2016-11-24 04:00:00
Mini Cooper S All4
Mini Cooper S All4 Clubman
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mini Cooper S All4 Clubman – šperk s kufrom, tiež športovec s pohonom 4x4

Mini stoja bokom z mainstreamu. Clubman obzvlášť. Malý šperk menom Mini je zrazu priestranné auto so slušným kufrom.

Testovali sme Mini Cooper S Clubman vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies. Výkonný prepĺňaný dvojlitrový benzínový štvorvalec prenášal svoju silu na všetky štyri kolesá prostredníctvom 8-stupňovej prevodovky Steptronic. Športovo ladený, no pritom najpraktickejší model automobilky Mini zaujme nízkym a širokým postojom, dlhším rázvorom a unikátnym otváraním zadných dvier.

Mikro kombi, alebo obyčajný hatchback?

Mini Clubman nadväzuje na starú tradíciu malých automobilov Mini, ktoré ponúkali i praktickejšie verzie s väčším batožinovým priestorom a dvojkrídlovými dverami. Od šesťdesiatych rokov sa ale zmenilo enormne veľa. Dnes je Mini „Jazvečík“ Clubman omnoho väčším autom, ktoré si žije akoby samo pre seba mimo škatuliek zvaných segmenty.

Trieda Golf

Áno, stačí sa pozrieť na rozmery automobilu a hneď vám udrie do očí prakticky identická dĺžka, rázvor i výška. Veď porovnajte: Golf má rozmery – dĺžka/výška/rázvor v mm 4255/1452/2637 kým Mini má 4253/1441/2670. Tu ale podobnosti nekončia. Golf má batožinový priestor s objemom 380 litrov, Clubman 360 litrov a takto by sme mohli pokračovať.

Zdroj: Ján Hargaš

Je to teda len hatch s vyššou cenou?

Už len pýtať sa na takúto „hlúposť“ by v Mini mohli zobrať ako smrteľnú urážku. Pretože toľko, koľko je podobností, je aj odlišností. Stačí sa len dobre pozerať.

Na Mini nie je, respektíve nemá byť nič obyčajné. Ani Clubman nie je výnimkou. Automobil vznikol úplne inak, za úplne iným cieľom než Golf. Je to teda iné auto s inou cieľovou skupinou a výrazne odlišnými jazdnými vlastnosťami. Je to prémiový automobil kompaktných rozmerov, avšak poskytuje takmer rovnaké praktické vlastnosti ako Golf.

Zdroj: Ján Hargaš

Clubman je širší, mäsitejší, štýlovejší a praktické vlastnosti sú preň len jedným z mnohých charakterových čŕt. Jeho cieľom nie je byť najlepší v triede ale byť unikátny. Asi ako rozdiel medzi premiantom ročníka na vysokej škole a jeho spolužiakom, presvedčeným hipsterom. Chodia síce do tej istej triedy, no každý má úplne iný cieľ, ba až zmysel života, každý úplne inak vyzerá a každý tiež zaujme niekoho iného.

Aký je rozdiel medzi Mini Cooper 5 dv. a Mini Clubman?

Ako rozdiel medzi štandardným hatchbackom a jeho kombi verziou. Kombi má dlhší rázvor a väčší kufor, viac miesta pre pasažierov vzadu. Clubman má o 105 litrov viac miesta v kufri, je o 30 centimetrov dlhší, má o 10 cm dlhší rázvor, poskytne o kúštik viac miesta pre hnáty posádky vzadu.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže prečo Mini kombi?

Presne preto, prečo by si človek kúpil kombi verziu malého auta. Pre kufor, pre viac miesta vzadu. A bodka. Na ďalšie otázky totiž odpovedá ďalšie auto v ponuke – Countryman poskytujúci ešte vyššiu univerzálnosť.

Je to o optike

Porovnávať Mini s čímkoľvek je absurdné, ako ste si mohli všimnúť vyššie. Zároveň je však dôležité vedieť s kým máte tú česť a čo od neho môžete čakať. Nie je to typické rodinné auto nižšej strednej triedy, je to „hipsterský“ šperk, unikát pre človeka, ktorý chce Mini ako plnohodnotné auto, nielen ako zábavku na víkendy, či kamaráta na cesty do práce.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš

Interiér

Napriek vyššej praktickosti je Mini Clubman stále viac zameraný na vodiča a spolujazdca. Zadné sedadlá síce odvezú dvojicu pasažierov, ktorí sa nebudú tlačiť a trojicu, ktorá sa už tlačiť bude ako je to vzhľadom na rozmery bežné, pasažieri vzadu nebudú pri pravidelnom jazdení šťastní. Dôvodom je športové nastavenie podvozka, ktoré je citeľnejšie práve na zadných sedadlách, no tiež opticky uzavretý a stiesnený priestor.

Vodič je pán, tak ako sme v Mini zvyknutí. Športový a pritom pohodlný posed za volantom, všetky ovládacie prvky na dosah ruky, žiadne naťahovanie sa, žiadne „džubanie“ roztrasenou rukou do vzdialeného dotykového panelu infotainmentu. Ergonómia v štýle BMW, vyčačkanosť v štýle Mini. Za volantom sa cítite bezpečne a zároveň výnimočne. Toto je kameň úrazu pre mnohé luxusnejšie či športovejšie verzie bežných automobilov. Môžu mať silnejší motor, odlišný vzhľad a vyššiu cenovku, interiér je stále takmer rovnaký ako v autách za polovicu ceny. Tu ale nie, kvantum detailov, každý pohľad na ovládacie prvky, každý dotyk vám hovoria, že síce ste v malom aute, ale vo výnimočnom, luxusnom vozidle. Dlhotrvajúci pocit uspokojenia, „optický orgazmus“ to sú kľúčové faktory na to, aby dobrý pocit z kúpy nového auta vydržal mnohonásobne dlhšie ako v obyčajnom vozidle. Aby ste sa cítili výnimočné, aby ste nevnímali koľko vám to auto vyťahuje z peňaženky každý mesiac pri platbe úveru, či lízingu.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Praktická stránka je silná, auto sa dá využiť rôznymi spôsobmi, unikátne zadné dvojkrídlové dvere síce spôsobia problémy prístupnosti batožinového priestoru v úzkych priestoroch (ak zaparkujete cúvaním k stene, či pozdĺžne príliš na tesno k iným autám), je to zaujímavé.

To isté platí aj v exteriéri

Opantávajúca výnimočnosť, unikátnosť, to sú slová a s nimi súvisiace pocity, pre ktoré Mini slávi úspech. Nemusí byť vyslovene krásne, má v sebe náboj, punc. Tak kabína ako aj vonkajší zjav v sebe zahŕňajú množstvo detailov, z ktorých sa môžete tešiť, ktoré auto odlišujú. Pritom oblé krivky a vizuálna masívnosť nie sú len lacným ťahom marketingového oddelenia. To auto je skutočne veľmi pevné, tuhé a odolné. Aj tu si pomôžem v porovnaní s modelom Golf. Rozdiel v hmotnosti atakuje 200 kilogramov. Vysoká bezpečnosť vďaka množstvu dodatočnej ocele je silný argument.

Jazda

Mini Clubman s pohonom prednej nápravy v kombinácii so športovým motorom stráca šialenosť kratších a menších verzií. Auto je tak ako päťdverová verzia klasického Mini pokojnejšie, rozvážnejšie, no stále jazdí výborne. Clubman je ešte rozvážnejší a síce nie je nudný, v porovnaní s „pravým“ Mini citeľne stráca.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka pridaniu pohonu všetkých kolies sa ale situácia mení. Auto je razom ostrejšie, rýchlejšie v zákrutách a vodič si jazdu vychutnáva podstatne viac. I keď nie štýlom menšieho Mini, stále štýlom motokáry. Prepojenie medzi vodičom a strojom je veľké, jazdný zážitok vysoký. Auto v zákrutách pracuje skvelo, motor vo verzii Clubman Cooper S je taký akurátny. Má chuť do otáčok, pekný zvuk, silný ťah odspodu s vrcholom pri 6000 ot/min. K využiteľnosti výkonu navyše pomáha viacstupňová prevodovka. Steptronic s 8-stupňami vás môže zrýchliť. Prevodovka vie v športovom režime radiť bleskovo, motor si s ňou rád odpľuje do výfuku. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h na piatom prevodovom stupni za 7,6 sekundy už o niečom svedčí.

Pohon všetkých kolies je teda kľúčový z hľadiska jazdných vlastností. Vďaka systému ALL4 je auto agilnejšie a šprotový zážitok si môžete dopriať aj pri mokrej vozovke, to pochopiteľne zvyšuje aj bezpečnosť automobilu.

S Mini Clubman som absolvoval výlet na Moravu a mnoho ďalších kilometrov na Slovensku. Auto môže slúžiť aj ako služobné vozidlo, pretože ani dlhá jazda s ním nie je vyčerpávajúca ako v porovnateľných športovo ľadených autách týchto rozmerov. Nielenže reprezentuje, pre vodiča, prípadne pre spolujazdca pôsobí komfortne. Situáciu by pochopitene zlepšili pneumatiky bez runflat technológie a samozrejme „viac gumy“ na pneumatikách. No ak si kupujete Mini, nečakáte, že budete plávať, chcete športovo vyžiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Počas testu sa priemerná spotreba pohybovala na úrovni 8 litrov na 100 km. Nesnažil som sa o pokojné jazdenie, jazdil som tak dynamicky ako to predpisy, prítomnosť policajného dozoru a premávka dovoľovali. Keď sa dalo, rád som stlačil plyn a predbiehal kde len to bolo možné. Presne tak sa budete správať aj vy, ak sa podvolíte šarmu a športovým vlastnostiam automobilu.

Živelná jazda na voľnejších cestách priemer hravo posunie k 8,6 až nad 9 litrov. Zopár prejazdov horského priesmyku ju zdvihne i na 20 (nehovoriac o bláznení sa na okruhu). Naopak hustejšia premávka a pokojnejšie jazdenie môže na okresných cestách znížiť priemer krátkodobo i pod 7 litrov. Doslova sterilná jazda na rovnej ceste medzi dedinami znamenala ďalší liter dolu, ale čomu to prospelo? Ak už nemáte benzín, čo sa pri 48 litrovej nádrži môže stať, chápem, v eku je naozaj možné jazdiť aj za 6, ale na takú jazdu vám stačí s prepáčením aj Babeta.

 Hodnotenie

Mám rád Mini, jeho šperkovitosť, jeho jazdné vlastnosti. Ak by som sa raz rozhodol, trojdverový Cooper S bude moja voľba. Kašlem na praktickosť, na pohodlie, chcem si užiť jazdu, každú jazdu, chcem šalieť v zákrutách, trhať pneu, pískať, pľuť do výfuku... Všetko ostatné sú kompromisy. Treba ale jedným dychom dodať, že naozaj dobré kompromisy. Clubman All4 je vydarený kus auta, štvormetrový šperk vynikajúci univerzálnosťou. Ak túžite po najvýnimočnejšom vozidle, ktoré vám segment C môže poskytnúť, nech sa páči, máte ho so všetkou praktickosťou obyčajného auta. Clubman je unikát, je v štýle doby, ktorá žiada mať čo najuniverzálnejšie auto. Je to malá praktická prémiovka s kvalitnou technikou a vybornou charakteristikou. Aj tak by sa mu ale zišla možnosť nastavovania tlmičov v rozsahu, v ktorom by zabezpečili ako športovosť, tak i komfort a to aj na zadných sedadlách. Lebo keď vyspelý prémiový univerzál, nech je to so všetkým. 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš
 

 

Technické údaje

Model: MINI Cooper S Clubman ALL4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8. stupňová automatická
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.):  141/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1250
Maximálna rýchlosť (km/h): 228
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,2/5,1/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4253/1800/1441
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 360/1250
Objem palivovej nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1435
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Rozmer pneumatík: 225/45 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 22 011 €
Základná cena verzie: 31 837 €
Cena testovaného vozidla: 44 832 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku