31.08.2017

TEST: Honda HR-V 1,5 i-VTEC CVT Executive - do mesta ako stvorená

Honda je priekopníkom malých SUV. Dnes sú známe skôr pod označením crossover.

Jeden taký už v ponuke mala. Predchodca vydržal od roku 1998 do roku 2008. Potom zmizol bez náhrady. Lenže časy sa zmenili a záujem o malé SUV narástol. Znovuzrodenie označenia HR-V prišlo s novým modelom. Možno ani Honda netušila, aký úspech novinka zaznamená.

Nebudeme opakovať, že sa nové „háervé“ Honde vydarilo. Auto je zaujímavé nielen pre ženy. Je priestranné a dokáže ponúknuť priestor vhodný pre rodinné auto. Dizajn karosérie, aj interiéru s prednosťami i nedostatkami sme popísali už v predchádzajúcom teste, kde benzínovému motoru sekundovala šesťstupňová manuálna prevodovka. Záujemcom o tieto informácie odporúčam prečítať si predchádzajúci test, prípadne aj článok z prvých jázd auta v Portugalsku. Nájdete tam dostatok informácií.

Tentoraz sa pozrieme podrobnejšie na inú kombináciu. Nebude to pohon všetkých kolies – ten je v našich končinách nedostupný. Stále je to len pohon prednej nápravy. Aj benzínový 1,5 litrový motor zostal. No k naftovému a benzínovému motoru pod kapotou s manuálnymi prevodovkami je k dispozícii aj (pre niekoho kontroverzná) automatická prevodovka CVT.

Nie je to pritom klasický automat, ale prevodovka s kontinuálne variabilným prevodom (známa viac pod skratkou CVT) s meničom krútiaceho momentu. Je iba o 9 kilogramov ťažšia ako verzia s manuálnou prevodovkou. Konštrukcia variátora neumožňuje použiť dieselový motor s vyšším krútiacim momentom. Dôvod je jasný - trecia spojka používaná pri rozjazde, by mohutnejší záber vznetového motora nezvládla. Preto sa prevodovka CVT kombinuje len s benzínovým motorom s výkonom 96 kW (130 k) s relatívne nízkym krútiacim momentom 155 Nm pri 4600 ot./min. Rozhodli sme sa vyskúšať aj tento variant. Povráva sa totiž, že je vhodný do mesta. Iba? Chceli sme to zistiť.

Zásadná otázka bola: čo urobila so živým a pomerne ochotne do otáčok idúcim motorom prevodovka CVT? Takže v prvom rade: Má preddefinovaných 7 rýchlostných stupňov. Snaží sa však radiť a nastavovať prevodové pomery tak, aby motor s výkonom 96 kW (130 k) pracoval pri optimálnych otáčkach. Jazdiť s bezstupňovou prevodovkou CVT s plynule meniteľnými prevodmi je spočiatku tak trocha umenie.

Dá sa s ňou však zžiť a potom je na prekvapenie jazda s ňou nielen dostatočne dynamická, ale aj úsporná. Honda HR-V s ňou zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,4 sekundy. To je najviac spomedzi všetkých kombinácií motorov a prevodoviek. No vďaka športovej zvukovej kulise som subjektívne nemal pocit, že by auto bolo pomalé. Uvedomil som si viac, ako pri mechanickej prevodovke, že motor samotný má „drsnejší“ zvukový prejav. Možno je to aj vďaka (pre benzínový agregát) netradične vysokému kompresnému pomeru 11,5:1.

Papierové predpoklady hovoria a spotrebe 5,2 l/100 km. Na absolútnej rovine a pri menej dynamickej jazde možno. Inak sa želanie výrobcu nepodarilo naplniť. Jazdiť s CVT sa dá naučiť napriek prekvapujúcemu správaniu, ktoré spočiatku celkom nechápete – predstavíme si ho ďalej. Napriek tomu je jazda s touto prevodovkou bez problémov.

Počas pokojnej jazdy po meste nezvyknú otáčky motora presiahnuť hodnotu v rozmedzí zhruba 2000 až 2500. Aby boli čo najnižšie, pomáha na to aj taký zvláštny „trik“ - plynový pedál má pomerne tvrdý chod, takže vás vlastne odrádza, či skôr „nepustí“ stlačiť poriadne pedál akcelerátora.

Menič krútiaceho momentu spôsobuje, že sa auto pohýna z miesta plynulo a jednoducho. Ani pomalá jazda pri parkovaní nerobí žiadne problémy. Prevodovka má simuláciu sekvenčného režimu klasickej prevodovky s fixnými, teda preddefinovanými prevodmi. Ovláda sa páčkami pod volantom. No nie je sú definované celkom presne, preto môže byť každý stupeň v rozličných podmienkach odlišný od toho istého za iných podmienok (typicky jazda do kopca a dole kopcom v porovnaní s jazdou po rovine). Väčšinou si aj tak vystačíte s režimom S, teda Sport. Po prepnutí do športového módu sa však už program radenia nepozerá na spotrebu, ale na dynamiku jazdy. V ňom motor radí pri vyšších otáčkach. Auto síce zrýchľuje lepšie, rastie však aj hluk motora, aj jeho spotreba. Vždy je niečo za niečo...

Ak sa pýtate na tie špecifické vlastnosti: zvláštnosťou CVT automatu je, že napríklad pri jazde do kopca a snahe udržať konštantnú rýchlosť sa môžu meniť otáčky motora. Softvér prevodovky sa snaží nájsť optimálny pomer otáčok a prevodového pomeru. Pri rýchlosti 110 km/h a jazde po rovine drží prevodovka motor od 2000 do 2200 otáčok. No pri jazde do kopca stúpnu pri rovnakej rýchlosti na 2700 – a to sa tiež môže meniť v závislosti od stúpania.

Prevodovka sa vždy snaží  držať otáčky motora na čo najnižšej hodnote. Pri ustálenej rýchlosti 60 km/h je to napríklad 1000 otáčok a pri 90 km/h je len 1500 ot./min. No ak stlačíte plyn až na podlahu, v motore „chytia sadze“ a otáčky vyskočia až na 5600 za minútu. To ale nestačí a ešte pomaly stúpajú až po 5800. Pritom zvukový prejav motora a CVT prevodovky pri veľkom zrýchľovaní určite neznie ako rajská hudba. Skôr prekvapí – nechápete, kam sa ten motor vlastne „driape“. Na druhej strane je však skryté to, čomu sa dá tešiť – je to efektivita. Spotreba modelu HR-V a prevodovkou CVT je totiž oficiálne lepšia, ako alternatíva s manuálnou prevodovkou. No a to sa ráta.

..

V meste skonzumovala Honda HR-V v priemere 6,5 – 6,7 l/100 km pri priemernej rýchlosti 34 km/h. Pri cestách mimo mesta si auto vypýtalo od 4,5 do 5 litrov na 100 km, priemerná rýchlosť dosiahla 72 km/h. Jazda ustálenou rýchlosťou 110 km/h znamenala konzum priemerne 5,5 l/100 km a pri 130-ke sa spotreba pohybovala medzi 6,2 až 7,4 litra na 100 km, podľa profilu cesty. Spotrebu možno zlepšiť aj zapnutím opačného, ako športového, teda ekologického režimu jazdy. Celkovo sa kombinovaná spotreba dostala na 6,5 až 6,7 litra na 100 odjazdených kilometrov.

Aerodynamický hluk bol priemerný a motor pri pokojnej jazde po rovinke príliš nepočuť. Prevodovke aj motoru tak najviac vyhovuje plynulá jazda. Vtedy si najlepšie vychutnáte dobré nastavenie podvozka. Veľmi dobre totiž filtruje nerovnosti na ceste. V zákrutách sa auto nakláňa iba mierne a platí, že podvozok je rýchlejší, ako motor – s rezervou zvláda aj vyložene športovú jazdu.

V porovnaní s manuálnou prevodovkou Honda udáva pre samočinnú verziu horšie dynamické parametre. Nižšia je aj maximálna rýchlosť a auto má mať nižšiu spotrebu – toto sa však nepotvrdilo. Napriek tomu je Honda HR-V s CVT automatom pre mnohých vodičov iste zaujímavá alternatíva. Hlavne ak sa orientujú na komfort pri riadení. Počas bežnej jazdy väčšina aj tak ani len netuší, že pod kapotou je práve bezstupňová prevodovka. No pri zrýchľovaní sa prejaví aj typický vysokootáčkový „vysávačový“ hluk. To sa však stáva iba v prípade snahy o dynamický, športový štýl jazdy. Lepšie sa motor správa, keď mu pomôžete manuálnym radením siedmich virtuálnych stupňov páčkami pod volantom. Automatická prevodovka s kontinuálnym prevodom ale poteší pomerne veľmi dobrou spotrebou, plynulým rozjazdom a bezproblémovým parkovaním. Všetko záleží od vašich preferencií. Verzia s CVT prevodovkou je viac pre pokojnejší, defenzívny, ale komfortný štýl jazdenia.

Na výber sú tri stupne výbavy, ak však chcete automatickú prevodovku, voľba sa zúži na strednú a najvyššiu. Na vyskúšanie sme mali auto s najvyššou výbavou Executive.Obsahuje vlastne všetko, čo cenník ponúka. Za príplatok je iba metalický lak. Súčasťou najvyššej výbavy sú bezpečnostné systémy: upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, na vybočenie z jazdného pruhu a systém rozpoznávania dopravných značiek. Chýba však detekcia mŕtveho uhla. Nechýba však automatické prepínanie diaľkových svetiel, parkovacie snímače vpredu a vzadu, parkovacia kamera, stierače s dažďovým senzorom, či elektricky sklopné spätné zrkadlá. Auto tiež má otvárateľnú panoramatickú strechu, sedemnásťpalcové disky kolies a multimediálny LCD displej Honda CONNECT s navigáciou. Síce zriedka, ale stalo sa, že „zamrzla“.

Ak uvažujete o kúpe crossoveru, nemali by ste zabudnúť ani na Hondu HR-V. Je už len na vás, ktorú druh pohonu si vyberiete a akú prevodovku. Totiž nie každému vyhovuje práve bezstupňová automatická prevodovka, prípadne iba pohon prednej nápravy, No treba povedať, že auto sa napriek pohonu iba na predné kolesá vie veľmi dobre popasovať aj s jazdou v nie príliš náročnom teréne, mimo spevnených ciest.

Možno aj na vás zapôsobil vydarený dizajn, ktorý sa tak trocha podobá na kupé so „stratenými“ kľučkami zadných dverí, variabilita vnútorného priestoru, dostatok miesta v interiéri a na automat aj veľmi slušná spotreba paliva. Nezabudnite ešte ani na výborný podvozok. To dohromady sú dobré dôvody, aby sa nová HR-V stala silným konkurentom pri výbere.

Technické údaje

Model: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT Executive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: autoamatická CVT s meničom
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/6600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 155/4600
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/4,8/5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4294/1772/1605
Rázvor náprav (mm): 2610
Objem batožinového priestoru (l): 448-470/1473
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1320-1393
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík vpredu: 215/55 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 215/55 R17
Základná cenníková cena modelu: 18 690 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 21 690 €
Cena testovaného vozidla: 25 309 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.