17.01.2017

Zábeh auta v dnešnej dobe – nie je to zbytočnosť?

V súčasnosti sa vyrábajú motory v omnoho presnejších toleranciách s kvalitnejšími povrchmi, ako kedysi.

Zábeh auta ale ani v dnešných časoch nie je zbytočný. Pomôžete tým najmä motoru (ale nielen) a tiež sebe. Veď dnes sa viac ako kedykoľvek hľadí na (nízke) náklady pri prevádzke auta. Je rozdiel, či váš motor bude konzumovať o pol litra na 100 kilometrov viac a bude pritom aj menej výkonný, ako susedove auto. V čom je rozdiel? Okrem tolerancií súčiastok použitých pri montáži, to má na svedomí aj spôsob a štýl jazdy.

Kedysi existovali siahodlhé návody a príručky s presnými postupmi, ako zabiehať motor. Presnejšie to bolo o tom, ako ho šetriť počas prvých pár tisícov kilometrov, aby sa pracovné plochy rotujúcich a pohybujúcich častí navzájom „opracovali“. Keďže aj motorové oleje mali podstatne slabšie výkonové parametre, bolo treba meniť olej častejšie. Ale malo toaj svoje výhody.

Dobre zabehnutý motor sa preberal k svojim deklarovaným hodnotám pozvoľne a hlavne dlho. Sám som zažil také pomalé „prebúdzanie“ Šípkovej Ruženky. Hoci aj dnes sa musia nové autá zabiehať, už to nie je až taká veda. Naši otcovia to mali oveľa ťažšie. Teraz stačí držať sa pár rád a tie dodržiavať stále, nielen pri uvádzaní auta do života.

Nutná nálepka, aby všetci vedeli

Dávnejšie sa odporúčalo kúpiť pri vyzdvihnutí nového vozidla v Mototechne samolepku „V zábehu“. Susedia sa tak dozvedeli, že máte nové auto a vy ste mali stále na pamäti, že auto treba šetriť (aspoň) prvých päťtisíc kilometrov. Na prvú jazdu ste sa vybrali niekam k známym, najlepšie na opačnom konci republiky. Nielen preto, aby mali dôvod závidieť vám nového člena domácnosti, ale aby si jednotlivé diely motora „sadli“. Zabiehanie bola jednoducho veda. Kto si nebol vo vedení nového auta istý, zveril neraz túto dôležitú úlohu ostrieľanejšiemu. Dobre zabehnuté auto sa naozaj správalo lepšie, bolo tichšie, dynamickejšie a úspornejšie. Napríklad o Škodovkách sa tradovalo (a taká bola aj realita), že musia počas zábehu absolvovať všetky preevádzkové režimy. Nepsovali im dlhé, monot´´onne jazdy. Pri nich leniveli. Potrebovali dynamiku, zmenu. Potom boli vrtké, ľahko išli do otáčok, ani veľa „nepapali.“

Dnes je všetko inak a zabehávanie je kratšie. Riziko, že niečo pokazíte, sa rovná takmer nule. Napríklad v návode na používanie súčasných modelov Škoda sa píše, že zábeh trvá prvých 1500 kilometrov. Vtedy sa neodporúča jazdiť rýchlejšie ako na 3/4 maximálne povolených otáčok motora, nejazdiť na plný plyn a nejazdiť s prívesom. „Počas 1 000 až 1 500 kilometrov môžete zvyšovať zaťaženie motora až na najvyššie prípustné otáčky motora,“ píše sa v príručke, lebo málo ľudí vie tento efekt spoznať. Na začiatku je v motore vyššie vnútorné trenie, ako si pohybujúce sa diely postupne, „sadajú.“ Moderné motory sú samozrejme vyrobené z modernejších materiálov a oveľa presnejšie ako kedysi, ale stále je to zložitá sústava komponentov, ktoré majú rôzne výrobné tolerancie. Všetky tie diely si na seba musí „zvyknúť“, sú tiež vyrobené z rôznych materiálov, ktoré každý inak reaguje na zmeny teploty.

Aký olej a kedy - je to trocha veda

Hladinu oleja treba strážiť, nespoliehajte sa len na kontrolky alebo servis. Treba používať klasickú mierku. Nízka hladina oleja môže viesť až k zadretiu motora, veľa oleja zas znamená nebezpečenstvo pre katalyzátor spálenými zvyškami.

Servisné plány automobiliek intervaly výmeny oleja oficiálne stále predlžujú. Nič však nepokazíte, ak sa rozhodnete pre častejšiu výmenu oleja. Nech si oficiálne výrobca tvrdí viac,  Ideálne je to po 10 000 až 15 0000 kilometrov. Umelo naťahované intervaly výmeny oleja, ktoré majú znížiť prevádzkové náklady totiž spôsobujú chronické problémy. Kedysi bolo populárne vymeniť v zábehu olej po prvých pár stovkách, najviac tisícke kilometrov. Dnes to pri snahe udržať čo najnižšie servisné náklady výrobcovia v odporúčaniach nemajú. No práve takáto výmena oleja môže byť základom dlhej životnosti motora v budúcnosti. Pri jej výmene sa motor zbaví prvej dávky mikročastíc obrúsených z jednotlivých komponentov pri zábehu.

Motorové oleje majú dnes vysoko účinné aditíva, ktoré minimalizujú opotrebenie častí spaľovacieho motora a redukujú degradáciu oleja počas prevádzky. Jemný oder vznikajúci pri chode motora eliminovať nedokážu. Preto včasnou výmenou nič nepokazíte, práve naopak.

Pneumatiky a brzdy

Pri zábehu nového vozidla sa hlavný dôraz kladie najmä na motor. Odborníci ale odporúčajú sledovať ešte ďalšie veci. Pneumatiky sa musia tiež „strhnúť.“ Odstrániť sa totiž musí hladká lesklá vrstva, ktorá pokrýva povrch plášťa z výroby. Táto separačná vrstva slúži na lepšie vybratie pneumatiky z formy a je výsledkom technológie lisovania pneumatiky. Na jej odstránenie stačí prejsť (v lete) vzdialenosť minimálne 200 kilometrov. Istotu však získate až po najazdení zhruba 500 až 800 kilometrov. Vrstva sa odstráni, pneumatika sa zdrsní a začne fungovať jej priľnavosť a vlastnosti pri brzdení. Na to ale pamätajte po každej výmene pneumatík za nové.

Mierne „ojazdiť“ treba tiež brzdové obloženie, aby sa stratila vrstva, ktorá na ňom vzniká počas výroby. Na jej odstránenie, teda na obrúsenie vrchnej vrstvy treba prejsť zhruba 200 km, opatrnejší však uvádzajú, že plný účinok majú brzdy až po tisícke najazdených kilometrov.

jv

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.