raz. Zmeny zasiahli aj techniku pod kapotou. Celkovo má Yaris až 900 nových dielcov, ktoré nielen zlepšujú dizajn, ale aj jazdné vlastnosti a zvyšujú bezpečnosť auta. Toyotu to celé stálo 90 miliónov eur.

Je pravdou, že práve dizajn je najmä v tejto triede jedným z najdôležitejších hlavnejších faktorov, podľa ktorého sa rozhodujú záujemcovia. Preto mu venovali veľkú pozornosť. Už prvý facelift dodal Yarisu expresívny výraz v podobe veľkej masky v tvare písmena X. Dizajnéri išli teraz ešte ďalej. Predná časť sa až toľko nezmenila, ide skôr o retuše. Predné svetlomety sú nové, približujú sa väčším modelom Toyota a pre denné svietenie používajú optické vlákna – trubice v tvare šípky. Škoda, že až v najvyšších výbavách. Platí to aj svetlách vzadu, kde sa žiarovky kombinujú s LED svetlom a trubicami. Yaris má celkom nový nárazník inšpirovaný hybridnými modelmi, viac dopredu natiahnutú kapotu, nové svetlá so zmenenou grafikou a dennými diódami, ale aj úplne nové zadné dvere a zadný nárazník. Drahšie delené zadné svetlá z neho robia dospelejšie auto.

Štyria dospelí nie je problém

Na priestrannosti kabíny sa nič nemenilo, Yaris tak stále patrí k autám, ktorá vás nijak neutláčajú, ani neiritujú použitými materiálmi. Yaris je malé, cenovo dostupné auto, ktorého interiér však pôsobí ako z auta minimálne o triedu vyššie. Tam kde konkurencia zvyčajne ponúka len tvrdé tmavé plasty, Toyota predvádza ódu na mäkkosť, farebnosť, štýl. Možno prechádza miestami až do gýča, no prvý dojem z vozidla, vo chvíli, keď do neho nastúpite, bude určite pozitívny. To všetko má posilniť vnímaný pocit kvality. Podporí ho aj vyšší akustický komfort a menej vibrácii. Toyota zmenila uchytenie motora, ramená prednej nápravy, uchytenie pomocného rámu a tiež nasadila účinnejšie tlmiče a inovovaný elektrický posilňovač riadenia. K nemu sa ešte dostanem.

Určite si všimnete nové dômyselné výduchy kúrenia z Aurisu, inak tvarovanú zadnú lavicu, kam sa posadí (takzvane sám za seba) aj urastenejší cestujúci a výraznejšie bočné vedenie predných sedadiel. Veľmi ma potešil drobný detail: odkladací priestor vľavo od prístrojového panelu. Na jeho mieste by ste asi očakávali výduch klimatizácie. Tento je však ideálny na odloženie aj väčšieho mobilného telefónu, ktorý je v ňom dobre zafixovaný. Ale máme tu aj niečo, čo nelahodí najmä uchu – za najväčší nedostatok interiéru považujem vŕzgajúce plasty dverí u vodiča aj spolujazdca. Stačilo sa opreť o ne nohou a začal sa koncert. Škoda tohto detailu, ktorý určite Toyota odstráni.

V interiéri dominuje TFT displej umiestnený v centre prístrojovej dosky a väčšie množstvo multifunknčných tlačidiel na volante, ktorý má príjemnejšie tvarovanie a dobre sa drží. Ešte tých pár milimetrov v hrúbke a bolo by to na jednotku. Za volantom sa sedí dosť vysoko a pozícia je vzdialená od ideálnej.

Chýbal mi aj trojblik smerovkou, ktorý Toyota v Yarise neponúka a tiež osvetlené ovládače na volante. Keď je svetlo vidíte ich, v tme ale zrazu „zmiznú“. Do kufra je dobrý prístup tretími, respektíve piatymi dverami. Jeho objem je v päťdverovej verzii 286 litrov, čo je v rámci segmentu malých áut celkom slušná hodnota. No nemôže sa rovnať napríklad Škode Fabia, ktorá ponúkne nadštandardných 330 litrov. Operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť, rovnako ako vo väčšine podobných áut ale vznikne v kufri dosť výrazný schod.

Nový pohon pod kapotou

K zmenám došlo v ponuke motorov, kde doteraz používaný 1,33-litrový štvorvalec strieda väčší, o 10 % výkonnejší a o 12 % úspornejší väčší motor s objemom 1,5 litra. Má aj o 8 % vyšší krútiaci moment. Je to motor, ktorý tvorí časť hybridnej pohonnej sústavy v hybridnej verzii. Tu pracuje osamotene, ale veľmi efektívne. Jeho tepelná účinnosť až 38,5 % patrí medzi najlepšie hodnoty na trhu. Je za tým vysoký kompresný pomer 13,5:1, chladený EGR ventil a rozšírenie variabilného časovania ventilov. Motor sa tak dokáže prepnúť z Ottovho na Atkinsonov cyklus. Zabezpečuje sa tak jeho optimálna účinnosť v rôznych jazdných podmienkach. Pri nízkom zaťažení zvyšuje efektivitu nové časovanie ventilov VVT-iE, ktoré prepína motor do Atkinsonovho cyklu. Toyota použila úplne prvýkrát aj vodou chladené výfukové zvody. To bráni samozápalom a odstraňuje nutnosť chladiť spaľovací priestor palivom, takže výsledkom je menšia spotreba. Podľa novej normy RED (Real Driving Emission) má Yarsi s týmto motorom spotrebovať 4,8 litra benzínu na 100 km.

Motor má aj znížené trenie. Nový Yaris s ním akceleruje na stovku spolu so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou za rovných 11 sekúnd, čo je o osem desatín kratšie ako pri starom motore. Nie je to nič svetoborné, ale dynamika je naozaj lepšia a to pri nižšej spotrebe.

Spotreba v meste bola najvyššia a hýbala sa okolo 6,5 – 7 litrov. Yaris príjemne prekvapil na diaľnici, keď mu s 1,5-litrovým motorom stačí šesť litrov benzínu na 100 km. Pri jazde ustálenou a vyššou rýchlosťou sa totiž prejavuje vplyv chladených výfukových zvodov. Ak jazdíte najviac po okresných cestách, dostanete sa aj pod 5 litrov, dokonca takmer k štyrom. Toyota tak plní, čo píše v údajoch o spotrebe. Nám sa podarilo dosiahnuť v kombinovanom režiume priemer 5,4 litra na 100 km.

Ešte návrat k jazde vyššou rýchlosťou – do 90 km/h je hluk v poriadku, potom začne napriek všetkým konštrukčným úpravám rásť a pri 110 km/h je zrejme v konštrukcii upevnenia motora výraznejší rezonančný vrchol – tam je auto najhlučnejšie a motor počuť dosť výrazne. Smerom k vyšším rýchlostiam paradoxne hluk klesá a pri diaľničnom maximálnom tempe 130 km/h (pričom rýchlomer indikuje už takmer 140-ku) sa dá v aute aj slušne porozprávať.

Jazdí dobre, mohla lepšie...

K jazdným vlastnostiam mám dve pripomienky: čakal by som na tak malé auto väčšiu agilitu, či možno to nazvať aj mrštnosť. Ale nejde o dynamiku. Prekážal mi hlavne väčší polomer zatáčania, takže parkovať pozdĺžne aj priečne znamenalo väčšie nadchádzanie a veľa práce s volantom. Škoda, lebo Yaris ako malé auto je ako stvorené aj do mesta.

Spojka zaberala trocha „gumovo“ a pomerne vysoko. Mal som pocit, že až „ na poslednú chvíľu“ Ak si teda nepomôžete otáčkami motora, čo ale neprospieva spotrebe, autu zhasne motor. Plynulý rozjazd si treba nacvičiť, inak je to s poskokom, alebo dosť  tvrdý rozjazd. Nechcel by som tráviť veľa času  v kolóne – potom radšej verziu s prevodovkou Multidrive S – tá je za príplatok 1300 eur...

Dobrý sluha, vhodný ako malý dostavník

Ak sa však na Yaris pozriem komplexne a kompletne, ako celok uspel a dospel. Aj v bezpečnosti. Všetky verzie Yarisu ako súčasť štandardnej výbavy totiž majú balík asistenčných systémov Toyota Safety Sense. To znamená príchod autonómnych bŕzd, monitorovanie jazdných pruhov a automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Prekvapujúco možno vyznie tvrdenie, že Yaris nie je iba a len auto vhodné do mesta, ale aj na dlhšie presuny a jazdy vyššou rýchlosťou. Pre dvojicu, prípadne s dvoma malými deťmi (ak už nepotrebujú kočík) je v pomere výkon/cena takmer ideálom. Niečo síce nemá, iné však ponúka ako nadštandard už v základe. Takže ak sa rozhodujete pre menšie auto a nechcete šliapnuť vedľa, práve Yaris s novým 1,5 litrovým motorom by nemal chýbať vo vašom finálnom zozname kandidátov.

Toyota Yaris sa dobre cíti v roli každodenného služobníka – naozaj urobí dobrú službu s malou spotrebou a malými nárokmi na parkovanie.

Technické údaje

Model: Toyota Yaris 1.5  Dual VVT-iE Style
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1496
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  82/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 136/4400
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/4,2/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3945/1695/1510
Rázvor náprav (mm): 2510
Objem batožinového priestoru (l): 286
Objem palivovej nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť (kg): -
Užitočná hmotnosť (kg): -
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 9 590 €
Základná akciová cena modelu (1,0 VVT-i Live): 10 390 €
Základná cena verzie: 11 590 €
Cena testovaného vozidla: 14 760 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.