2015-03-11 12:58:26
Nissan SWAY je predzvesť
Nissan SWAY je predzvesť nových modelov značky
Zdroj: Nissan

Nissan SWAY - ak by toto mala byť Micra, bola by to paráda!

Spoločnosť Nissan prichádza s rovnako radikálnou myšlienkou, ako pred rokmi s modelom Juke.

Ten podobne ako aj úspešný model Qashqai patrí k najúspešnejším automobilovým projektom posledných rokov. Štúdiou Sway chce Nissan teraz zmeniť zaužívané zvyky v triede mestských áut. Reč je totiž  o malom hatchbacku. Model Sway, ktorý značka predstavila na ženevskom autosalóne je ukážkou, ako by mohla vyzerať ďalšia generácia kompaktných modelov značky Nissan. Koncept špeciálne navrhli tak, aby lahodil vkusu Európanov: pôsobí emotívne, dravo a vzrušujúco.

Model Sway by mal otriasť sférou hatchbackov, ktorú tradične vnímame ako konzervatívny trhový segment. Vďaka svojim odvážnym líniám, výraznej prednej časti, elegantne jednoduchému interiéru a odvážnemu použitiu farieb prináša tento koncept odvážny a netradičný dizajn. Otázkou však je, koľko z týchto smelých nápadov má šancu pri sériovej výrobe...

Ženevská štúdia ohuruje invenčnými prvkami dizajnu aj celkového poňatia toho, čo dnes poznáme pod názvom auto... Bude z neho nová Micra? Nuž, bolo by to úžasné, ale skôr ide o akéhosi predskokana pre viaceré modely Nissanu. Sway má totiž dĺžku 4 010 mm a rázvor náprav 2 570 mm a oproti súčasnej Micry je dlhší až o 320 mm.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Je zaujímavé, ako výrazne dokáže Nissan tvoriť svoje modely.  Na jednej strane ponúka doslova extravagantný Juke, zaujímavý Qashqai, či doslova fenomenálne superšportové GTR. Na opačnom konci svojho snaženia zasa „visí“ fádna a nudná Micra a síce nový a kvalitný, ale trocha nevýrazný Pulsar. Ako ukazuje koncept Sway, budúcnosť by mala byť emotívnejšia pre všetky modely.  Ak by sa Nissanu podarilo preniesť z neho aspoň časť nápadov do sériových áut, boli by modely tejto značky výraznejšie, ako všetko okolo.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Showcar sa však predvádza predovšetkým zovňajškom, lebo tam sa začína (a čaká) nápaditosť, ktorá zaujme. Zovňajšok vozidla spája štyri veľmi výrazné prvky: výrazne nízko posadená mriežka chladiča v tvare V, tzv. plávajúca strecha, svetlá v tvare bumerangu a zalomený stĺpik C. Zvyšok v prednej časti dopĺňajú výrazné prelisy na kapote a bočnom pontóne karosérie. Nad ním vznáša netradične presklená kabína s bezrámovou konštrukciou okien a utajenými stĺpikmi, ale bez toho stredového, ktorý chýba.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Po stranách mriežky chladiča v tvare V sú usadené klasické svetlá v tvare bumerangu, zatiaľ čo diódy LED vytvárajú dojem páru očí. Kombináciou týchto prvkov vzniká nový dizajnový tvar, ktorý sa objavil už v koncepte Nissan Lannia predstavenom vlani v Pekingu na autosalóne Auto China 2014 a tiež v novom modeli Murano., ktorý Nissan nedávno uviedol na trh v Spojených štátoch. Model Sway je prvým odrazom tohto nového dizajnérskeho jazyka vo sfére kompaktných hatchbackov. V budúcnosti by k rovnakému štýlu mali smerovať aj ďalšie modely značky Nissan určené pre rôzne trhové segmenty a pre všetky regióny.

Mriežka chladiča predstavuje začiatok výrazného zakriveného obrysu, ktorý pokračuje cez kapotu a predné kolesá a potom dramaticky klesá smerom k stredu predných dverí. Potom opäť stúpa smerom k zadnej časti vozidla. Zložito tvarované zadné dvere nadväzujú na vystupujúce prahy a prelis bočnej línie vozidla, takisto ako na súmerne tvarované blatníky chrániace zadné kolesá. Stĺpik C medzi dverami a plávajúcou strechou je skrátený na minimum. V záujme ľahkého nastupovania a vystupovania nemá tento koncept žiadny stredový stĺpik B a jeho zadné dvere sú zavesené na zadných pántoch.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Takzvaná  plávajúca strecha má panoramatické strešné okno orámované vystupujúcou konštrukciou v tvare C, ktorá sa tiahne od stĺpikov A po bokoch strechy až k zadnému priečniku nad dverami batožinového priestoru. Táto konštrukcia je v rámci konceptu zdôraznená výraznou oranžovou farbou, ktorá kontrastuje s modrosivou karosériou.

Zvýšenú tuhosť strechy zabezpečuje svojbytná konštrukcia v tvare deformovaného písmena X, ktorá sa nachádza uprostred strechy a ktorej kríženie sa nachádza nad hlavami cestujúcich na predných sedadlách. Sklenená strecha prináša dve významné výhody: ľudia vnútri si môžu užívať pocit slobody a voľného priestoru, ľudia vonku môžu zase obdivovať interiér.

Nechýbajú ani extravagancie v podobe zapustených kľučiek, kamery miesto spätných zrkadiel, efektná grafika LED diódových reflektorov, nízkoprofilové pneumatiky, či  dvojfarebné lakovanie, kde sú modrosivému laku karosérie výrazne kontrastné oranžové prahy a rám strechy. Rovnako dramatickým dojmom pôsobia aj charakteristické zadné svetlá v tvare bumerangu, ktoré oddeľujú postranné prvky na zadnej časti vozidla.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Model Sway je inšpirovaný predvádzacím vozidlom Idx, predstaveným prvýkrát v roku 2013 na autosalóne v Tokiu. Preberá a rozvíja jeho poňatie dizajnu interiéru, ktorého stredobodom je palubná doska v tvare krídla klzáka. Ten bol zvolený predovšetkým vďaka svojej elegantnej jednoduchosti. Výsledkom je interiér, ktorého prioritou je funkčnosť a kde nič neslúži iba na dekoratívne účely. Z celého vozidla doslova srší harmónia, ale aj dravosť, akú by ste v tomto segmente nečakali. Za celkovým vzhľadom nezaostáva ani interiér kombinujúci minimalistický dizajn s nápaditým farebným spracovaním a digitálnym prístrojovým panelom i keď s analógovou grafikou či integrovaným multimediálnym systémom. Asi takto nejako by to mohlo vyzerať v interiéroch mestských kompaktov budúcnosti.

V interiéri sú prvky, ktoré sa zvyčajne objavujú v priemyselnej architektúre. Napríklad rôzne hliníkové konštrukčné prvky, ktoré zvýrazňujú jednoduchosť. Pozornosť sa venovala detailom a materiálom, ktoré sa spájajú skôr s luxusným tovarom. Ľahké sedadlá majú hliníkovú konštrukciu (aj tá je obnažená) a sú potiahnuté špičkovým čalúnením imitujúcim semiš. Čalúnenie je sčasti zvýraznené materiálom evokujúcim perleť a nájdete tu aj prešívanie, s ktorým sa obvykle stretnete skôr pri luxusných kabelkách.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Vodič má pred sebou iba dva základné prístroje a všetky ostatné funkcie obstaráva veľký lichobežníkový tablet v strede riadiaceho panelu. Tu naň uvidí (a dosiahne) nielen vodič, ale aj spolujazdec na prednom sedadle.

Aj keď ide o kompaktné vozidlo, jeho interiér sa vďaka absencii rušivých elementov, chýbajúcemu stĺpiku B a použitiu jednoduchých a zároveň elegantných riešení zdá väčší, ako by ste čakali. Napriek tomu by bol priodvážne nazdávať sa, že práve tento koncept naozaj bude nástupcom Micry, ktorej nová generácia by sa mohla predstaviť už budúci rok. Tá asi naďalej zostane globálnym a cenovo dostupným modelom s dizajnom, ktorý síce neuráža, ale ani nenadchne. No prekvapenie sa môže udiať a medzi Micru a Pulsar by sa v európskych podmienkach ešte jeden model vošiel. Naše končiny sú takmer posadnuté kompaktnými hatchbackami. Bude Sway predzvesťou práve takého modelu? Počkajme a uvidíme.

Potom sa dozvieme aj to, čo by malo nový model poháňať. Pred Ženevou, ale ani počas prezentácie konceptu nepadlo na túto tému ani jediné slovo. Fotky počas jazdy napovedajú, že vzhľadom na existenciu výfukov koncept tankuje nejaké palivo. Čo to je teraz a čo bude, Nissan neprezradil.  Ani sa nepochválil, že by šlo o hybridný pohon. Takže uvidíme, čo prinesie čas...

Kým sa takéto informácie dostanú na svetlo sveta, pozriete si najprv, ako to vyzeralo v Ženeve pri odhalení nového konceptu priamo na výstavnej ploche:

 

A tu je ešte rozšírené video z pôvodne iba kratučkého teaseru, ktorý sa objavil ako ochutnávka len pár dní pred začiatkom autosalónu. Nemožem si pomôcť, ale napriek tomu, že v tomto stave je to (žiaľ) nereálne auto, koncept Sway sa Nissanu naozaj podaril a je to celkom pekné vozidlo:

Jozef Vydra
ZDROJ: Nissan Newsroom

Komentáre k článku


Stream naživo