15.08.2017

Prežijú manuálne prevodovky? Nový patent Toyoty by ich mohol zachrániť

Nový patent Toyoty by mohol zastaviť ústup manuálnych prevodoviek v nových autách.

Všetci živo diskutujú o tom aké zaujímavé sú nové autonómne systémy riadenia, ako pomôžu odbremeniť vodičov, ako pomôžu znížiť nehodovosť. Obdobne významnou témou diskusií na odbornej i laickej úrovni sú emisné normy, ochrana životného prostredia a nové efektívnejšie systémy pohonu a dopravy ako takej. Popritom všetkom sa zabúda na jeden detail – všimnite si kabíny konceptov nových áut. Videli ste za posledných pár rokov koncept auta pre blízku, alebo vzdialenú budúcnosť s manuálnou prevodovkou? Ak aj také boli, mohli by sme ich zrátať na prstoch jednej ruky. Dôvody som naznačil už vyššie. Nie je to len o preferencii zákazníkov, i keď aj to je významným faktorom. Automatom jednoducho patrí budúcnosť a manuálne prevodovky sú pri väčšine automobilov skôr z núdze cnosť, ako vývojový cieľ.

Čoraz prísnejšie emisné normy, čoraz väčší tlak na spotrebu, hybridné technológie, nižšie náklady na automatické prevodovky a preferencie zákazníkov vytláčajú manuálne prevodovky na okraj spoločnosti. Už čoskoro sa budú osádzať len do lacných áut, či do áut športových. No ani v športových autách nemajú na ružiach ustlané. Aj tu ich je čoraz menej a aj tu sa predávajú modely najmä s automatmi, ak manuály vôbec majú v ponuke. Dokonca aj divízia M automobilky BMW nevidí budúcnosť manuálov rúžovo.

Automatické prevodovky majú svoje nesporné výhody. Sú efektívnejšie, pohodlnejšie, vďaka zlepšujúcej sa technológii a softvéru takmer nerobia chyby, šetria techniku, radia plynulo a môžu mať takmer neobmedzené množstvo prevodových stupňov.

Lenže aj manuály majú svoje čaro a mnohí z nás si auto bez manuálu ani nevedia predstaviť. Nejde pritom len o dobrý pocit zo športovej jazdy, no tiež z kontroly vozidla ako takého. Manuál vyžaduje zručnosť, aspoň trošku rozmýšľania a sústredenia. Aj preto by podľa nás manuálne prevodovky mali mať v budúcnosti svoje miesto.

A myslí si to aj Toyota. Nedávny patent s nič nehovoriacim označením "Controller For Vehicle And Control Method For Vehicle,“ skrýva elektronickú súčiastku v manuálnej prevodovke, ktorá dokáže v prípade potreby automaticky vyradiť do neutrálu, alebo tiež dokáže zabrániť vodičovi v zaradení nesprávneho prevodového stupňa. 

Poviete si, že drobnosť, no práve takáto drobnosť otvára dvere k využitiu manuálnych prevodoviek aj pri najmodernejších systémoch úspory paliva a emisií ako napr. štart-stop (nové systémy úspory paliva a emisií uprednostňujú plachtenie bez zaradeného stupňa, alebo rovno vypnú motor okamžite po uvoľnení tlaku na plynový pedál a bez postrehnutia motor zapnú až keď bude opäť potrebný). Možnosť prebrať iniciatívu a preradiť do neutrálu, keď je to potrebné môže pomôcť k využitiu manuálnej prevodovky napríklad aj pri hybridnom systéme.

Systém tiež môže pomôcť pri uplatnení asistentov jazdy ako núdzové brzdenie a podobne. Prevodovka teda zostáva manuálna, vodič má kontrolu, no v núdzi, či z iných vážnych dôvodov (emisie) môže manuál vyriešiť situáciu automaticky. Dnes máte možnosť s automatickou prevodovkou radiť manuálne, no vždy, keď sa to systému nepáči, aj tak radí za vás. Tu by ste mali prácu s prevodovkou na starosti vy, ale ak by to naozaj bolo potrebné, prevodovka vyradí (resp. by mohla zaradiť iný stupeň). 

Načo by to automobilka robila? No určite nie pre dobrý pocit zvyšku zákazníkov, ktorí trvajú na manuáloch. Úspora financií svojich i zákazníkov je už ale iná káva, rovnako tak zatraktívnenie svojej ponuky aj lacnejším riešením s manuálnou prevodovkou. 

Ako presne zariadenie funguje zrejmé nie je, rovnako tak, či by sa funkcionalita systému dala rozšíriť aj napríklad na automatické preradenie pri autonómnej jazde. Ale prečo nie? 

Napriek tomu sa nezdá, že by Toyota plánovala okamžité využívanie svojho nového patentu, skôr ho má pre istotu, ak by pre podobný systém vznikla obchodná príležitosť. Každopádne je dobrá správa, že existujú automobilky, ktoré hľadajú riešenia ako manuálne prevodovky uchovať aj do budúcnosti. Rovnako ako je dobrá správa, že existujú automobilky, ktoré jasne vidia, že spaľovacie motory budú hlavným riešením dopravy ešte ďalšie dekády

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Roadandtrack

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.