2017-03-02 12:25:00
Škoda Fabia 1,0 TSI
Škoda Fabia 1,0 TSI
Zdroj: Škoda auto

Škoda Fabia namiesto štvorvalca 1,2 TSI dostane trojvalcový motor 1,0 TSI

Síce menší objem a nižšia spotreba, ale vyšší výkon. Tak uvádza náhradu štvorvalca trojvalcom Škoda Auto.

Downsizing, odľahčená konštrukcia, vysoký krútiaci moment. Pod kapotu automobilov Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi sa dostávajú najnovšie zážihové motory. Vďaka zvýšeniu vstrekovacieho tlaku až na 250 barov ponúka nový motor s objemom 1,0 litra v oboch výkonnostných verziách lepšie dynamické parametre ako doteraz používaný s objemom 1,2 litra, a zároveň až o 6 % nižšiu spotrebu.

V automobiloch Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi nahrádza trojvalcový motor 1,0 TSI so štyrmi ventilmi na valec doteraz používaný agregát s objemom 1,2 litra. Nový motor ponúka vyšší výkon i krútiaci moment. Výkon základného variantu vzrástol zo 66 kW (90 k) na 70 kW (95 k), silnejšia verzia má aj naďalej výkon 81 kW (110 k), ponúka ale vyšší krútiaci moment 200 Nm (doteraz 175 Nm). Spotreba nových motorov klesla až o 6 %. Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi s motorom 1,0 TSI sa predstavia verejnosti prvýkrát na autosalóne v Ženeve (7. - 19. marca 2017).

Tretia generácia modelu Škoda Fabia okrem zmien pod kapotou a na svoju triedu nadštandardným priestorom disponuje inovatívnymi prvkami bezpečnostnej a komfortnej výbavy, ktoré prevyšujú ponuku, bežnú v segmente malých vozidiel. Okrem toho má aj rad Simply Clever riešení.

Trojvalcový motor s kultivovaným chodom

Trojvalcový motor 1,0 TSI, dodávaný už aj do modelu Škoda Fabia, je vďaka svojej kompaktnej konštrukcii a ľahkej kľukovej skrini z hliníkovej zliatiny ľahší o 10 kilogramov ako doteraz používaný motor s objemom 1,2 litra. Vďaka nízkej úrovni vnútorného trenia beží ticho a kultivovane, okrem iného. Má vyvážené časti kľukového mechanizmu, piesty z hliníkovej zliatiny a kované ojnice. Vďaka riešeniu vyváženia pohyblivých komponentov motora nebolo nutné použiť vyvažovací hriadeľ. Šetrí to hmotnosť i vnútorné trenie a pomáha znížiť spotrebu paliva aj súvisiace emisie CO2.

Nízkej spotrebe pomáha aj olejové čerpadlo s plynule regulovateľným výkonom, ktoré dodávaný tlak neustále prispôsobuje aktuálnemu zaťaženiu motora. Plniaci tlak turbodúchadla, ktorý dosahuje relatívnu hodnotu až 1,6 baru  narastá veľmi spontánne, pretože medzichladič stlačeného vzduchu je integrovaný do sacieho potrubia. Motor sa ochotne vytáča a vyniká dynamikou už pri nízkych otáčkach. To je výhodné najmä v mestskej premávke. Motor je celkovo silnejší, rýchlejší, pružnejší, živší.

Škoda Fabia s motorom 1,0 TSI (70 kW) je dodávaná s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. V porovnaní s predchádzajúcou verziou s motorom 1,2 TSI (66 kW) zostal najvyšší krútiaci moment bez zmeny na hodnote 160 Nm, ale dynamické vlastnosti sa aj napriek tomu zlepšili. Maximálna rýchlosť vzrástla o 3 km/h na 185 km/h (Škoda Fabia Combi: zo 185 na 187 km/h) a hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h sa zlepšila o 0,3 s na 10,6 s (Škoda Fabia Combi: z 11,0 na 10,8 s). Hodnoty pružného zrýchlenia z 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h sú identické s hodnotami predchádzajúceho modelu. Spotreba a emisie škodlivín hatchbacku aj kombi výrazne klesli zo 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) na 4,3 l/100km (99 g CO2/km).

Motor 1,0 TSI 81 kW (110 k): výkon zostal, krútiaci moment je vyšší

Silnejší litrový motor, dodávaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, má rovnako ako predchodca s objemom 1,2 litra - výkon 81 kW (110 k). Jeho krútiaci moment ale vzrástol zo 175 na 200 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje Fabia s týmto motorom za 9,5 s (Škoda Fabia Combi: 9,6 s), maximálna rýchlosť dosahuje 196 km/h (Škoda Fabia Combi: 199 km/h). Zvýšenie krútiaceho momentu sa prejavuje najmä pri akcelerácii na diaľniciach a mimo mestskej prevádzky. Najvýraznejšie sa lepšia pružnosť prejavuje v spojení s voliteľne dodávanou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na najvyššom prevodovom stupni zvláda táto motorizácia o 2,6 s rýchlejšie (Škoda Fabia Combi: o 2,4 s), zrýchlenie z 80 na 120 km/h dokonca o 4,1 s (Škoda Fabia Combi: o 3,9 s) svižnejšie. Spotreba a emisie škodlivín trojvalcového motora s výkonom 81 kW/110 k klesli v oboch verziách s manuálnou prevodovkou o 0,3 litra na 4,4 l/100km (101 g CO2/km). Pri verziách s prevodovkou DSG sa spotreba znížila o 0,1 litra na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).

Zdroj: Škoda auto

Asistenčné systémy ako v automobiloch vyšších tried

Škoda Fabia ponúka bezpečnostné systémy, ktoré výrazne prevyšujú ponuku, bežnú v triede malých automobilov. Okrem šiestich airbagov, elektronickej kontroly stability a elektronickej uzávierky diferenciálu XDS+ je od výbavy Style štandardne k dispozícii aj Front Assist (asistent, pracujúci na báze radaru, znižujúci riziko kolízií) s integrovanou funkciou núdzovej brzdy (ktorá automobil v prípade hroziacej kolízie zastaví). Pre nové trojvalcové verzie je k dispozícii aj adaptívny tempomat (ACC). Udržiava zvolenú rýchlosť jazdy a bezpečný odstup od automobilov pred sebou až do rýchlosti 160 km/h nielen. Multikolízna brzda automobil Škoda Fabia po nehode automaticky zabrzdí, aby nedošlo k následným kolíziám. Identifikácia únavy vodiča Driver Alert rozpozná nižšiu pozornosť vodiča a varuje ho. Obmedzovač rýchlosti zamedzí prekročeniu nastavenej rýchlosti. Pri rozjazde do stúpania pomáha asistent pre rozjazd do kopca. Automobil sa sériovo dodáva s elektronickou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách.

Škoda Fabia má v segmente malých automobilov množstvo komfortných prvkov. Napríklad bezkľúčový systém pre odomykanie a štartovanie KESSY (Keyless-Entry-Start-and-exit-System) alebo predné a zadné parkovacie senzory, dažďový senzor so svetelným asistentom. Prvý reguluje frekvenciu stieračov, druhý prepína stretávacie svetlá.  Škoda Fabia s motormi 1,0 TSI príde na trh vo výbavových stupňoch Active, Ambition, Style a tiež ako akčný model Drive. K dispozícii bude aj športovo ladený variant Monte Carlo.

ŠKODA Connect na palube

V modeli Škoda Fabia môžete byť stále online. Nové služby sa delia do kategórií Infotainment Online a Care Connect. Jednou z najzaujímavejších služieb, ktoré je možné objednať v kombinácii s navigačným infotainment systémom Amundsen (okrem výbavového stupňa Active), je služba Dopravné informácie online. Prenáša informácie o prevádzke na zvolenej trase v reálnom čase a v prípade kolón navrhne obchádzkovú trasu. Dokáže tiež informovať o cenách palív na čerpacích staniciach, dostupnosti parkovacích miest, alebo zobraziť tiež aktuálne správy a informácie o počasí. Do navigácie v aute sa dajú vopred importovať pripravené trasy z počítača alebo smart zariadení.

Novinkou pre rad Fabia je Care Connect. Prenos dát prebieha cez SIM kartu pevne zabudovanú v aute. V ponuke je automatické tiesňové volanie (Emergency Call, eCall), po aktivácii zadržiavacieho systému zabezpečí samočinné spojenie s ústredňou tiesňového volania. Okrem toho stlačením jediného tlačidla možno kontaktovať linku pomoci pri poruche. Zaistí aj zodpovedanie technických otázok o aute a proaktívny servis, ktorý môže zaslať potrebné servisných údaje auta pred termínom prehliadky do vybraného servisu Škoda. Pomocou aplikácie Škoda Connect si môže vodič na smartfóne kedykoľvek na diaľku prezerať informácie o aute, skontrolovať zatvorenie okien a dverí, alebo zostávajúcu zásobu paliva. Dá sa zobraziť aj aktuálna parkovacia poloha auta a pomocou funkcie „húkanie a blikanie“ bude ľahšie vyhľadať auto na parkovisku.

Rozhranie Smart-Link+ prenáša vybrané aplikácie smartfónu vrátane navigácie na displej systému infotainmentu. Integrovaná funkcia SmartGate umožňuje zobrazovať, ukladať a na smartfóne ďalej spracovávať prevádzkové dáta automobilu.

Simply Clever - premyslené detaily

Škoda Fabia je rovnako ako všetky modely značky Škoda plná nápadov. Spomedzi Simply Clever detailov spomeňme dáždnik pod sedadlom spolujazdca, škrabku na ľad vo viečku palivovej nádrže, držiak multimediálnych zariadení v stredovom paneli (do ktorého sa zmestí smartfón alebo iPod), mobilnú nádobu na odpadky, schránku na reflexnú vestu a držiaky fliaš vo výplniach dverí, sieťové vrecká na vnútornej strane predných sedadiel a miesto pre litrovú fľašu v schránke pred sedadlom spolujazdca.

Komentáre k článku


Stream naživo