16.08.2017

TEST: Nová Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G AWD – výborný podvozok, výborný motor

Hľadáte pekné, priestranné SUV s benzínovým motorom so slušnou spotrebou, bez veľkých starostí?

Možno by ste sa mali pozrieť na novú Mazdu CX-5. Nielenže je pekná, nielenže má slušnú priestorovú ponuku, že pritom pôsobí menšia než v skutočnosti je, že výborne jazdí, má vynikajúci atmosférický motor, ale tiež má veľmi zaujímavú cenu.

Tá cena ma prekvapila azda najviac. Stredne veľké SUV s pohonom všetkých kolies, s benzínovým motorom, manuálnou prevodovkou, LED svetlami, navigáciou, automatickou klimatizáciou, množstvom bezpečnostných prvkov, slušným kufrom a vynikajúcim podvozkom za 27 až 29 /cenníkových/ tisíc eur? To ako vážne? Ešte stále tu niekto hovorí o Mazde ako o drahej? Pritom si stačí odpustiť len zopár prvkov a cenu stiahnete, pokojne aj na základných 23-tisíc. Ak vám nezáleží na pohone všetkých kolies. Kým pri Mazde 3 som na cenník frflal, tu ho chválim.

Je v tom háčik?

Nie. Teda ak za háčik nepovažujete spotrebu od 7 do max 9 litrov benzínu na 100 km. Áno? Tak potom ste milovníci nafty a vaša cenovka je 27 resp 29 tisíc eur.

Možno sa vám chválenie cenníkovej cenovky tesne pod, ale tiež tesne nad 30-tisíc eur za benzínové SUV zdá ako pritiahnuté za vlasy. Mne sa ale skôr zdajú pritiahnuté za vlasy ceny viacerých konkurentov. Toto je tak akurát vzhľadom na ponúkanú protihodnotu.

1,5 milióna kusov za 5 rokov

Keď v roku 2012 Mazda CX-5 prichádzala na trh, bola prvým automobilom výrobcu, ktorý obsahoval ako Skyactiv technológiu, tak dizajnový jazyk novej generácie Kodo. Po takom úspechu prišiel čas na aktualizáciu modelu. Nejde však len o facelift, ako by sa mohlo zdať. Zmeny siahajú hlboko pod kožu a síce by sa to nemuselo zdať, ide o plnohodnotnú druhú generáciu automobilu.

Vozidlo získalo novú prednú masku, pozmenenú má i zadnú časť. Má nové LED svetlomety s možnosťou dokúpenia svetiel s natáčaním, s LED denným svietením a tiež s LED hmlovkami. Azda najviac zvonka zaujme nová maska s výrazným 3D efektom. Logo Mazdy plasticky vystupuje z lesklej čiernej mriežky, podobne ako výrazné chrómované doplnky na okrajoch. Pozrieť sa z blízka je ešte zaujímavejšie než z diaľky. Prepracovaná je aj charakterová červená metalíza Soul Red Crystal. Je o 20% lesklejšia a o 50% hlbšia. K tomu treba prirátať nový dizajn 17 a 19 palcových kolies a niekoľko detailov.

Automobil je o 10 milimetrov dlhší a o 35 mm nižší ako predchodca. Rázvor zostal rovnaký (2700 mm), no rozchod kolies je o trošku väčší, pre vyššiu stabilitu.

V interiéri si okamžite všimnete nový multifunkčný volant a tiež nový 7 palcový displej umiestnený vyššie. Kým pred úpravami bol zabudovaný do palubnej dosky, dnes z nej moderne vytŕča. Úpravy sa dočkali aj sedadlá. Sú pohodlnejšie, lepšie anatomicky tvarované a podstatne zlepšujú zážitok z jazdy na horších cestách. Mazda zapracovala i na znížení hlučnosti počas jazdy. Nové tlmiace materiály znižujú nízkofrekvenčné zvuky od kolies pri pomalšej jazde, no tiež vysokofrekvenčné zvuky pri vyšších rýchlostiach, ktoré spôsobuje obtekajúci vzduch i pracujúci motor.

 15 % zlepšenie tuhosti konštrukcie možno pripísať na vrub novým Skyactiv Body technológiám. Vyššia torzná tuhosť pomáha jazdným vlastnostiam – zrýchľuje odozvu na riadenie, no tiež pomáha k dosiahnutiu vyššej pasívnej bezpečnosti. K bezpečnosti ale podstatne viac prispievajú aktualizované asistenčné systémy. Dôkazom je ocenenie Top Safety Pick+ 2017 od prísnej americkej organizácie IIHS v crash testoch.

Motory, žiadne motorčeky

Podkapotou Mazdy panujú štyri valce a objem. Všetko začína na testovanom atmosférickom priamovstrekovom štvorvalci s objemom 2,0 litra. Pokračuje turbodieselom s objemom 2,2 litra a končí na vrcholnom štvorvalci s objemom 2,5 litra. Ten po novom disponuje technológiou vypínania dvojice valcov pri nízkej záťaži, čím prospieva k zníženiu spotreby a emisií. O naftovom motore sa dozviete viac v teste Mazdy 3 s daným agregátom. Menšie motory možno spojiť s inovovanou manuálnou prevodovkou, alebo s automatikou. Najsilnejší motor disponuje výhradne automatom.

Benzínový štvorvalec tvoriaci základ ponuky disponuje maximálnym výkonom 121 kW (165 k) pri 6000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 210 Nm pri 4000 ot/min v prípade pohonu prednej nápravy a krútiacim momentom 208 Nm pri 4000 ot/min pri štvorkolke.

Motor je prioritne určený pre pokojné jazdenie. Vodič si užíva svoj rozhľad, pokoj na palube a komfort podvozku. Poľahky s ním pojazdíte v meste i na diaľnici. Keď ale ide do tuhého a vodič túži po dynamike, dosiahne ju jednoduchým podradením a stlačením plynového pedálu. Motor možno nemá citeľný vrchol výkonu, ťahá príjemne a výrazne od cca 3500 ot/min.

Dokazuje to aj namerané pružné zrýchlenie. Pri podradení na 4. prevodový stupeň zrýchli vozidlo z 80 km/h na 120 km/h za cca 11 sekúnd. Lenže zo zaradenej päťky/šestky pri 80 km/h môžete podradiť bez obavy o techniku až do trojky a zostane vám dostatok otáčkového spektra na rozbehnutie až na cielenú rýchlosť. Takže na 3. prevodovom stupni zvládne dvojliter zrýchliť CX-5 za necelých 8 sekúnd. A to znie pekne.

Dynamika modelu teda nechýba, jej uvoľnenie ale vyžaduje istú zručnosť, alebo automatickú prevodovku. Osobne by som ale v tomto prípade automat zvažoval viac ako v prípade iných SUV, ktoré si svoje automaty doslova zaslúžia. Lebo manuálne radenie je veľmi dobré, radiaca páka je nastavená výborne a prepojenie medzi vodičom a technikou je vďaka prevodovke výraznejšie než u mnohých (najmä európskych) konkurentov. Kulisa je výborná, radenie je presné, páka výborne sadne do ruky. Pri Mazde štandard, pri stredne veľkých SUV príjemná „novinka“.

Motor nanešťastie vplyvom emisných noriem neovplýva výrazným športovým zvukom, no jeho „hučanie“ vo vysokých otáčkach aspoň z diaľky pripomína časy minulé. K zlepšeniu prejavu dopomáha okrem iného zdvojená koncovka výfuku. Tichší prejav na druhú stranu oceníte pri pokojnej jazde, či na diaľnici. Nové tlmiace materiály autu pomohli. 

Čo ma ale ozaj potešilo, bola spotreba. O motoroch Skyactiv, o ich prítomnosti a najmä budúcnosti, sa toho napísalo veľa, ale azda najťažšou skúškou pre ne, je osadenie do vysokého SUV. Moja spotreba po odjazdení takmer 600 kilometrov (cca 300 po diaľnici maximálnou povolenou rýchlosťou, 50 v meste, 10 v teréne, zvyšok po okreskách) skončila na úrovni 7,8 litra benzínu na 100 km. Upozorňujem, že keď cítim silu pod pravou nohou, využívam ju, obzvlášť s dobrým manuálom. Ku koncu testu som to už doslova preháňal a preháňal sa po cestách ako... ako pako. Na diaľnici pri silnom protivetre a miernom stúpaní (smer BA – Trenčín) sa pri udržiavaní tachometrových 120 km/h na prvých kilometroch spotreba nedostala nad 8 litrov. Za obmedzenou diaľnicou to už pri tachometrových 140 km/h bolo tesne nad 9. V opačnom smere spotreba štandardne klesla o 0,5 litra+. Mimo mesta sa pri podstatne pokojnejšom jazdnom prejave viete potlačiť dokonca pod 7 litrov, čo považujem za malý zázrak, obzvlášť pri benzínovom motore, navyše atmosféricky plnenom v tak veľkom aute.

Podvozok ma prekvapil

Už dávno som nezažil SUV v tejto cenovej kategórii s tak dobre nastaveným podvozkom. Viem, je to Mazda, nemám sa čomu čudovať, ale čudujem sa, lebo to auto je SUV a jazdí akoby ním nebolo. Zákrutami prechádza ako nôž maslom, zásahy inteligentného pohonu všetkých kolies sú neciteľné. Systém úspešne finguje pevné prerozdelenie krútiaceho momentu. Širší rozchod a výborné rozloženie hmotnosti, i nižšia karoséria (v porovnaní s predchodcom) významne znižujú necnosti vyšších áut. Nastavenie podvozku je naozaj vynikajúce, vozidlo je príkladne neutrálne a musíte sa skutočne snažiť, aby ste ho dostali k typickej nedotáčavosti, ktorou sa na limite tak radi prezentujú modely SUV. Klobúk dolu.

Navyše, čo je azda ešte dôležitejšie, jazdné vlastnosti nejdú na vrub pohodliu. Mazda si vplyvom veľmi rozumne postavenej tuhej konštrukcie mohla dovoliť mäkšie pruženie bez obavy o stratu komfortu. Na veľkých balónoch sa slušne drží vozovky, no zároveň filtruje slovenské rozmlátené cesty. Ani jazda po poľno-lesnej nespevnenej ceste plnej dier a vyjazdených koľají, nevytrasie z posádky dušu. Skúšať nejaké veľké terény s SUV modelmi je podľa mňa zbytočné. Auto s cestnými pneumatikami a svetlosťou 192 cm v prípade obutých 17 palcových diskov, síce zvládne prejsť celkom slušným marazmom, ale koľko krát? Ako dlho bude trvať, kým si to pooškierate, doudierate? A čo chcete jazdou v blate dokázať? Že nemáte vhodné obutie? Alebo že niekto "zabudol" nastaviť elektroniku na preklz kolies? Auto skrátka nie je prioritne určené do terénu, čo neznamená, že sa s ním z času na čas nedokáže vysporiadať. Mojich pár kilometrov mimo spevnených ciest dokázalo, že báť sa o podvozok v ľahkom teréne netreba a aj s bežným obutím strach nie je nutný ani na mierne rozmočenom podklade. Systém pohonu všetkých kolies i na mokrej ceste dokazuje, že funguje naozaj dobre, i keď sa nemôžem vyjadriť k správaniu sa auta s ťažším nosom s naftovým motorom.

Verdikt

Asistentov na palube nebolo veľa, tí čo boli, fungovali dobre. Obával som sa LED svetlometov, no zbytočne. Síce za šera svietia mizerne a svoj „žltý kužel“ nedostanete, za výraznejšej tmy svietia podstatne lepšie a ponúkajú dostatočnú rezervu na reakciu v prípade prítomnosti nejakého toho zvieratka pri ceste.

Batožinový priestor „trpí“ na prítomnosť pohonu všetkých kolies, (všimnite si umiestnenie diferenciálu nad výfukom v galérii) je teda plytkejší, ale stále odvezie všetko nevyhnutné.

Automobil so základným dvojlitrom vyhovie väčšine zákazníkov. Pochopí najmä a predovšetkým pokojného vodiča jazdiaceho skôr na spotrebu, no a pochopí aj mini piráta driemajúceho v takmer každom druhom z nás. Na ozajstnú plnokrvnú dynamiku to chce ešte väčší objem, (alebo to nenávidené turbo), ale osobne by som sa s týmto motorom bez problémov, ba s výraznou radosťou uspokojil.

SUV nie sú mojou šálkou kávy, ale ešte som toho roku nejazdil lepšie postavený balík v tejto cenovej/veľkostnej kategórii, obzvlášť s benzínovým motorom. Tak ako Mazda 3 alternuje kráľovi svojho segmentu menom Golf, tak CX-5 alternuje nekorunovanému kráľovi segmentu menom Tiguan. Lenže i keď ponúka Volkswagen viacero zaujímavých techno fičúr navyše, v cenovej kategórii do a tesne nad 30-tisíc eur ponúkne s pohonom všetkých kolies iba 1,4 litrový turbomotor. A prepáčte mi úprimnosť, ale ak si môžem vybrať, radšej väčší a paradoxne úspornejší Skyactiv G ako downsizingované TSI. I keď som odjakživa fanúšik prepĺňania, nie za každú cenu.

Nová CX-5 je výborné auto, ktoré je silné po všetkých stránkach. Keď už to musí byť SUV, nech aspoň takto krásne jazdí. 9 z 10 bodov. 

 

Technické údaje

Model: Mazda CX-5 Skyactiv-G AWD M/T
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 118/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 208/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,1/5,9/6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4550/1840/1680
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 506/1620
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1420 až 15506 podľa výbavy
Užitočná hmotnosť (kg): min. 524
Rozmer pneumatík: 225/65 R17
Základná cenníková cena modelu: od 22 900 €
Základná cena benzín/AWD/manuál 27 100
Základná cena verzie benzín/AWD/automat 31 200 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.