23.03.2017

Toyota Yaris pre rok 2017 aj s novým motorom

Príbeh úspechu modelu Yaris pokračuje s komplexným zlepšovacím programom

Investovala do neho 90 miliónov eur s cieľom posilniť úspech modelu Yaris. V rámci neho značka predstavuje nový štýl a stupne výbavy, ponúka lepšiu ovládateľnosť a bezpečnosť vozidla a zároveň zavádza nový, vysokovýkonný 1,5-litrový zážihový motor. Tak by sa mohol rekordne predávaný Yaris dostať k novým predajným rekordom.

Od uvedenia tretej generácie v roku 2011 Yaris neustále zvyšuje svoj podiel na trhu s vozidlami kategórie B (supermini) v západnej Európe. Počet predaných kusov v minulom roku stúpol na viac ako 208 000, čo je rast predaja na viac ako 6,5 percenta. Hybridný pohon naďalej zostáva unikátnym predajným parametrom a takéto vozidlá Yaris majú na konte momentálne viac ako 40 percent všetkých predaných modelov Yaris v Európe.

Toyota Yaris má v Európe silnú tradíciu. Od roku 2001 sa vyrába vo výrobnom závode spoločnosti Toyota Motor Manufacturing vo francúzskom Valenciennes. V roku 2016 prekročila výroba tri milióny kusov, pričom vozidlá sa dodávajú nielen do európskych krajín, ale idú na vývoz do celého sveta, vrátane Afriky, severnej Ameriky a trhov na Blízkom východe.

Zmeny vykonané v rámci 90-miliónového zlepšovacieho programu sú omnoho hlbšie než len obyčajný „facelift stredného veku“. Auto dostalo vyše 900 nových dielcov, ktoré vylepšujú dizajn, dynamiku, výkon a bezpečnosť vozidla. Nový vzhľad v štýlovej úprave prednej i zadnej časti bol vytvorený v európskom dizajnovom štúdiu ED2 spoločnosti Toyota na juhu Francúzska.

DIZAJN EXTERIÉRU
Kľúčovým kritériom pri kúpe je dizajn. Európske dizajnové centrum ED2 sa preto zameralo na aktívnejší a dynamickejší vzhľad a kultivovanejší charakter. Predná i zadná časť vozidla dostali novú architektúru dizajnu s väčším dôrazom na horizontálne línie. To opticky rozširuje a znižuje vozidlo. Výsledkom je dynamickejší a emotívnejší tvar.

V prednej časti je nový nárazník, ktorý vytvára tvar „katamaranu“. Široké časti plynulo prechádzajú od nových svetlometov a lemujú širokú lichobežníkovú mriežku chladiča. Zvýraznil sa tak trojrozmerný efekt prednej časti a zjednodušením hlavného loga Toyota sa zvýšil dynamický charakter auta. Samotná mriežka chladiča má dizajn s plástovým vzorom pre dvojfarebnú výbavu Bi-tone a dizajn so „stupňovitými“ vodorovnými pruhmi pre ostatné stupne výbavy. Úpravou prešli aj integrované kryty hmlových svetiel. Rysy dizajnového jazyka Keen Look v prednej časti vozidla ďalej rozvíjajú nové svetlomety. Svetlá na denné svietenie s diódami LED cez svetlovody vytvárajú okolo hlavného svetlometu vidlicovitú obrubu, plynulo prechádza do jednej línie až za projektorové svetlomety.

DYNAMICKÝ BOČNÝ POHĽAD
Nový Yaris má pri pohľade zboku viac dynamiky, väčší dôraz je na osovej línii karosérie, prechádzajúcej spredu dozadu. Nové sú dvere batožinového priestoru a zadné svetlá. Ozdobná lišta spodnej časti dverí dodáva vozidlu športovejší vzhľad. Sortiment kolies má tri nové úpravy diskov: 15-palcové strieborné disky s krytom pre stredný stupeň výbavy, viaclúčové 15-palcové zliatinové disky pre modely so stredne vyšším stupňom výbavy a nové 16-palcové disky kolies so strojom opracovanou povrchovou úpravou pre hybridný model Chic.

PREPRACOVANÝ DIZAJN ZADNEJ ČASTI

Zadné svetlá v závislosti od stupňa výbavy obsahujú brzdové a koncové svetlá so svetlovodmi LED. Vyjadrujú exkluzívnu kvalitu nového modelu Yaris a rovnako ako predné svetlá prinášajú osvetlenie s charakteristickým rukopisom. Aj vzadu je architektúra „katamaranu“ aj v zadnej časti vozidla. Nové riešenie nárazníka dokonale ladí s líniami dverí batožinového priestoru, a budí tak dojem nízkeho ťažiska a širokého postoja na ceste. Ponuka farieb karosérie pre nový Yaris sa rozšírila o dva nové laky – modrý odtieň Hydro Blue a červený Tokyo Red, takže teraz je v ponuke celkovo 10 rôznych farieb karosérie.

DIZAJN INTERIÉRU
Najdôležitejšie bolo zachovať vzhľad aj sviežu atmosféru kabíny v modernom duchu. Nový interiér má nové čalúnenie, farby a prvky obloženia, a tiež modernejšie prístroje a ovládacie prvky. Majú zaistiť vynikajúce ergonomické vlastnosti a výkon používateľského rozhrania HMI (pre komunikáciu medzi človekom a strojom).

V bloku prístrojov pre vodiča je riešenie s dvojitým analógovým ciferníkom vedľa nového 4,2-palcového farebného multifunkčného informačného displeja TFT. Je od od stredného stupňa výbavy súčasťou štandardného vybavenia. Prepínačmi na trojramennom volante sa volia a nastavujú rôzne informácie a údaje o vozidle. Volant má nový vzhľad zdobený lesklými čiernymi vložkami Meracie prístroje lemuje nová chrómová lišta. Nové sú aj vetracie otvory v tvare vrtule, modré osvetlenie prístrojového panela a tiež zaoblenejšia a hladšia úprava multimediálnej obrazovky a ovládacích prvkov v stredovej konzole. Nové prepínače majú krajší vzhľad a jednoduchšie ovládanie. Nový Yaris ponúka zákazníkom väčší výber možností úpravy interiéru. Ponúka nové, farebne zladené čalúnenie a farby obloženia, ktoré ladia so vzhľadom kabíny.

Model so základným stupňom výbavy má prístrojový panel so sivou vložkou v kombinácii s novým čiernym textilným čalúnením s výrazným vzorom „kohútej stopy“ na operadle a sedacej časti prostredného sedadla. V novom strednom stupni výbavy má látka elegantný čierno/sivý vzor s postupným prechodom farieb, kým vložka prístrojového panela a horná lišta dverí majú tónovaný tmavosivý odtieň s príjemne mäkkým povrchom a vzorom zvieracej kože. Na modeloch so stredne vyšším stupňom výbavy sa použilo rovnaké čalúnenie doplnené čiernym prístrojovým panelom a obložením dverí.

Pre dvojfarebné verzie Yaris Bi-tone je vyhradená špeciálna úprava interiéru pre každú farebnú kombináciu karosérie: modrá pre modro/čiernu, vínovočervená pre červeno/čiernu, teplá sivá pre bronzovo/čiernu a čierna pre bielo/čiernu. Farebná úprava sa vzťahuje na vložku prístrojového panela a obloženie dverí plus vložky v operadlách sedadiel a lemovanie operadiel aj vankúšov sedadiel.

VYŠŠÍ VÝKON HYBRIDNEJ HNACEJ SÚSTAVY
Toyota Yaris je v kategórii vozidiel B naďalej unikát, ponúka možnosť výberu hybridného pohonu a príležitosť zažiť plynulú jazdu, akú táto technológia spoločnosti Toyota dokáže ponúknuť pri vynikajúcej úrovni spotreby paliva a najnižšími emisiami CO2 v triede (od 75 g/km). Spoločnosť Toyota zavádza inteligentný nástroj na zber údajov. Box Driveco sa už používa na siedmich európskych trhoch pre modely s hybridným pohonom, vrátane modelu Yaris Hybrid, a na ďalších deviatich je pripravený na pilotné štúdie. Automatický protokol zbiera údaje o vzdialenosti, čase a priemernej rýchlosti skúšobných jázd, ako aj o úseku cesty, ktorý vozidlo prejde v plno elektrickom režime (EV), s nulovou spotrebou paliva a nulovými emisiami výfukových plynov. Údaje sa dajú stiahnuť a prezerať pomocou aplikácie pre smartfón alebo tablet, spolu s porovnaním s predchádzajúcim výkonom, alebo  ako aj s výsledkami, ktoré dosiahli ostatní vodiči.                                                                                                 

Driveco už zaznamenal údaje z 900 hybridných vozidiel Yaris Hybrid a jazdách v dĺžke viac ako pol milióna kilometrov v každom prostredí, od centier miest až po horské cesty. Kombinované výsledky ukazujú, že vozidlá išli spoločne v elektrickom režime viac ako 54 % času a dosiahli reálnu priemernú spotrebu paliva 5,0 l/100 km.

TICHŠIA JAZDA
Hoci sú súčasné modely Yaris výnimočne tiché, konštruktéri nového modelu Yaris urobili na vozidle kompletnú revíziu, aby zistili, kde môžu dosiahnuť zlepšenie potlačenia hluku a vibrácií, najmä pri zrýchľovaní. Výsledkom je inštalácia prepracovaných držiakov motora, väčší obmedzovač nakláňania motora, nové predné hnacie hriadele a predný pomocný rám, ako aj upravený systém nasávania vzduchu. Upravený je aj výfukový systém, má nový pomocný tlmič.

JAZDNÝ KOMFORT A OVLÁDATEĽNOSŤ VOZIDLA
Nová konštrukcia držiakov motora zabezpečuje pohodlnejšiu jazdu s menším chvením vozidla pri jazde po nerovnom povrchu. Zmeny sa dotkli aj oblasti tlmiacej sily tlmičov a konštrukcie ventilov s cieľom zvýšiť mieru pohodlia pri súčasnom zachovaní jazdných vlastností vozidla. Elektrický posilňovač riadenia vyladili tak, aby sa znížilo trenie a zabezpečila plynulejšia odozva na zásahy vodiča. Zlepšila sa ovládateľnosť v zákrutách.

NOVÝ MOTOR
V novom modeli Yaris sa predstavuje nový 1,5-litrový štvorvalcový zážihový motor namiesto aktuálneho 1,33-litrového. Vyvinuli ho v očakávaní budúcej emisnej normy Euro 6c a zákonom predpísaných homologačných požiadaviek RDE (Real Driving Emission). Nový motor vyrába spoločnosť Toyota Motor Industries Poland v Poľsku. Agregát je členom rodiny motorov od spoločnosti Toyota s technológiou ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency), ktorej podstatou je zvýšenie tepelnej účinnosti prostredníctvom zdokonalenia spaľovania. Podľa aktuálnych parametrov Nového európskeho jazdného cyklu (NEDC) má spotrebu paliva nižšiu až o 12 percent.

Motor bez preplňovania s objemom 1496 cm3 maximálny výkon 111 k (DIN)/82 kW a dodá 136 Nm maximálneho krútiaceho momentu pri 4 400 otáčkach za minútu. Jeho citlivosť zaisťuje pohodlnú jazdu v mestskej premávke rovnako ako na otvorených cestách. V porovnaní s 1,33-litrovou jednotkou je nový motor pri zrýchlení z nuly na 100 km/h o 0,8 sekundy rýchlejší (11,0 s oproti 11,8 s), pričom rýchlosť pri predbiehaní na piatom prevodovom stupni sa zlepšila o viac než sekundu – rýchlosť z 80 km/h na 120 km/h dosiahne za 17,6 sekundy v porovnaní s 18,8 s.

Špičkové svetové skúsenosti spoločnosti Toyota v oblasti technológií hybridného pohonu sa osvedčili pri riešení výziev, ktoré predstavuje nová emisná norma Euro 6c a homologačný cyklus RDE. Vidno to v novom motore, ktorý dosahuje 38,5-percentnú tepelnú účinnosť, čo ho stavia medzi najlepšie na trhu. Túto hodnotu sa podarilo dosiahnuť pomocou vysokého kompresného pomeru 13,5 : 1, zavedením systému chladenej recirkulácie výfukových plynov (EGR) a predĺžením času variabilného časovania ventilov, aby mohol motor prepínať z Ottovho na Atkinsonov cyklus, a dodávať tak optimálny výkon v rôznych jazdných podmienkach. Vyšší kompresný pomer bolo možné dosiahnuť vďaka konštrukcii spaľovacej komory a nových piestov, ktoré napomáhajú tvorbe homogénnej zmesi vzduchu a benzínu a podporujú rýchle spaľovanie. Chladený systém EGR znižuje teplotu spaľovania a zabraňuje tiež klepaniu motora. Navyše objem opätovne vstreknutých inertných plynov umožňuje zníženie hydraulických strát pri nízkom a strednom zaťažení motora, čím sa zvyšuje jeho celková účinnosť.

Zavedenie nového systému variabilného časovania sacích ventilov (VVT-iE) – umožňuje motoru prepínať z Ottovho na Atkinsonov cyklus (a naopak) v zlomku sekundy. Uzatvorenie sacieho ventilu, ktoré je riadené elektronicky, sa oneskorí, čím sa skráti fáza kompresie a ešte viac sa znížia hydraulické straty (Atkinsonov cyklus), a umožní sa rýchly návrat do Ottovho cyklu v záujme lepšieho výkonu pri vysokom zaťažení. Fázový posun výfukového vačkového hriadeľa je riadený hydraulicky.

Konštruktéri sa zamerali aj na zníženie spotreby paliva pri ustálenej rýchlosti na diaľnici. Výsledkom je použitie vodou chladeného zberného výfukového potrubia, ktorý značka Toyota použila na svojom vozidle po prvý raz. Obmedzením teploty plynu tak nie je potrebné obohacovať zmes kvôli znižovaniu teploty spaľovania pri ľubovoľnej diaľničnej rýchlosti. V dôsledku toho sa zníži spotreba paliva aj produkcia emisií výfukových plynov.

Rovnako ako ďalšie motory s technológiou ESTEC od spoločnosti Toyota, aj 1,5-litrový motor využíva výhody najnovších opatrení určených na zníženie strát trením.

BEZPEČNOSTNÝ BALÍK TOYOTA SAFETY SENSE
Spoločnosť Toyota kladie na prvé miesto bezpečnosť. Preto výhody pokročilých technológií nie sú obmedzené len pre luxusné modely s najvyššími stupňami výbavy, ale budú pre všetkých. Prto zaviedla komplexný balík bezpečnostný funkcií Toyota Safety Sense ako súčasť štandardnej výbavy do všetkých nových modelov Yaris.

Každé vozidlo bude vybavené systémami, ktoré dokážu zabrániť tomu, aby došlo k nehode, alebo aspoň zmierniť následky, ak k nárazu predsa len dôjde. Bezpečnostný balík obsahuje prednárazový bezpečnostný systém s autonómnym systémom núdzového brzdenia, automatické diaľkové svetlá, varovný systém nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu a – na modeloch s vyšším ako základným stupňom výbavy – aj asistenta rozpoznávania dopravných značiek.

Na zvýšenie bezpečnosti osôb na palube vozidla sú bezpečnostné pásy na zadných sedadlách odteraz vybavené obmedzovačmi sily a predpínačmi. Opierky hlavy so zlepšeným tvarom lepšie chránia cestujúcich pred zranením krčnej chrbtice. Prepracovaný je aj tvar hlavových airbagov. Inštalácia detských sedačiek je odteraz jednoduchšia vďaka úprave systému Isofix a označeniu kotviacich bodov.

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota CE

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.