11.07.2017

AUDI A8 je tu: Vyzerá rovnako...? Keď hrozí zrážka, vyskočí

Dlho očakávané, dlho testované a dlho tízované Audi A8 prichádza a prináša mnoho noviniek.

Je ich toľko, že sa im všetkým ani v jednom texte nestihneme venovať. V stručnosti prináša zmeny vo výrobnom procese zlepšujúce hmotnosť, tuhosť a mnohé ďalšie parametre, zlepšuje priestrannosť, bezpečnosť, prináša úplne nové asistenčné systémy a zapamätať by ste si mali hlavne toto číslo: 48. I keď sa môže spočiatku zdať, že dizajn veľa vody nenamútil, pozornejšiemu oku neubudne výrazná inšpirácia konceptom Prologue. Lichteho dizajnový jazyk je čitateľný a zaujímavá je najmä zadná časť vozidla.

Štvrtá generácia modelu Audi A8 na seba nechala poriadne dlho čakať. Nie preto, lebo by sme na novú generáciu čakali obzvlášť dlho – veď tretia generácia má za sebou štandardný generačný cyklus v dĺžke 8 rokov. Skôr preto, lebo sa za tých osem rokov technológie posunuli tak veľmi dopredu, že v porovnaní s modelmi Mercedes triedy S a BMW radu 7 pôsobí tretia generácia ako obstarožná mátoha. Audi síce model poctivo udržiavalo pri živote, ale niektoré veci na starom železe nezmeníš. A to ma oblúkom opäť privádza k číslu 48.

48 V presnejšie. Audi A8 má na palube vyššie napätie, čo mu umožňuje využívať nové technológie a dostáva sa tak do úplne novej dimenzie.

Automobil sa môže ako prvý sériovo vyrábaný model popýšiť autonómnym riadením na úrovni Level 3, vozidlo má podobný kamerový systém žehlenia nerovností ako trieda S od Mercedesu a má tiež veľmi zaujímavý systém zmiernenia bočného nárazu.

Motory - všetko hybridy

Podkapotou A8 sa od začiatku predstaví dvojica agregátov. Klasika v podobe šesťvalca V6 3,0 TDI s výkonom 210 kW (286 k) je doplnená benzínovou alternatívou V6 3,0 TFSI s výkonom 250 kW (340 k). Neskôr ich doplnia dva osemvalce do V. Naftový 4,0 TDI s výkonom 320 kW (435 k) a benzínový V8 4,0 TFSI s výkonom 338 kW (460 k). Vrcholom blaha bude motor W12 s objemom 6,0 litra so zatiaľ nešpecifikovanými parametrami. Aj ekológovia si prídu na svoje vďaka verzii A8 L e-Tron kombinujúcej silu benzínového šesťvalca 3,0 TFSI s elektromotorom. Plug-in hybrid dosiahne maximálny výkon 330 kW (450 k) a maximálny krútiaci moment 700 Nm. Pritom dokáže odjazdiť až 50 km. Auto môže byť za príplatok vybavené bezdrôtovým nabíjaním. Majiteľ tak nebude musieť šaškovať s káblom, jednoducho pristane vo svojej garáži a v jej podlahe zabudovaný systém nabije auto indukčne.

Všetkých päť motorov pritom bude vybavených mild-hybridnou MHEV technológiou. To znamená, že budú mať priamo na motore generátor-štartér (BAS) spojený remeňom s kľukovým hriadeľom slúžiaci ako srdce 48 Voltového systému. Ten dokáže pri jazde (plachtenie) kompletne vypnúť motor a neciteľne ho opäť spustiť. Vypínať motor teda bude nielen pri zastavení, či pri dojazde na križovatku ale vždy keď vodič uvoľní nohu z plynového pedálu. Spojený je so 48 Voltovou batériou nad zadnou nápravou. Iba samotný generátor-štartér dokáže rekuperáciou brzdnej energie a častým vypínaním motora znížiť spotrebu v priemere o 0,7 litra na 100 km.

Polomer otáčania menší než má Audi A4

Vlajková loď A8 sa dokáže otočiť na menšom priestore než nová A4. To je určite fajn, i keď by rýpal mohol poznamenať, že A4 v tejto disciplíne nie je najsilnejšia, pri aute s dĺžkou cez 5 metrov (Long 5,3) je to stále pekné. Ale k veci: A8 je podstatne obratnejšie než predchodca vďaka aktívnemu riadeniu oboch náprav. Systém netreba výraznejšie vysvetlovať, pri manévrovaní na parkovisku napríklad sa zadné kolesá otočia automaticky do opačného smeru ako predné. Naopak vo vyšších rýchlostiach sa zadné kolesá natočia v smere tých predných. Systém je navyše kombinovateľný so športovým zadným diferenciálom, čo ešte zlepší jazdné vlastnosti. A8 má už v základe systém pohonu všetkých kolies.

Podvozok zahŕňa aj aktívne pruženie

To dokáže znížiť alebo zvýšiť jednotlivé kolesá podľa požiadavky vodiča alebo na základe jazdnej situácie prostredníctvom elektrických aktuátorov. Systém je prepojený s kamerami, ktoré dokážu na základe sledovania okolia predvídať zmeny kvality povrchu. Ak vodič chce, systém vyhľadí nedostatky ciest pre plavnú jazdu, alebo pritvrdí podvozok pre jazdu športovú.

Navyše dokáže v prípade hrozby nárazu z boku pri rýchlostiach nad 24 km/h okamžite zvýšiť svetlosť vozidla na danej strane o 8 cm. Tým zabezpečí, že bočný náraz bude vedený do najsilnejších miest vozidla (podlaha, deformačné zóny), čo maximalizuje účinnosť deformačných zón a ochrannej klietky automobilu a znižuje sily, ktorým je vystavená posádka až o neuveriteľných 50 %.

Systém autonómneho riadenia dokáže kompletne prevziať kontrolu nad vozidlom na rýchlostných cestách a diaľniciach všade tam, kde protiidúce smery jazdy od seba oddeľuje stredová bariéra. Ide o asistenta jazdy v dopravnej zápche schopného plnej kontroly vozidla bez potreby držania volantu vodičom do rýchlosti 60 km/h. Tak ako pri iných systémoch aj inteligentný riadiaci palubný systém Audi v okamihu spája dáta zo všetkých kamier a senzorov umiestnených naprieč vozidlom a vytára tak obraz o aktuálnej situácii vonku. Ako prvý systém vôbec okrem ultrazvukových, radarových a kamerových údajov využíva tiež dáta z laserového senzoru. KITT sa tak stáva realitou...

Možnosť využívania autonómneho riadenia podlieha schvaľovaniu a dostupnosti v jednotlivých krajinách a preto nemusí byť od začiatku dostupné všade.

Akousi samozrejmosťou je pri vlajkovej lodi nemeckého trojlístka aj automatické parkovanie a vzdialené parkovanie.

V oblasti konektivity A8 tiež drží krok. Automobil dokáže komunikovať s okolím za účelom výmeny informácií o dopravnej situácii. Jeho navigácia sa dokáže učiť na základe aktuálne prejdenej trasy a ponúknuť tak na mieru určenú cestu pri ďalšom vyhľadávaní. Automobil dokáže komunikovať, ponúkať svojej posádke vhodné ciele a tak ďalej...

 Audi A8 a A8 Long vyrábajú vo fabrike v meste Neckarsulm a dostupné budú na prelome jesene a zimy už tohto roku. Cenovka pre A8 v Nemecku štartuje na úrovni 90-tisíc eur, A8 L je od 94-tisíc.

Viac informácií vyčítate z obrázkov v galérii. Tá obsahuje aj dôkladne spracované infografiky.

 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.