2014-11-28 04:00:00
Ak ste nenaštartovali pre
Oplatí sa mať poruke kvalitné štartovacie káble.

Ak ste nenaštartovali pre vybitú baterku, pomôžu štartovacie káble

Dobrý tip, ale ako ich správne použiť? Ktorý kábel kam pripojiť a v akom poradí?

Vybili ste si baterku a zostali ste nepojazdní. Celkom bežné, veď zima je už tu. Ale tá za to, že sa váš akumulátor nedožil ďalšieho rána v plnej forme nemôže. Len si spomeňte, čo ste robili a kde ste boli v lete? Tam je príčina vašich problémov. No ale o tom potom, teraz poďme riešiť problém – baterka je vybitá, vy potrebujete naštartovať. Ako na to?

V prvom rade musíte mať, alebo si zadovážiť štartovacie káble. Tie sa pripoja na akumulátor druhého vozidla, ktoré vám pomôže prebudiť vaše auto k životu. V prvom rade si zožeňte čo najhrubšie káble, ktoré majú najmenší odpor. Tenké kábliky z hobbymarketu či supermarketu sú nanič.
   
     1. Pripojíme červený kábel na kladný pól (+) vybitej batérie.
     2. Druhý koniec červeného kábla pripojíme na kladný pól (+) nabitej batérie.
     3. Druhý (zvyčajne čierny) kábel pripojíme na záporný pól (-) nabitej batérie.
     4. Druhý koniec čierneho kábla pripojíme na dobre ukostrené miesto, napríklad na blok motora vozidla s vybitou batériou. Najvhodnejší je kovový diel pripojený k bloku motora. Pozor! Kábel zásadne nepripájajte k zápornému pólu vybitej batérie! Pri nepriaznivých okolnostiach by totiž mohlo dôjsť k preskočenie iskry a k výbuchu batérie.



Potom naštartujte auto s nabitou autobatériou a necháme motor bežať v ustálených otáčkach. Odporúča sa nechať ho bežať takto niekoľko minút a potom štartujeme motor auta s vybitým akumulátorom. Pri štartovaní nenechávajte štartér zapnutý dlhšie ako 10 s, lebo kábel a koncové svorky sa v dôsledku veľkého odberu prúdu zahrievajú. Nechajte preto medzi jednotlivými pokusmi prestávky.
     
Po naštartovaní odpojíme káble v obrátenom poradí: najprv odpojíme mínusový (čierny) kábel od štartovaného, až potom od druhého vozidla. Druhý (červený) kábel odpojíme najprv od dodávajúceho a potom od štartovaného auta.

Pozor na bezpečnosť

Hoci to pri dnešných zväčša „bezúdržbových“ akumulátoroch takmer nehrozí, opatrnosti nie je nikdy dosť a preto sa počas štartovania nepribližuje k batérii s otvoreným ohňom alebo s horiacou cigaretou, pretože z batérie môže unikať vplyvom rozkladu vodík, ktorý tvorí so vzduchom extrémne výbušnú zmes. Štartovacie káble sa pri štartovaní nesmú poškodiť od pohyblivých dielcov. Musíte dávať pozor, aby sa svorky káblov vzájomne nedotýkali, prípadne sa svorky pripojené na kladné póly nedotkli kostry.

Ak jazdíte prevažne krátke trasy, pravidelne akumulátor dobíjajte nabíjačkou. Často ho tiež nechajte kontrolovať v servise. Akumulátor pravidelne nabíjajte, ideálne nabíjačkou. Praktické sú tie, ktoré môžete napojiť na batériu zapojenú v aute.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo