2016-11-09 11:20:00
Audi vyrába naftu zo
Audi vyrába naftu zo vzduchu, vody a energie
Zdroj: Audi AG

Syntetické palivá zastavia nástup elektromobilov. Sú ekologickejšie ako elektrina!

Pri hodnotení auta, treba brať do úvahy jeho celkovú klimatickú bilanciu. To je problém pre elektromobily.

Sila elektromobilov a hybridných automobilov s elektrickým pohonom je práve v lokálnych emisiách. Práve lokálne emisie sú pre čistotu ovzdušia v mestách kľúčové a práve na tie sa zamerali tvorcovia emisných noriem. Kým však auto príde do ulíc, má za sebou množstvo činností vrátane ťažby surovín, recyklácie, výroby a do celkovej bilancie vozidla pripadá ako doprava vozidla k zákazníkovi tak celkom pochopiteľne i znečistenie spôsobené výrobou energie. Ak teda porovnáme konvenčné automobily na spaľovací pohon a novodobé elektromobily nielen z pohľadu lokálnych emisií, zistíme, že elektromobily nie sú ani zďaleka také čisté, ako sa prezentujú.

Elektromobily síce nemajú žiadne emisie v mieste používania, výroba ich batérií a elektrickej energie významným spôsobom negatívne ovplyvňuje životné prostredie – avšak niekde inde (nie vo veľkomestách). Tam, kde to „až tak nebolí.“ I vo výrobnom procese batérií, elektromobilov ako takých a tiež v produkcii elektrickej energie sa robia pokroky, no celková klimatická bilancia je pre elektromobily dneška stále problémom. Platí to aj o Slovensku, kde sa väčšinový podiel elektrickej energie vyrába z jadra a z fosílnych palív. Konkrétne čísla za minulý rok jasne poukazujú na význame jadrových elektrární pre Slovensko – až 77% energie vyrobenej na našom území pochádza z jadra. 12% pochádza z vody, 10 % z uhlia, zvyšné promile tvoria biomasa, slnko a vietor.

Práve na celkovú ekologickú stopu elektromobilov poukázal Matthias Wissman, prezident združenia nemeckého automobilového priemyslu VDA. Jeho reakciu vyvolala snaha Zelených o plošné zakázanie spaľovacích motorov. Práve nové ekologické pohonné látky nepochádzajúce z ťažby môžu spolu s množstvom ďalších opatrení prispieť k výraznej ekologizácii automobilov so spaľovacími motormi.

Nové ekologické pohonné látky môžu v nasledujúcich 10 až 15 rokoch pôsobiť neutrálne na životné prostredie a zachovať si konkurencieschopnosť voči autám s elektrickým pohonom.

Aj v roku 2030 budeme ešte potrebovať výkonné vozidlá so spaľovacím motorom. A je celkom možné, že ich nádrže sa budú plniť syntetickým palivom,“ uviedol Wissmann.

Nové druhy ekologických palív nebudú mať nič spoločné so súčasnými palivami E-10. Mali by byť klimaticky neutrálne.

Nové druhy pohonných látok pre automobily sa ešte len vyvíjajú. Aby sa na trhu presadili, ich cena bude musieť byť porovnateľná so súčasným benzínom a motorovou naftou. „Pri hodnotení auta treba brať do úvahy jeho celkovú klimatickú bilanciu,“ dodal Wissmann s prihliadnutím na požiadavku Zelených, aby sa v Nemecku od roku 2030 nezaraďovali do cestnej premávky vozidlá so spaľovacím motorom. Musia sa brať do úvahy aj zdroje energie pre e-autá. Wissmann odmietol schvaľovanie všetkých paušálnych zákazov.

Audi disponuje technológiou na výrobu syntetickej nafty už niekoľko rokov. V súčasnosti ju v obmedzenom množstve vyrába vo fabrike v nemeckých Dražďanoch. Táto syntetická nafta pritom pochádza z vody, zo vzduchu a ekologickej energie. Viac o e-nafte zistíte v tomto článku.

 

jh
ZDROJ: TASR, Audi, ZSE

Komentáre k článku


Stream naživo