15.09.2017

Audi vsadilo na umelú inteligenciu a interakciu

Audi sa rozhodlo dať viac možností pre AI, teda Artificial Intelligence, čiže umelú inteligenciu.

Jeho modely ElAIne a Audi AIcon  sú dve štúdie, ktoré už svojim menom poukazujú na novú dvojpísmenovú skratku, ktorou Audi zastrešuje celú špecifickú oblasť inovatívnych technológií v oblasti mobility. Audi AI ako akronym, teda skratka pre Audi Intelligence je novou šifrou pre množstvo inovatívnych systémov, ktoré odľahčujú vodiča a súčasne mu poskytujú nové možnosti využitia času, stráveného v automobile. Audi AI na to využíva aj stratégie a technológie z oblasti umelej inteligencie a strojového učenia.

Systémy Audi AI fungujú so schopnosťou učenia a spolurozhodovania, proaktívne a individuálne. Vďaka Audi AI budú modely so štyrmi kruhmi jazdiť inteligentne a doslova „empaticky“. Dokážu fungovať v neustálej interakcii so svojim okolím a pasažiermi a prispôsobovať sa tak lepšie ako kedykoľvek predtým ich potrebám. 

Teraz sa pozrime podrobnejšie na Audi Elaine. Je to SUV-kupé s elektrickým pohonom, ktoré už o niekoľko rokov umožní plne automatickú jazdu v mnohých oblastiach – v niektorých  úplne bez vodiča v kabíne. Vodič zaparkuje svoje Audi vo vyznačenej oblasti – v takzvanej zóne prevzatia – a vystúpi. Odtiaľ automobil samočinne bez posádky vojde do viacposchodového parkovacieho domu s ponukou rozličných služieb ako sú napríklad umývacia linka, stanica na doručovanie balíkov, čerpacia stanica paliva alebo nabíjací stojan. Vďaka Audi AI automobil všetky úlohy zvládne samočinne.

Štúdia Audi Elaine – plne automatizovaná na úrovni Level 4

Exteriér štúdie Audi Elaine debutoval iba pred niekoľkými mesiacmi. Audi predstavilo dizajnovú a technickú štúdiu Audi e-tron Sportback v máji 2017 na autosalóne v Šanghaji. Línie karosérie, elektrický pohon a v neposlednom rade markantné osvetlenie interiéru má frankfurtská premiéra spoločné s predchodcom druhého sériového elektrického modelu Audi.

Kolesá s priemerom 23 palcov s technickým 6-lúčovým dizajnom zvýrazňujú vzhľad kupé. S dĺžkou 4,90 metra, šírkou 1,98 metra a výškou  1,53 metra pri rázvore 2,93 metra sa Audi e-tron Sportback zaraďuje do segmentu C, teda k Audi A7.

Interiér má zámerne svetlé farby a stavia na jednoduchosť: funkcie sú jasne štruktúrované, ovládacie prvky výrazne redukované. Veľkoplošné dotykové displeje pod centrálnym displejom, na stredovej konzole a na čalúnení dverí slúžia na zobrazovanie informácií a interakciu so systémami vozidla. Horizontálne plochy na prístrojovom paneli a stredová konzola, zdanlivo sa vznášajúca v priestore, sprostredkúvajú štyrom pasažierom sediacom na samostatných sedadlách pocit voľného priestoru.

Inováciu viditeľnú vo dne i v noci poskytuje osvetľovacia technika štúdie. Digitálne ovládané matrice z diód LED na prednej a zadnej časti umožňujú vynikajúci svetelný výkon. Miniatúrne digitálne matricové projektory premietajú symboly na asfalt, čím robia zo svetla všestranný, dynamický komunikačný kanál s okolím. Osvetľovacia sústava môže aj signalizovať iným účastníkom cestnej premávky rozličné jazdné režimy – napríklad že vozidlo jazdí autonómne. Pri nastupovaní a vystupovaní Audi Elaine pozdraví svojich pasažierov individuálne prostredníctvom animovaných polí LED.

Na pohon Audi Elaine využíva konfiguráciu, ktorú bude možné nájsť aj v budúcich sériových modeloch Audi s elektrickým pohonom: jeden elektromotor na prednej náprave a dva elektromotory na zadnej náprave poháňajú všetky štyri kolesá a robia z výkonného kupé typický model Audi quattro.

Celkový výkon 320 kW (435 k) a pri funkcii Boost dokonca až 370 kW (503 k), zaručuje vysokú dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km trvá iba 4,5 sekundy. Úplne nabitá batéria s kapacitou 95 kWh umožňuje dojazd vyše 500 kilometrov (NEDC). Batéria sa dá nabíjať pomocou rýchlonabíjacieho systému s výkonom 150 kW cez kábel alebo aj bezkontaktne induktívne systémom Audi Wireless Charging.

Oproti štúdii zo Šanghaja má Audi Elaine mnoho funkcií, ktorými štúdia otvára nové horizonty pre pilotovanú jazdu a asistenčné funkcie. Tieto funkcie už o niekoľko rokov rozšíria spektrum nasadenia Audi AI. Základ tvorí výrazne ďalej vyvinutá centrálna riadiaca jednotka asistenčných systémov zFAS, inštalovaná v zadnej časti karosérie.

Nová generácia procesorov má vyšší výpočtový výkon, zdokonalená senzorika má väčší dosah a presnosť. Vďaka tomu môže Audi Elaine svojmu majiteľovi poskytnúť funkciu diaľničného pilota, ktorý odľahčuje vodiča pri jazdách na dlhé trasy. Diaľničný pilot predstavuje rozšírenie pilota pre jazdu v dopravnej zápche v Audi A8 a umožňuje pilotovanú jazdu aj pri rýchlostiach nad 60 km/h až do rýchlosti 130 km/h – teda vo väčšine štátov maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici.

Pri tom Audi Elaine teraz dokáže aj automaticky meniť jazdný pruh,  takže dokáže napríklad predbiehať a následne sa znova zaradiť. Štúdia zvládne tieto úkony urobiť samočinne bez spoluúčasti osoby za volantom. Ak chce vodič aktívne zasiahnuť, môže to urobiť kedykoľvek a spontánne. Mimo diaľnic a viacpruhových zrýchlených mestských ciest má vodič Audi Elaine k dispozícii všetky bežné asistenčné systémy pre manuálnu jazdu – rovnako bezpečnostný systém PreSense ako prediktívneho asistenta efektívnej jazdy, ktorý pomocou navigačných dát z HERE pozná presnejšie detaily trasy.

Jozef Vydra
ZDROJ: Audi AG

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.