2016-11-08 11:05:00
Mini Countryman 2016
Mini Countryman 2016
Zdroj: Mini

FOTO: MINI a jeho nový Countryman. Väčší, priestrannejší, modernejší

Mini pred niekoľkými dňami predstavilo novú generáciu modelu Countryman. Pýši sa množstvom noviniek.

Automobil Mini Countryman uzrel svetlo sveta v roku 2010. Veľké Mini zaujalo nevšedným dizajnom a zaujímavou ponukou motorizácií. Nový Countryman po šiestich rokoch reaguje na kritické hlasy, ktoré model sprevádzali. Predovšetkým chce poskytnúť vyššie pohodlie posádkam, viac miesta pre spolujazdcov na zadných sedadlách, väčší batožinový priestor, novšie technológie a samozrejme vyššiu konektivitu. K tomu pridáva niekoľko netradičných riešení, nové motorizácie a evolúciu svojho dizajnu.

Nové Mini Countryman je o 20 centimetrov dlhšie ako predchodca a približne o tri centimetre širšie. Rázvor sa predĺžil o 7,5 centimetra. Vďaka nárastu týchto hodnôt je na všetkých piatich plnohodnotných sedadlách výrazne viac miesta, zväčšil sa aj objem batožinového priestoru a jeho variabilita pri prevoze nákladu. Zvýšená pozícia sedadiel zaisťuje výborný výhľad a podčiarkuje zábavu z jazdy. Zadné sedadlá možno pozdĺžne posúvať až o 13 centimetrov. Operadlá zadných sedadiel možno sklápať v pomere 40:20:40. Ich operadla vynikajú možnosťou zmeny uhla sklonu, takže možno buď zvýšiť komfort cestujúcich, alebo zväčšiť priestor pre batožinu. Objem batožinového priestoru 450 litrov možno navýšiť až na 1 309 litrov. To znamená proti predchádzajúcemu modelu nárast o 220 litrov.

Zdroj: Mini

Zdroj: Mini
Zdroj: Mini

Dizajn a štýl ruka v ruke

Nové Mini Countryman možno ľahko rozpoznať podľa typických dizajnových prvkov, akými sú napríklad jasne definované optické rozdelenie karosérie na tri časti - strechu, oblasť okien a na karosériu. Charakteristické sú aj krátke previsy, zvýraznené blatníky a opticky zväčšená šírka. Presne definované kontúry a rozmerné plochy vytvárajú hru svetla a tieňa, ktorá podčiarkuje športové tvary. Paleta farieb karosérie po prvý raz obsahuje aj verzie s metalízou Island Blue či s lakom Chestnut. „Nové Mini Countryman podstatne vyrástlo. Aj napriek tomu sa nám ale podarilo zachovať typické proporcie Mini” hovorí Julius Schluppkotten, projekt manažér nového modelu Countryman.

Evolučným vývojom prešlo viacero špecifických dizajnových prvkov - spomeňme strechu pripomínajúcu prilbu, vertikálne orientované zadné svetlá, šesťuholníkovú masku chladiča či rozmerné predné svetlomety. Smerovky vynikajú novým tvarom. Hliníkové strešné lyžiny sú skombinované so striebornými lištami prahov, čo podčiarkuje výšku automobilu. Zadnej časti dominujú horizontálne línie s kontrastným vertikálnym usporiadaním zadných svetiel.

Za nápadný vzhľad predných svetlometov môže ich kruhový tvar, typický pre značku. Zreteľný, mierne asymetrický tvar svetlometov dopĺňa línie masky chladiča. Spoločne tieto prvky vytvárajú nezameniteľný vzhľad prednej časti. V sériovej výbave plnia funkciu denného svietenia parkovacie svetlomety umiestnené v nasávacích otvoroch v nárazníku. V prípade výberu voliteľných LED predných svetlometov zaisťujú denné svietenie svetelné kruhy hlavných svetlometov.

Zdroj: Mini

Medzigeneračný pokrok v interiéri nového Countrymana reprezentuje predovšetkým väčší vnútorný priestor, uhladenejšia prémiová atmosféra, moderný displej a prepracovaný ovládací koncept. Vodič aj spolujazdec získali viac priestoru v oblasti hlavy a ramien, rozšírili sa aj možnosti nastavenia sedadiel. V rámci voliteľnej výbavy je v ponuke elektrické ovládanie sedadiel vodiča a spolujazdca, a to vrátane pamäťovej funkcie sedadla vodiča. Výhľad pri manévrovaní zaisťujú úzke stĺpiky karosérie a vyššia pozícia za volantom. V zadnej časti nového Mini Countryman sú pripravené tri plnohodnotné sedadlá. Vstupný otvor piatych dverí sa oproti predchodcovi zväčšil a teraz umožňuje pohodlnejší prístup, navyše je ho po novom možné ovládať elektronicky. Okrem vnútornej šírky interiéru je vo vozidle aj viac priestoru na nohy. Vylepšenú variabilitu reprezentuje aj väčšie množstvo odkladacích priestorov. Vrecká v predných i v zadných dverných pojmú litrovú fľašu na nápoje. Čalúnená stredová konzola, ktorá nadväzuje až na prístrojový štít, pojme dva poháre. Držiaky sú umiestnené pred radiacou pákou či voličom prevodovky. Na stredovom tuneli sa nachádza aj tlačidlo elektrickej parkovacej brzdy a ovládač Mini. „Riešenie vnútorného priestoru dokazuje, že nový Countryman je vhodné aj ako prvý automobil v rodine. Výrazne sme zvýšili aj kvalitu interiéru,” hovorí Julius Schluppkotten, projekt manažér modelu Countryman.

Zdroj: Mini

Asistenti asistujú viac a lepšie, aplikácie aplikujú viac a lepšie

V štandardnej výbave nového modelu je pripravené rádio Mini Boost so štvorriadkovým displejom na centrálnom prístroji a Bluetooth hands free. V rámci voliteľnej výbavy si môžete kúpiť rádio Mini Visual Boost s farebným displejom s uhlopriečkou 6,5 palca, audiosystém Harman Kardon, navigačný systém Mini alebo navigačný systém Mini Professional. Súčasťou paketu Wired, ktorý obsahuje aj navigačný systém Mini Professional, je nielen ovládač s dotykovou hornou plochou na stredovom tuneli, ale aj farebný displej s novým dizajnom a s uhlopriečkou 8,8 palca, umiestnený v kruhovom centrálnom prístrojovom paneli. Po novom je dotykový, takže všetky jeho funkcie možno ovládať a upravovať aj dotykom prsta.

Zdroj: Mini

Mini Country Timer

Country Timer je novinkou. Zaznamenáva jazdu po nerovných, naklonených, bahnitých či zasnežených povrchoch a cestách. Akonáhle sa Countryman dostane do náročného terénu, na centrálnom displeji sa graficky zobrazí typ a rozsah výzvy. „Vodič si potom môže na palubnom displeji prečítať, ako dlho a ako intenzívne prechádzal po tomto type povrchu,” vysvetľuje Schluppkotten. Jazdné situácie sa analyzujú na základe dát poskytovaných riadiacou jednotkou systému Dynamic Stability Control.

Medzi unikátne prvky voliteľnej výbavy patrí Picnic Bench - flexibilná lavička, ktorá sa vyklopí z batožinového priestoru a ponúkne miesto na sedenie dvom ľuďom.

Zdroj: Mini

Kľúčovým faktorom sú v tomto ohľade štandardne aj voliteľne dodávané asistenčné systémy. Štandardne dodávaný systém varovania pred predným nárazom s funkciou brzdenia v meste sa môže ďalej rozšíriť o ďalšie prvky. Spomeňme Driving Assistant s aktívnym kamerovým systémom udržiavania rýchlosti, varovanie pred chodcami s funkciou brzdenia, asistent diaľkových svetiel a funkciu čítania dopravných značiek. K tomu možno vybrať napríklad aj Park Distance Control, cúvaciu kameru, Parking Assistant či Head-Up Displej.

Mini Connected už nie je iba o známych informačných funkciách v automobile, ale ako súčasť komplexného prístupu prináša podporu aj pre individuálne plánovanie aj mimo vozidla. Stáva sa tak komplexným asistentom osobnej mobility. Mini Connected, ktoré funguje na flexibilnej platforme Open Mobility Cloud, integruje pomocou telefónu Apple iPhone alebo hodiniek Apple Watch automobil do digitálneho života vodiča.

Zdroj: Mini

Centrom tohto spojenia je v prípade nového Countrymana aplikácia Mini Connected, inovovaný asistent osobnej mobility, ktorý je vodičom k dispozícii od októbra 2016. Connected napríklad informuje vodiča o ideálnom čase odchodu na cestu, a to na základe termínov v kalendári a aktuálnych dopravných informácií. Adresy a schôdzky uložené do telefónu sú pomocou Mini Connected automaticky posielané do automobilu, takže ich nie je nutné znovu zadávať do navigačného systému. Connected do zoznamu obľúbených destinácií ukladá často navštevované miesta a identifikuje časté trasy (napríklad každodenné cesty medzi domovom a prácou). Vďaka tomu je schopné informovať vodičov o prípadných nečakaných dopravných komplikáciách na ceste.

Mini vám pomôže nájsť kľúče, či peňaženku!

Ďalšou novou funkciou v oblasti konektivity je Mini Find Mate. Je súčasťou paketu Wired a skladá sa z takzvaných príveskov s funkciou bezdrôtového vyhľadávania, ktoré sú pripevnené k často používaným objektom typu tašiek, kufríkov, zväzkov kľúčov alebo batohov. Funkcia Find Mate je schopná určiť polohu akéhokoľvek objektu pripojeného do systému, ktorý vodič nesmie zabudnúť: hľadanie prebieha nielen v palubnom počítači modelu Countryman, ale aj na smartfóne. Spojenie s hľadanou vecou zabezpečuje Bluetooth a presná lokalizácia je možná vďaka zvukovému signálu, ktorý sa aktivuje buď priamo v automobile, alebo pomocou inteligentného telefónu. Ak sa prívesok nachádza mimo dosahu Bluetooth, navedie vodiča na miesto, kde bol signál zachytený naposledy.

Motory a prevodovky: 3 až 4 valce to istia, prichádza plug-in

Mini čerpá zo silných motorárskych génov bavorskej automobilky BMW. Nový Countryman tak ponúka motory známe z menších automobilov značky s vrtuľkou v znaku. Základný motor je benzínový turbo trojvalec disponujúci technológiou TwinPower Turbo. Ide o agregát s objemom 1499 cm3 s maximálnym výkonom 100 kW (136 k) a s maximálnym krútiacim momentom 220 Nm. Motor je vyhradený pre model Cooper Countryman. Cooper S Countryman dostal benzínový štvorvalec s objemom 1998 cm3 s maximálnym výkonom 141 kW (192 k) a s maximálnym krútiacim momentom 280 Nm.

Naftovú ponuku tvoria výhradne štvorvalce s objemom 2,0 litra. Základ pre model Cooper D Countryman tvorí motor s objemom 1995 cm2, s výkonom 110 kW (150 k) a s krútiacim momentom 330 Nm. Cooper S má Podkapotou motor s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 400 Nm.

Okrem sériovo dodávanej 6-stupňovej manuálnej prevodovky je pre nový Cooper Countryman v ponuke aj 6-stupňová prevodovka Steptronic. Pre nový Cooper S Countryman a Cooper D Countryman je k dispozícii aj 8-stupňová prevodovka Steptronic. Tá je súčasťou štandardnej výbavy modelu Cooper SD Countryman.

Zdroj: Mini

Ponuku štandardných motorizácii dopĺňa vôbec prvý plug-in hybrid značky Mini. Model s označením Cooper S E Countryman All4 má Podkapotou základný benzínový turbo trojvalec s výkonom 100 kW a synchrónny elektromotor s maximálnym výkonom 65 kW (88 k). Celkový zrátaný výkon je tak 224 koní, systémový krútiaci moment je 385 Nm.

Hybridný Countryman dokáže jazdiť výhradne na elektrickú energiu a to až do rýchlosti 125 km/h. Mini sa zatiaľ nezmieňuje o dojazde, no predpokladáme elektrický dojazd na úrovni cca 30 km na jedno nabitie. To je dosť na to, aby ste pri bežných dennodenných povinnostiach mohli jazdiť bez naštartovania benzínového agregátu. Zaujme fakt, že motory nie sú nijako mechanicky spojené. Kým benzínový motor pracuje prostredníctvom 6-stupňovej automatickej prevodovky s prednou nápravou, elektromotor s 1-stupňovou prevodovkou sa stará o pohon zadných kolies, čím vzniká unikátny pohon všetkých kolies.  Spotreba paliva modelu Mini Cooper S E Countryman All4 dosahuje podľa testovacieho cyklu EÚ iba 2,1 litrov na 100 kilometrov, zatiaľ čo emisie CO2 dosahujú hodnotu iba 49 gramov na kilometer.

Vylepšený podvozok a inovovaný pohon všetkých 4 kolies All4 pre všetky motory

Pohon všetkých kolies All4 je voliteľne ponúkaný ku všetkým motorom. Nová verzia systému pohonu všetkých kolies vyniká rýchlymi a presnými reakciami na zmeny jazdných situácií, ale zároveň je kompaktná a má Minimálny vplyv na spotrebu paliva. Tvorí ho rozdeľovacia prevodovka integrovaná do diferenciálu prednej nápravy, spojovací hriadeľ vedúci k zadnej náprave a spojka, ktorá zaisťuje presné dávkovanie krútiaceho momentu na zadné kolesá. Elektronické ovládanie je spojené so stabilizačným systémom Dynamic Stability Control DSC, vďaka čomu zaznamená potrebu zmeny distribúcie krútiaceho momentu s dostatočným predstihom. Pohon All4 preto optimalizuje trakciu a stabilitu pri jazde v náročných podmienkach, ale súčasne zlepšuje obratnosť pri dynamických prejazdoch zákrut.

Mini pritom tento krát myslelo aj na pohodlie pasažierov, nielen jazdné vlastnosti „ako veľká motokára“. Zmien sa tak dočkal aj podvozok.

Podvozok nového MINI Countryman tvorí špecificky naladená predná náprava typu McPherson a viacprvková zadná náprava, optimalizovaná pre vyššiu tuhosť a nižšiu hmotnosť. Celok dopĺňa elektromechanické riadenie s funkciou Servotronic, účinné brzdy a stabilizačný systém Dynamic Stability Control (DSC). Základnú výbavu modelov MINI Cooper Countryman a MINI Cooper D Countryman tvoria 16-palcové kolesá z ľahkých zliatin, zatiaľ čo ostatné verzie sú vybavené kolesami s priemerom 17 palcov. V rámci voliteľnej výbavy sú v ponuke kolesá až do veľkosti 19 palcov.

Zdroj: Mini

Voliteľnou súčasťou nového MINI Countryman je aj systém Dynamic Damper Control. S pomocou možnosti voľby jazdných režimov možno aktivovať jedno z dvoch nastavení elektronicky riadených tlmičov. Otočný ovládač jazdných režimov umiestnený vedľa radiacej páky alebo voliča prevodovky dovoľujú vodičovi zvoliť až tri nastavenia: MID, SPORT a GREEN. Zvolený režim ovplyvňuje chod pedála plynu, účinnosť posilňovača riadenia, prevádzkový režim elektricky napájaných komfortných prvkov, zvuk motora a charakteristiku radenia prevodovky Steptronic.

Countryman bude mať svetovú premiéru na autosalóne v Los Angeles o niekoľko dní. Na cestách sa v Európe objaví v priebehu februára 2017.

Zdroj: Mini

 

jh
ZDROJ: BMW, Mini

Komentáre k článku


Stream naživo