20.09.2017

TEST: Škoda Fabia 1,0 TSI Monte Carlo – naozaj to nie je „iba slabý liter“

Keď už môže byť vo veľkej Octavii, či v menšom Rapide, ako sa bude litrový trojvalec správať v malej a ľahkej Fabii?

Škoda v poslednom čase vsadila na trojvalcové litrové motory. Aj s ním pod kapotou sa predstavila na tohtoročnom jarnom autosalóne v Ženeve. Hoci mal nový trojvalec dosť času na to, aby sa osvedčil v iných modeloch, ešte stále sa objavujú zovšeobecňujúce výhrady k postupnému znižovaniu objemu, známemu ako downsizing, ktorý tento nový agregát reprezentuje.

Mnoho motoristov „oturbenému“ litrovému pohonu stále neverí a majú predsudky. Zahoďte ich nabok a poďme sa celkom reálne pozrieť, čo dokáže motor 1.0 TSI pod kapotou obľúbenej Fabie.

Litrový trojvalcový motor TSI je priamym nástupcom agregátu 1.2 TSI a prináša celkovo modernejšiu a efektívnejšiu koncepciu. Začal sa vyrábať začiatkom roka 2017 a je priamou náhradou štvorvalca 1.2 TSI. Dostupný je v dvoch výkonových stupňoch.

Ten slabší, základný, má 70 kW a je dodávaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou a pohonom predných kolies. V porovnaní s motorom 1.2 TSI je výrazný jeho dynamickejší chod, ktorý má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti Fabie aj Fabie Combi. Krútiaci moment zostal nezmenený, výkon sa však zvýšil a maximálna rýchlosť sa zvýšila o 3 km/h na 185 km/h (Combi verzia 185 až 187 km/h).

Zrýchlenie od 0 do 100 km/h sa zlepšilo o 0,3 sekundy na 10,6 sekundy (Combi verzia od 11 do 10,8 sekundy). Elastická hodnota zrýchlenia od 60 do 100 km/h zostala rovnaká. Majitelia určite ocenia zníženie spotreby paliva zo 4,6 l/100 km na 4,3 l/100 km a pokles emisií zo 105 na 99 g CO₂/km.

Silnejší 81 kW variant je v ponuke buď s klasickou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorú sme mali my, alebo so sedemstupňovým automatom DSG, ktorý z nového motora vyťaží maximum. V porovnaní s výkonnejším motorom s výkonom 1,2 TSI sa krútiaci moment zvýšil zo 175 na 200 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h na 9,5 sekundy (Combi o 9,6 sekundy) a maximálna rýchlosť dosiahla 196 km/h (199 km/h pre Combi). Pružné zrýchlenie z 60 na 100 km/h sa zlepšilo o 2,4 s (pri verzii Combi o 2,6 s) a akcelerácia z 80 na 120 km/h sa skrátila dokonca o 3,9 s (pre Combi o 4,1 s). Spotreba paliva klesla v v prípade hatchbacku o 0,1 litra na 4,4 l/100 km s emisnou hodnotou 104 g CO₂ /km.

Pri znižovaní spotreby a emisií hrá dôležitú úlohu hmotnosť. S kompaktným dizajnom a hliníkovou kľukovou skriňou je novinka ľahšia o 10 kg ako predchodca. Zapracovalo sa aj na celkovom vyvážení všetkých komponentov, takže nebolo potrebné inštalovať vyvažovacie hriadele, ako to býva zvykom u trojvalcov. Ďalším pokrokom je olejové čerpadlo s premenlivým dávkovaním a turbodúchadlo s plniacim tlakom až 1,6 baru a integrovaným medzichladičom stlačeného vzduchu do sacieho potrubia.

Ako vyzerá krátka Fabie so športovými polepmi v štýle bojového zafarbenia modelu WRC s tmavo čiernymi doplnkami zo sady výbavy Monte Carlo? Mimoriadne zaujímavo – hoci auto nemá rozšírené blatníky, difúzory, široké pneumatiky a ďalšie doplnky silného originálu. Pozrime sa ešte na odlišnosti edície Monte Carlo od bežných výbav.

Štandardom v základnej výbave je čierna mriežka chladiča, čierne vonkajšie spätné zrkadlá, čierne 16" disky Italia z ľahkej zliatiny a plastové doplnky karosérie. Patria medzi ne čierny spoiler pod predným nárazníkom („lízatko“), čierny difúzor pod zadným nárazníkom a prahové lišty,. No a aby sme nezabudli - typické logo Monte Carlo na stĺpiku B. Pri správne vybratej farbe laku karosérie sa dá z Fabie vykúzliť doslova agresívny predátor. Ak by toto auto malo pod kapotou naozaj silný motor, konkurencia by sa mohla začať báť. Tentoraz však aj „Monte“ dostalo iba litrový motor. Silnejší z dvoch už predstavených výkonových variantov.

Mnohých miatol výrazný nápis 1.0 TSI na „bojovej“ farebnej schéme na pôvodne bielej karosérii a usmievali sa popod fúzy: litríček pod kapotou... cha-cha. Ale iba po prvú križovatku, lebo z tej som, stojac na prvom mieste, odchádzal vždy prvý. Viedol som o niekoľko dĺžok auta a ostatní nechápali – nechali sa zatiahnuť do hry na rýchlosť. Hoci som mal pred nimi slušný náskok a jazdil som maximálne 55 km/h, prípade o nejaký ten kilometer navyše, „museli“ ma dobehnúť, čím jazdili pekne vyše 60-ky. No nič im to nebolo platné. Najbližšia križovatka bola väčšinou zasa „moja“ s palmou víťazstva.

To len ukazuje, že motor má pekný záťah už od najnižších otáčok aj dostatok v tých vyšších. Oproti predchodcovi však vyniká v hodnotách pružného zrýchlenia zo 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h. Nuž a keď sa už auto „rozkotúľa“ na vyššiu rýchlosť, potom jazdí obdivuhodne ľahko.

Radenie rýchlostí je presné, ľahké, jednoznačné. Čo však autu chýba aj vzhľadom na objem motora, ale tiež na jeho charakteristiku, je brzdiaci moment motora. Platí to pre akýkoľvek prevádzkový režim a zaradený rýchlostný stupeň. Jednoducho sa musíte zmieriť s tým, že sa na motor, ako pomocníka pri brzdení auta veľmi spoliehať nemôžete.

Interiér je vybavený športovými sedadlami, ktoré sú čalúnené kombináciou farieb červená, čierna a sivá. Môžete si vybrať farbu stredovej konzoly. Buď v základnej výbave červenú, alebo čiernu (ako bezpríplatková doplnková výbava). Športový trojramenný volant z čiernej perforovanej kože, na ktorom sa dá ovládať aj rádio, je ozdobený červeným prešívaním. Po vypnutí zapaľovania však nastavovanie hlasitosti je možné iba na prístrojovej doske.

Športovú orientáciu modelu zvýrazňujú predné sedadlá s výrazným bočným vedením. Naozaj sa v nich sedí dobre a podopierajú telo v zákrutách. Po sklopení zadných sedadiel vzniká výrazný skok – ten vo verzii Combi rieši doplnková medzipodlaha. V krátkej verzii nie je k dispozícii.

S inovovaným radom Fabia a Fabia Combi prichádza tiež celý rad prvkov, ktoré boli doteraz k dispozícii len vo vyšších triedach. Už v základe teraz má šesť airbagov, elektronickú kontrolu stability, elektronickú uzávierku diferenciálu XDS+ a od výbavy Ambition tiež rad bezpečnostných asistentov. Medzi ne patrí Front Assist s funkciou núdzového brzdenia. Dostupný je tiež adaptívny tempomat pracujúci do rýchlosti 160 km/h, multikolízna brzda, identifikácia únavy vodiča Driver Alert, obmedzovač rýchlosti a asistent rozjazdu do kopca.

Z komfortných prvkov je tu ponuka napríklad bezkľúčového vstupu do auta a štartovaním KESSY, prednými aj zadnými parkovacími snímačmi a dokonalé pohodlie za zníženej viditeľnosti dosiahnete s dažďovým senzorom a svetelným asistentom.

Pri výbere multimediálneho zariadenia Amundsen je k dispozícii dátové pripojenie pomocou integrovanej SIM karty. S jej pomocou sprístupníte služby Care Connect, keď pomocou stlačenia tlačidla kontaktujete linku pri poruche a nehode. K dispozícii je tiež rozšírená konektivita s mobilným telefónom cez rozhranie Smart-Link+ a dokonalý prehľad o stave vozidla získate s aplikáciou Škoda Connect.

Zvyšok je už „stará známa“ Fabia so všetkými vlastnosťami, ako sme ich opísali v predchádzajúcich testoch. Iba pripomienka k systému XDS+. Táto elektronická uzávierka diferenciálu pomáha podstatne lepšiu ovládateľnosť auta v zákrutách. Pribrzďuje v nich vnútorné koleso, čím napomáha lepšie rozdeliť výkon z motora a ľahšie zatočiť. Výhodou je, že auto má aj zadné kotúčové brzdy, takže sa brzdný účinok dá dávkovať presne.

Zaujímavá bola spotreba – pri diétnejšej jazde som sa dostal na úroveň 5,3 litra na 100 km. No pri využívaní výhod turbomotora a aplikácii spomenutých „víťazných“ odjazdov z križovatiek a dlhších jazdách po diaľnici (minimálne) diaľničným maximom, stúpla na 5,8 litrovú hodnotu. Vyššie už nie, to by som musel auto naozaj hnať všade na plný plyn. Je to od výrobcom deklarovaných 4,4 litra viac o zhruba liter až liter a pol. No taká je realita pri maloobjemových motoroch – dokážu byť úsporné pri pohládzaní akcelerátora. Ale tiež vášnivo smädné, ak im človek „pustí žilou“ a nechá ich vyšantiť sa.

Je to zvláštne – Fabiu netreba extra predstavovať. Ani litrový motor od Škody nie. Spoločne tvoria symbiózu, ktorá priniesla zaujímavý výsledok dostupný za veľmi príjemnú cenu. Pri bežnom jazdení nakoniec zistíte, že ten motor naozaj nie je zlý. Iba sa o ňom šíria „zaručene isté“, no takmer úplne nepravdivé informácie typu: „jedna pani povedala...“ Z čoho ty všetko vychádza? Nízkoobjemové motory mali v počiatočných fázach svoje technické aj technologické nedostatky. Vyčítalo sa im, že sú lenivé, hlučné, slabšie v nízkych otáčkach, pomaly sa rozbiehajú a ich chod je menej kultivovaný. Ich intenzívny vývoj však trvá už takmer dvadsať rokov. Väčšinu z ich nedostatkov odstránili. Nie sú dokonalé, ale veľmi dobre nahradili svojich štvorvalcových predchodcov. Treba vyskúšať.

Technické údaje

Model: Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 81 KW
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/4600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/
Maximálna rýchlosť (km/h): 196
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): _/_/4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4028/1752/1472
Rázvor náprav (mm): 2470
Objem batožinového priestoru (l): 330/1150
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1130
Užitočná hmotnosť (kg): 455
Rozmer pneumatík: 215/45 R16
  215/45 R16
Základná cenníková cena modelu: 12 660 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 14 060 €
Cena testovaného vozidla: 15 117 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.