01.11.2017

TEST: Mini Cabrio Cooper – letná láska, čo vydrží aj cez rok

Keď sa povie Mini, vždy ide o ikonický príbeh. Taký bol aj v prípade testu modelu Cabrio v úprave Cooper.

Ozaj, viete prečo sa volajú niektoré modely Cooper? Je to už síce skoro 60 ročná história, ale má to na svedomí pán Cooper. Keď British Motor Corporation priviedli na povojnový hladný trh v roku 1959 malé praktické auto s praktickým menom – Mini, mali Angličania predstavu, ako ho čo najlepšie zviditeľniť. Neboli to súťaže. Mini ale malo vďaka hmotnosti, rozmerom a nízko položenému ťažisku skvelé predpoklady zúčastniť sa na rely. Stalo sa a dosiahlo vynikajúce výsledky. Cesta k výkonnému a športovo ladenému auto bola viac ako tŕnistá.

Šikovný konštruktér a mechanik John Cooper prišiel s myšlienkou presadiť Mini práve v rely súťažiach. Jeho nápad nemal podporu rady BMC. Nakoniec však vedenie presvedčil. V roku 1961 sa objavil po prvý krát Mini Cooper, v roku 1963 Mini Cooper S. Tieto mená figurujú v označení športovo ladených modelov značky dodnes, aj keď divíziu Mini kúpila v roku 2001 nemecká značka BMW. Z BMW sa tak stal koncern a z Mini ešte úspešnejšia značka. Pod taktovkou BMW vyrába technicky stále lepšie a pritom väčšie autá.

Novodobé Mini už existuje v tretej generácii, ktorú predstavili v roku 2014. Odvtedy prešla drobnými zmenami. Mini má skvelý dizajn pri všetkých modeloch a ich verziách. Cabrio je však predsa len iné, odlišné a z celého radu sa vymyká najviac. Je preto škoda, že záujem o otvorené autá v poslednom čase akosi upadá. Ešte pred takými zhruba desiatimi rokmi bola ponuka oveľa širšia – aj v kategórii malých áut a kompaktných modelov.

Mini na Slovensku ponúka kabriolet v troch verziách so štyrmi druhmi motorov. Základným a zároveň najlacnejším modelom je Mini Cooper. Za svoje peniaze dostanete najrozumnejšie, čo je v ponuke. Nie je to asi láska na prvý pohľad, ale ani „svadba z rozumu“. Jednoducho veľmi dobrý kompromis, keď už ho treba urobiť.

Po usadnutí za volant máte pocit, že sedíte ani nie tak v aute, ako v lietadle. Môže za to celý prístrojový panel a palubná doska so spínačmi, či skôr prepínačmi v leteckom štýle. V BMW dávno vedia, že v jednoduchosti je krása a v tomto duchu sú palubné prístroje. Interiér je vypracovaný remeselne veľmi kvalitne do najmenších detailov. Ovládanie audio systému  je prehľadné a intuitívne. Keď sa zotmie, v interiéri všetko decentne svieti, od ambientného osvetlenia kľučiek dverí, až po centrálny displej. Meniť farby osvetlenia sa dá lietadlovým ovládačom umiestneným pri vnútornom spätnom zrkadle.

Na predných sedadlách sa sedí veľmi pohodlne. Vyzerajú luxusne a sú plnohodnotné, hoci na prvý pohľad sa zdajú veľkosťou ako by boli hračkárske. Aj keď auto postupne rastie, veľa miesta na rozdávanie v interiéri nie je. Nemal som pocit stiesnenosti, ale blízkosť spolujazdkyne som cítil takmer pri každom (jej) nádychu.

Zadné sedadlá – to je niečo iné. Máte pocit, že sú iba do počtu. Sadnúť si na ne nie je slasť. Sú krátke, tvrdé a držia chrbát v pravom uhle s nohami, na ktoré nie je dosť miesta. Nastúpiť na ne pri stiahnutej streche je celkom v pohode, aj vystupovanie ide. Ak je strecha uzavretá, nastupovanie na zadné miesta už nie je pohodlné. Dovnútra sa lezie ako do jaskyne, hlavou napred a prihrbený. Vystupovanie je už doslova trápenie, keď neviete, ako sa prepchať medzi predným sedadlom a stĺpikom. Kufor je pomerne malý. Bez ohľadu na to, v akej polohe je strecha, má stále objem 215 litrov. Ak chcete zväčšiť otvor do neho, odistíte dve páky, zdvihnete hornú látkovú časť kufra, zaistíte ju pomocou spomínaných pák. Vložíte čo treba a v opačnom poradí zopakujete celý  proces.

Manipulácia so strechou je možná nielen pri státí, ale aj pri pomalej jazde. Trvá iba pár sekúnd. Látková strecha z pevného plátna je zvnútra pogumovaná a pomerne dobre zaizolovaná od hluku.

Potvrdila to spolucestujúca  - cestou domov z letiska po náročnom lietaní pokojne zaspala a neprekážal jej ani zvuk motora. Ten je celkom príjemný a mnoho ľudí neodhalí, koľko valcov má. Milovníkov špecialít poteší príjemný akustický detail – po pridaní plynu a prudkom ubratí motor jemne, ale dôrazne a pôsobivo prská do  výfuku. Akoby bol tam bol dobre „nabrúsený“ šesťvalec.

Mini Cabrio Cooper má však pod kapotou benzínový turbo trojvalec z dielne BMW. Vznikol zmenšením celohliníkového dvojlitrového štvorvalca, alebo inak - rozpoltením šesťvalca. Má rovnaký zdvih i vŕtanie, piesty, ojnice a ďalšie súčasti. Napríklad dvojkomorové turbo, variabilné časovanie ventilov Double Vanos, ale aj variabilný zdvih nasávacích ventilov Valvetronic. Motor dostal aj vyvažovací hriadeľ. Ak si myslíte, že si takto konštruktéri uľahčili robotu, opak je pravdou. Motor patrí k najlepším trojvalcovým motorom, aké poznám.

V kombinácii s pohonnou jednotkou sme mali za príplatok 1731 eur aj japonskú automatickú šesťstupňovú prevodovku Aisin. Vzhľadom na hmotnosť 1230 kilogramov, bol výkon motora  100 kW (136 k) a 220 Nm krútiaceho momentu presne toľko, koľko potrebujete. Mini Cabrio S je v ponuke s vyšším výkonom, ale to už je naozaj pre tých, ktorí majú niečo na cestách „nalietané“.

Na diaľnici má motor na šiestom stupni 2810 otáčok, konzumuje pritom približne 7,2 litra benzínu. V meste je to zhruba 6,7 a mimo mesta niečo mierne nad 5 litrov. Papierové predpoklady sa mi splniť nepodarilo. Veď som jazdil dosť často aj s otvorenou strechou a to potrebe neprospievalo. Výsledná kombinovaná spotreba 6,4 litra na 100 km ukázala, že trojvalec je citlivý na spôsob jazdy. S prevodovkou si rozumie veľmi dobre. Čo sa mi ale nepáči, je spôsob radenia – ak som manuálne zaradil nižší stupeň, prevodovka o chvíľu preradila smerom nahor. Nie vždy to ale bolo potrebné. Nepáči sa mi ani neustále sa aktivujúci systém štart/stop.

Cabrio je napriek chýbajúcej streche pevné. Karoséria sa nekrúti, v interiéri nič nevŕzga. Jazda s touto prerastenou motokárou je vždy zábavná. Nielen vďaka nižšej hmotnosti auta, ale najmä vďaka ostrejšej charakteristike motora aj prevodovky. Na výber sú tri jazdné módy: Green, Normal a Sport. Ten zelený je zároveň označený aj Eco, teda ekonomický a napriek názvu a zameraniu celkom príjemný. V tomto móde sa auto správa bežne, ako väčšina áut. V režime Normal už cítiť skok v správaní auta. Nuž a v športovom konečne spoznáte pravú silu motora. Reakcia na plyn je blesková a motor sa driape do otáčok, čo podporí aj prudké vyrazenie vpred, kedy vás to „oprie“ do sedadiel.

Mini Cabrio Cooper má sériovo 16 palcové kolesá, eventuálne 17 palcové. To naše testovacie sedelo na nízkoprofilových 18 palcových pneumatikách s pevnou bočnou konštrukciou (RunFlat). Aj vďaka tomu bolo na naše cesty veľmi tvrdé. Ak prirátate tvrdšie športové sedadlá, pochopíte, prečo sa tuhosť pruženia podvozka prenáša aj na pasažierov. Ale má odpustené, hoci si chrbtica vytrpela svoje: výborne drží stopu pri prejazde zákrutami!

Treba však myslieť na primeraný stav, presnejšie na vynikajúcu kondíciu pneumatík, lebo prejazdy zákrutou tesne na hrane priľnavosti môžu prekvapiť a napriek prednému pohonu zrazu zistíte, že vás predbieha zadná náprava... Auto má dosť vysokú „spotrebu“ pneumatík. Na to si teba dať pozor, lebo po porcii necelých 10 000 km začalo auto strácať dezén!

Kabriolet je ako typ auta špecifická sorta. Mini Cabrio sa v porovnaní s civilnejšími verziami modelu dá označiť ako „auto na frajerinu“. Na jednej strane totiž nie je práve nič extra, keď vám pri 34° Celzia a bezoblačnej oblohe páli slnko na hlavu. Pre niekoho môže byť práve toto to pravé orechové, ak obľubuje rýchlu jazdu osamote. Lenže to auto totiž zároveň pôsobí ako „kočkolapka“ Teda nie, žeby sa za ním otáčali úplne všetky, ale dievčatá a ženy, čo už majú niečo odjazdené (na sedadle spolujazdca), vedia oceniť tvary, možnosti a vôbec všetko okolo...

Oplatí sa v takom zaujímavom približovadle jazdiť iba osamote? Nie, nie a nie... Najmä dámy (dievčatá aj ženy) ocenia, že v nie príliš horúcom lete sa im dokážete pohrávať s vlasmi vo vetre bez toho, aby ste sa ich čo i len dotkli. Záleží na rýchlosti. Jazdy samozrejme. Možno niektoré „kočky“ čakajú práve na tie dotyky. Ak ale nikoho neprevážate vzadu, z kufra otváraného (atypicky) smerom dole vyberiete protiprievanovú sieť - príplatkový skladací vetrolam, zložíte ho a umiestnite do otvorov nad zadné sedadlá. Vlasy už nebudú toľko poletovať. Bráni totiž turbulencii obtekajúceho vzduchu pri stiahnutej streche. Vyskúšali sme si to pri ceste na letisko, kde nám Mini pózovalo pri krásnom novom lietajúcom stroji.

Veď aj malo prečo – hoci to nie je BMW, ktorého znak roztočenej vrtule pôvodne leteckej fabriky je logom bavorského výrobcu, patrí pod jeho krídla. Také štylizované sú aj v znaku Mini. Nuž a čo má Mini spoločné najviac s lietadlami? Kokpit, teda kabínu, kde nájdete „letecké“ prepínače  a spínače ako na palube lietadla.

Máte radi nebo nad hlavou a chcete vytŕčať z radu? Potom je Mini Cabrio presne ten typ auto, ktorý upozorní všetkých okolo, že za volantom sedí milovník. Teda milovník života, voľnosti a letnej pohody. V takom prípade je to auto ako stvorené práve pre vás. Benefitom, či plusom je, že ak sa aj (do neho) zamilujete v lete, vydrží vám to aj počas celého roka. Kúrenie funguje a plátenná strecha vás ochráni aj v zime. Tak načo váhať, ak je to vaša srdcovka?

Technické údaje

Model: Mini Cabrio Cooper
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  100/4500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220(230)/1250-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/4,7/5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3821/1727/1415
Rázvor náprav (mm): 2495
Objem batožinového priestoru (l): 215
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1230
Užitočná hmotnosť (kg): 460
Rozmer pneumatík: 205/40 R18
  205/40 R18
Základná cenníková cena modelu: 24 750 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla od: 37 800 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.