2016-05-18 02:10:00
Výstavba diaľnic
Výstavba diaľnic Ilustračné foto
Zdroj: SITA

Adeptom na PPP je aj severná časť obchvatu Bratislavy na D4

Aj severná časť obchvatu Bratislavy s tunelom cez Malé Karpaty je adeptom na PPP projekt.

Plánovaná ďalšia, severná časť obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 cez Malé Karpaty s tunelom Karpaty by sa podľa ministerstva dopravy mohla stavať tiež cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Minister dopravy Roman Brecely (nominant za Sieť) si to predbežne vie predstaviť. "Mojou ambíciou je začať s výberom poradcu pre tento projekt. Je to ďalší horúci adept na PPP projekt," prezradil minister.

Dokončenie bratislavského obchvatu na D4 úsekom popod Malé Karpaty je podľa ministerstva dopravy vzhľadom na intenzitu dopravy v regióne jedným z ďalších potenciálnych PPP projektov. "Ak takéto rozhodnutie padne, rovnako ako to bolo v prípade projektu D4/R7, bude sa pred samotnou súťažou aj v tomto prípade robiť štúdia realizovateľnosti, ktorá jasne vypočíta dopady tohto projektu na dopravu v regióne a okolí," informoval agentúru SITA odbor komunikácie na ministerstve. "Vzhľadom na skutočnosť, že podstatná časť tohto úseku je vedená v tuneli, budú náklady na majetkovo-právne vyrovnanie podstatne nižšie ako pri dnes realizovanom projekte. Čo sa týka postupu prác, prípadne harmonogramu výstavby, ten nie je možné aktuálne presne určiť vzhľadom na prebiehajúce procesy prípravy," dodali z ministerstva.

Plánovaný úsek D4 Bratislava, Rača - Bratislava, Záhorská Bystrica v dĺžke vyše 12 kilometrov, z toho tunel Karpaty 9 km, je zatiaľ len v počiatočnom štádiu prípravy technickej štúdie. Bude ešte musieť prejsť celým procesom cez posudzovanie vplyvov na životné prostredie, územné a stavebné konanie a súťaž na zhotoviteľa. Predbežný termín začiatku výstavby v budúcom roku teda už nie je reálny. Trasa má začať v križovatke Ivanka pri Dunaji, sever s D1 a pokračovať východne od bratislavskej mestskej časti Vajnory a vojsť do tunela Karpaty. Na západnej strane Malých Karpát vedie popri obci Marianka a končí v križovatke Bratislava, Záhorská Bystrica.

Predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej tvrdí, že z pohľadu tranzitnej dopravy stráca tunel Karpaty na význame. Kto bude smerovať z Čiech na východ, alebo naopak, bude mať k dispozícii južnú časť obchvatu hlavného mesta SR na D4 v úseku Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji, sever - Bratislava, Rača (27 km). Ten bude postavený formou PPP projektu spolu s rýchlostnou cestou R7 na trase Bratislava, Prievoz - Bratislava, Ketelec - Dunajská Lužná - Holice (vyše 32 km).

"Cez tunel Karpaty by to bolo kratšie len o 18 minút a cena asi 2 mld. eur je nepomerná. Ak by sme sa riadili princípom "value for money" (hodnota za peniaze), tak by sme dostali jasnú odpoveď: zastaviť prípravu tohto úseku. Treba korektne dodať, že v budúcnosti môže byť problémom most Lafranconi a tunel Sitina. To však treba dobre prepočítať," uviedol Matej pre agentúru SITA. Ak by sa podľa neho predsa pokračovalo v príprave tejto stavby, príprava by trvala minimálne tri roky a samotná výstavba päť rokov. "Predpokladané stavebné náklady vrátane prípravy (výkup pozemkov) odhadujeme na 1,7 mld. až 2 mld. eur. V prípade, že by sme to chceli stavať cez PPP, celý projekt by presiahol sumu 3,5 mld. eur. Ročná splátka by bola vyššia ako 100 mil. eur, na čo v štátnom rozpočte nie je priestor," upozornil Matej.

Analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy Ineko Ján Kovalčík si myslí, že hlavné mesto bude potrebovať prepojenie popod Malé Karpaty. "Nie však pre tranzit, ktorý je medzi D1 a D2 v smere do ČR veľmi slabý, ale pre oveľa silnejšiu dopravu medzi východom a západom metropoly, ktorá zbytočne zahlcuje oba diaľničné mosty cez Dunaj i hlavné ťahy v širšom centre mesta," uviedol Kovalčík. "Preto treba hľadať riešenie, ktoré má najväčší dopravný potenciál. V územnom pláne Bratislavy i kraja sú hneď tri prepojenia križujúce Malé Karpaty, pričom je zjavné, že v najbližších desaťročiach je reálne postaviť iba jedno takéto prepojenie," priblížil analytik. Keďže podľa neho zatiaľ chýba ich seriózne porovnanie, protežovať jeden konkrétny variant, najvzdialenejší od mesta, nie je namieste.
Kovalčík teraz považuje za unáhlené sľubovať riešenie, ktorého prínos nebol riadne overený vierohodným dopravným modelom. Staršie posúdenia D4 nemali ešte k dispozícii smerové dopravné prieskumy v Bratislave a celom dotknutom regióne. "Ak nový minister dopravy nechce opakovať chyby svojho predchodcu, mal by zabezpečiť neskreslené porovnanie variantov východo-západného prepojenia v Bratislave, a to skôr, ako dá NDS pokyn pokračovať v príprave najdlhšieho a najdrahšieho prepojenia, ktorým je severná časť D4," dodal Kovalčík. Po vynaložení miliónov eur na projekty sa bude totiž ťažšie priznávať, že iné z teraz prehliadaných riešení môže mať väčšie prínosy a za menej peňazí.

Hliadky dopravnej polície na 18.05.2016

Úsek Typ a farba vozidla
Bratislavský kraj 27 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
D1 Škoda Superb hnedá, VW Passat čierna
D2 VW Golf modrá, Škoda Superb sivá metalíza
okres Senec Škoda Fabia modrá
BA – mesto VW Golf modrá
BA – mesto Škoda Fabia modrá
BA – mesto Seat Leon sivá
okres MA, PK, SC VW Golf modrá
Trnavský kraj 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 Audi strieborná, VW Passat čierna, VW Golf biela
TT kraj VW Passat čierna
okres Senica Škoda Fabia modrá
okres Skalica Kia Ceed hnedá
okres Dunajská Streda Fabia modrá
okres Trnava VW Golf sivá, Škoda Superb hnedá
okres Galanta VW Passat čierna, VW Golf biela
Trenčiansky kraj 15 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 VW Passat modrá
okres Prievidza VW Golf sivá
okres Bánovce nad Bebravou VW Golf modrá
okres Partizánske VW Golf modrá
okres Trenčín a Ilava VW Golf modrá
Nitriansky kraj 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
okres Nitra a Zlaté Moravce Kia cee´d hnedá, Seat Leon strieborná
okres Nové Zámky Škoda Fabia zelená, Škoda Superb hnedá
okres Levice Golf sivá, VW Golf čierna
okres Komárno Škoda Fabia modrá, Golf sivá
okres Topoľčany Škoda Fabia sivá, Superb sivá
okres Šaľa Škoda Fabia modrá
Banskobystrický kraj 15 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície
okres Brezno Kia cee´d biela
okres Lučenec Škoda Fabia biela
okres Revúca VW Golf čierna
okres Veľký Krtíš Kia cee´d biela
okres Zvolen VW Golf biela
okres Žiar nad Hronom Škoda Fabia biela
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) Škoda Superb čierna
Žilinský kraj 17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto Škoda Fabia modrá, VW Golf čierna
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo Škoda Fabia modrá
okres Liptovský Mikuláš VW Golf sivá
okres Martin, Turčianske Teplice Škoda Fabia biela, Seat Leon strieborná, VW Passat modrá
okres Žilina, Bytča VW Golf modrá, Škoda Superb čierna
Prešovský kraj 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 Seat Leon strieborná, Škoda Superb Combi čierna, VW Passat čierna, Audi A4 kombi čierna
okres Bardejov Škoda Fabia biela
okres Humenné Škoda Fabia sivá
okres Kežmarok VW Golf modrá
okres Prešov VW Golf modrá, Fabia modrá
okres Stará Ľubovňa        VW Golf čierna
okres Svidník Škoda Fabia biela
okres Vranov nad Topľou Škoda Fabia biela
Košický kraj 15 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície
okres Trebišov Škoda Superb čierna, VW Passat červená
okres Košice VW Golf Variant čierna
okres Košice – okolie Škoda Fabia biela, Škoda Fabia sivá
okres Trebišov Škoda Fabia biela

Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.


ZDROJ: TASR, Ministerstvo vnútra SR

Komentáre k článku


Stream naživo