Bratislavský obchvat: štát vraj ušetrí, opozícia to nevidí tak nadšene
23. mája – Zmenami v koncesnej zmluve ušetrí štát milióny eur.
Zmeny v koncesnej zmluve pre obchvat Bratislavy a rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu vykonala komisia zriadená ministrom dopravy Romanom Brecelym. Vraj sa tak ušetria milióny eur. „Ide o unikátny projekt financovania,kde okrem zdrojov súkromného sektora sa nám podarilo do projektu zahrnúť eurofondy a aj peniaze Európskej investičnej banky. Pre Slovensko to znamená nižšie úroky a tým pádom úspory pre štát v miliónoch eur,“ uviedol Robert Auxt, zastupujúci riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorý komisiu viedol. Za ďalšie veľké plus považuje zvýšenú kontrolu celého projektu. „Tým, že sme do projektu dokázali dostať aj európske peniaze, zvýši sa kontrola, pretože sa do nej zapoja aj európske orgány,“ konštatuje Robert Auxt. Rovnako upozorňuje, že sa sústredili aj na ochranu subdodávateľov.
„Cena projektu PPP pre obchvat Bratislavy sa znížila z odhadovaných 4,3 miliardy eur na 1,874 miliardy eur, čo predstavuje pokles o viac než 54 percent. Súčasná hodnota týchto platieb v terajších cenách je 0,998 miliardy eur. Predseda vlády SR Robert Fico spolu s ministrom dopravy SR Romanom Brecelym podpísali zmluvu na výstavbu obchvatu Bratislava, úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 s víťazom súťaže - združením firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infrastructures. Premiér po podpise konštatoval, že dohodnutá suma za postavenie 59 kilometrov obchvatu Bratislavy je vynikajúci výsledok. Rovnako aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo podotkol, že výstavba obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 sú pre rozvoj priemyslu, ale aj pre plynulosť dopravy v meste a jeho okolí kľúčové. „ O tom, že takýto obchvat pomôže doprave v Bratislave, v Bratislavskom kraji nie je žiadna pochybnosť medzi odborníkmi. Treba povedať, že to výrazne pomôže aj exportu Slovenska smerom na západné trhy, lebo drvivá väčšina exportu ide cez Bratislavu samotnú. A z toho dôvodu celý projekt bude kompletný, keď sa podarí urobiť aj tunel popod Karpaty, samozrejme napojenie na Volkswagen a potom na Rakúsku S8. To znamená, že sa uzavrie celý okruh,“ vyjadril sa bratislavský župan Pavol Frešo. Až potom bude Bratislava podľa jeho slov poriadnym aj exportným miestom a, samozrejme, pomôže to aj doprave v Bratislave samotnej. Ak bude mať napojenie nielen na Maďarsko a Rakúsko spodnou trasou, ale aj cez trasu, ktorá vedie cez Záhorie na Rakúsko.
SaS hodnotí podpis zmluvy na financovanie obchvatu Bratislavy formou PPP kriticky:
Sme presvedčení, že neboli preverené všetky možnosti, ako riešiť zlú dopravnú situáciu v hlavnom meste SR. Kriticky hodnotíme aj to, že do porovnávania výhodnosti financovania obchvatu nebola braná do úvahy možnosť výstavby financovania zo štátneho rozpočtu na základe ceny generovanej z verejného obstarávania. Sme presvedčení, a minulosť to dokazuje, že sme mohli ušetriť obrovské množstvo finančných prostriedkov, ktoré budú chýbať pri výstavbe infraštruktúry v iných regiónoch Slovenska.
Nie sme proti obchvatu ako takému. Za veľmi dôležitú považujeme realizáciu rýchlocesty R7 a časti D4, konkrétne premostenie Dunaja, ako alternatívnu trasu v prípade technických problémov na Prístavnom moste, ktorý už dnes je najkritickejším bodom v rámci celej SR. O ostatných častiach D4 však naďalej prechovávame pochybnosť, kým nie sú zvážené iné možnosti riešenia dopravy v Bratislave a varianty budúceho trasovania tranzitu popod Karpaty. Termíny výkupov pozemkov a stavebných povolení na jednotlivé úseky zakomponované v koncesnej zmluve umožňovali verejné obstarávanie na klasickú formu výstavby bez toho, aby došlo k neskoršiemu dokončeniu výstavby v porovnaní s modelom PPP. Tie najdôležitejšie a najkomplikovanejšie úseky sa budú totiž stavať nakoniec. Občania budú za tento obchvat platiť nasledujúcich 30 rokov a my budeme pozorne sledovať, koľko nás to bude v skutočnosti stáť.
Hliadky dopravnej polície na 23.05.2016
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku