25.11.2014

Audi vie vyrábať naftu zo vzduchu, vody a elektriny...

Automobilka sa už roky zaoberá vývojom CO₂ neutrálnych, syntetických palív.

Ich výhodou je, že produkujú najmenej CO₂. Najnovším projektom je pilotný závod v Drážďanoch, ktorý vyrába z vody, CO₂ a zelenej energie syntetickú motorovú naftu. Spoločne s partnermi projektu Climeworks a sunrise ho slávnostne otvorili, pričom už nejaký čas fungoval v skúšobnej prevádzke.

Audi v spolupráci so svojimi partnermi dokazuje, že industrializácia tzv. e-palív je možná. Nemecká automobilka so štyrmi kruhmi v znaku oznámila, že sa jej podarilo vyvinúť syntetickou motorovú naftu. Jej zásadnou prednosťou je absencia síry, preto tu máme diesel ohľaduplný k životnému prostrediu. Zároveň by mal pritom fungovať rovnakým spôsobom ako bežné palivo, lebo podľa Audi má vysoké cetánové číslo, a preto dochádza veľmi ľahko k vznieteniu v spaľovacej komore. Aby toho nebolo málo, „e-diesel“ možno miešať s klasickými pohonnými látkami a na jeho výrobu treba „iba“ vzduch, vodu a elektrinu.

Všetko sa začína extrakciou oxidu uhličitého zo vzduchu, kedy je využívaný špeciálny systém švajčiarskej spoločnosti Climeworks. Súbežne s tým dochádza k ďalšiemu samostatnému procesu, v rámci ktorého je z vody separovaný vodík a kyslík. Následne prichádza k slovu miešanie vodíka a oxidu uhličitého pri teplote 220 stupňov Celzia a tlaku 25 MPa, v dôsledku ktorého môžeme na svete privítať kvapalinu nazývanú Blue Crude, zloženú z uhľovodíkových zlúčenín. Tento proces dosahuje účinnosť až 70 percent.

Audi daný projekt odštartovalo v nedávno otvorenej továrni v nemeckých Drážďanoch, pričom sa podľa tlačového vyhlásenia môže vyrobiť denne asi 160 litrov kvapaliny Blue Crude. Z tohto množstva možno potom takmer 80 percent kvapaliny konvertovať na e-diesel, detaily o tomto procese však už nie sú známe. Tento projekt bol financovaný z nemeckého Spolkového ministerstva školstva a výskumu a slávnostnému otvoreniu továrne predchádzal dvojročný výskum. Podľa množstva vyrábaného paliva denne však vieme, že brunejský sultán sa o svoje bohatstvo, ani o svoje automobilové skvosty báť nemusí. Nejde síce o najefektívnejší proces premeny surovín na palivo, ale je možné, že sa to postupom času zlepší. Napriek tomu bude mať hlavné slovo ešte v nasledujúcom období stále ropa.

V rámci spomínanej elektrolýzy, teda separácia vodíka a kyslíka, používa Audi takzvanú zelenú elektrinu. Teda takú, ktorá nevznikla spaľovaním fosílnych palív, ale napríklad za pomoci solárnych panelov, či veterných elektrární. Vďaka spolupráci so Sunfire, Audi sa už od roku 2009 zaoberá vývojom CO₂ neutrálnych palív. Audi v závode vo Werlte v Dolnom Sasku vyrába e-plyn, čo je porovnateľný syntetický metán (Audi e-gas), ktorý môžu získať zákazníci Audi A3 Sportback g-tron prostredníctvom špeciálnej palivovej karty. Spolu s francúzskou firmou Global bioenergie preskúmalol Audi aj syntetickú výrobu Audi e-benzínu. A s americkou spoločnosťou Joule naďalej sleduje projekt pomocou výroby syntetických palív pomocou mikroorganizmov: Audi e-nafty a Audi e-etanolu.

Jozef Vydra
ZDROJ: Audi

Komentáre k článku