2018-03-01 04:10:00
SEAT porovnanie spotreby
SEAT porovnanie spotreby
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

CNG ako alternatíva? SEAT tvrdí: prvá voľba pre úspory

Vyzerá to tak, že dieselovým motorom napriek nedávnym optimistickým predpovediam predsa len zvoní umieračik.

Áut s takýmto pohonom sa predáva stále menej. Ich miesto zaberajú benzínové verzie – a hybridné pohony. Teda kombinácia (takmer na 100%) benzínového motora a elektrického pohonu. Existuje ešte niečo iné? Áno, plyn. Najrozšírenejší je LPG. No stlačený zemný plyn – CNG má viac výhod a predností.

SEAT to myslí so zemným plynom vážne. Neinvestoval zatiaľ do rozvoja elektromobilov, využíva iné možnosti. Na čo sa zameral, čo teda tankovať? Diesel? Benzín? Zemný plyn? Čo je najúspornejšie? Ako to zistiť? Nuž najlepšie priamym porovnaním. Redakcia podkapotou dostala pozvanie od Porsche Slovakia, importéra vozidiel značky SEAT na Slovensko na netradičný porovnávací test. K dispozícii sme mali tieto vozidlá:

SEAT Leon 5D XCELLENCE 1.4 TSI 6-G 92kW/125 k
SEAT Leon 5D XCELLENCE 1.4 TSI ACT 6-G 110kW/150 k
SEAT Leon ST XCELLENCE 2.0 TDI CE 6-G 110kW/150 k
SEAT Leon 5D Style 1.4 TGI (CNG) 6-G 81kW/110 k

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Ktoré bude najúspornejšie? Naftové, benzínové, či s pohonom na zemný plyn? Na prvý pohľad nebolo medzi Leonmi veľa rozdielov. Veď tri autá zo štyroch mali pod kapotou benzínový preplňovaný štvorvalec 1,4 TSI. Ich parametre a výkony neboli celkom rovnaké. Najmenej výkonná, no zároveň najzaujímavejšia (a čierny kôň celej akcie), bola verzia s motorom TGI. SEAT tak označuje modely, ktoré jazdia kombinovane na benzín ale aj, či skôr hlavne na stlačený zemný plyn, teda CNG. Vo verzii kombi sme plynový Leon už otestovali. Boli sme zvedaví aj na základný hatchback.

Základom benzínových motorov je štandardne 1,4 TSI s výkonom 96 kW (125 k). Okrem toho sme skúšali aj výkonnejšiu verziu 1,4 EcoTSI ACT s výkonom 110 kW (150 k). Má funkciu vypínania dvoch valcov zo štyroch. Pri ustálenej jazde odpája prívod paliva k dvom valcom a pri „plachtení“ to má viesť k zníženiu spotreby.

Kto ale bude favoritom a kto víťazom? Spomedzi „klasických“ pohonných látok sa dlhodobo najperspektívnejším, najčistejším a zároveň najúspornejším zdá pohon na CNG. Je to naozaj tak? Mali sme možnosť a šancu presvedčiť sa o tom „na vlastnej koži“.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Jeden deň, keď Bratislava zápasila s prídelom snehu, sme spolu so zástupcami ďalších troch redakcií absolvovali brífing, dostali sme itineráre a išlo sa na vec. Najprv dotankovať nádrže doplna a potom ich zaplombovať – prelepili sme viečko nádrže ťažko odstrániteľnou nálepkou. Ešte vynulovanie počítadla kilometrov a vyrážame.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Štyri posádky, štyri takmer rovnaké a predsa rôzne autá. Aj pri výbere auta do rodiny je to občas dilema: keď už konečne vyberiete model a výbavu – aký motor vybrať? To sa malo ukázať na pôvodne zamýšľanej Eco jazde. Organizátori akcie mienili, počasie (z)menilo. Už to nebolo o tom, zistiť ako čo najviac ekonomicky jednotlivé motory jazdia. Vďaka hustej a spomalenej premávke a spočiatku ešte hustejšiemu sneženiu sme nakoniec porovnávali spotrebu medzi sebou.

Nie medzi posádkami. Striedali sme sa tak často a stále sedel za volantom jednotlivých niekto iný, že tu išlo naozaj o porovnanie spotreby medzi autami. S každým sme sa snažili jazdiť rovnakým štýlom, takže sa tým eliminovali jednotlivé jazdné štýly vodičov.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Pár postrehov z jázd – napriek najmenšiemu deklarovanému výkonu sa „plynový“ Leon nezdal o nič menej výkonný, ako základný benzínový motor. Dokonca subjektívne mal v nižších otáčkach lepší priebeh výkonu a krútiaceho momentu. Silnejší benzínový motor s vypínaním valcov sa správal, ako sa píše - pri dlhších ustálených jazdách to reálne nejakú tú úsporu prináša – poznáme to z iných modelov koncernu VW. Tu sme sa však striedali za volantom ako na kolotoči – ukáže sa táto výhoda? Vo vyslovene neprajnom počasí mohol svoju úlohu zohrať skôr vyšší výkon – ale aj nám sa počas jazdy ukazovala na displeji medzi ukazovateľmi na prístrojovej doske informácia, že ideme „na dva“ valce.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Prekvapením bolo bezprostredné porovnanie krátkych benzínových hatchbackov a naftovej kombi verzie. Mala o poznanie tvrdší podvozok. Možno je to dôsledok ťažšieho motora a väčšieho zaťaženia prednej nápravy. Kombík bol mierne hlučnejší od zadnej nápravy na tvrdom, miestami zľadovatenom povrchu. Aj vďaka prázdnemu kufru a teda väčšej „ozvučnici“, ktorú treba utlmiť.

Celá akcia sa mala začať predpoludním okolo pol desiatej a skončiť niekedy okolo pol piatej popoludní. Vďaka zápcham sme vyštartovali zhruba o hodinu neskôr a na miesto, odkiaľ sme vyrážali, sme sa vrátili o dve hodiny neskôr, ako bol predpoklad. Takže už za tmy. Predtým ešte dotankovanie, zapísanie počtu kilometrov do protokolov a potom sme už čakali na vyhodnotenie.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Vyšli naše tipy? Niekto favorizoval dieselový motor, niekto plynový pohon. Kým sa údaje z čerpania paliva dostali do vyhodnocovacej tabuľky, padlo pár slov o tom, ako to SEAT myslí vážne s pohonom na CNG.

Rozvoj pohonu na CNG

SEAT verí v potenciál alternatívneho pohonu na stlačený zemný plyn CNG. Po úspešnom zavedení verzií s pohonom na stlačený zemný plyn CNG v modelových radoch  Leon, teraz prišiel na rad aj nový SEAT Ibiza. Verziu Ibiza TGI predstavil na jeseň 2017 na autosalóne vo Frankfurte ako pokračovanie trendu CNG vozidiel španielskej značky s čistým a efektívnym palivom.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Plyn je ekologickou alternatívou na preklenutie medzery medzi tradičnými spaľovacími motormi a elektrickým pohonom. Okrem toho CNG kombinuje to najlepšie z dvoch svetov, nafty a benzínu. Pri jeho spaľovaní vzniká o 99% menej oxidov síry, o 85 % menej oxidov dusíka NOx oproti naftovým motorom a emisie CO2 sú nižšie o 25 % oproti benzínovým motorom. Pri spaľovaní prakticky nevznikajú nijaké tuhé čiastočky a palivo je zároveň šetrnejšie k motoru.

Neprekonateľná spotreba

Motor TGI vznikol adaptáciou osvedčeného turbokompresorom prepĺňaného benzínového motora  TSI s priamym vstrekovaním paliva. Spotreba paliva je na úrovni 3,3-3,6 kg CNG/100 km. To pri dnešnej cene CNG predstavuje neprekonateľne najnižšie náklady na 1 kilometer oproti benzínovým ale aj dieselovým motorom. Modely CNG pritom majú rovnakú kvalitu a spoľahlivosť ako ostatné modely SEAT vrátane na Slovensku ponúkanej predĺženej garancie na 6 rokov. Cenovo sú takmer na úrovni benzínových motorov, no jazdia výrazne za menej.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Dojazd až 1350 km

SEAT Leon aj Ibiza TGI majú tri palivové nádrže; jednu na benzín a dve na CNG. Motor môže využívať obidva druhy paliva. Vďaka tomu je dojazd s plnými nádržami obidvoch druhov paliva takmer 1 350 kilometrov (pričom s CNG je to zhruba 400). Žiadna iná technológia neumožňuje taký dlhý dojazd. Možno ste si už všimli aj na našich fotkách, že „plynový“ Leon sa hrdí nápismi „Môžem aj do podzemných garáží“. Autá s pohonom na technológiu CNG  majú na rozdiel od iných pohonov v plyn voľný prístup do podzemných garáží pretože CNG je ľahší ako vzduch a preto je bezproblémové jeho odvetranie.

Bezpečnosť na prvom mieste

Tlakové nádrže CNG spĺňajú najprísnejšie bezpečnostné predpisy a vydržia napríklad tlak až do 600 barov. Patria medzi najbezpečnejšie a najstabilnejšie komponenty auta. V prípade havárie sa odtlakujú cez bezpečnostný ventil a nemôže dôjsť z roztrhnutiu nádrže ani v prípade požiaru. Bod horenia CNG je až 650 stupňov Celzia na rozdiel od 250-340 pri benzíne alebo nafte. Túto výhodu využívajú v západnej Európe aj zásahové vozidlá hasičskej služby, ktoré využívajú práva pohon CNG.

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Aká bola spotreba?

Vráťme sa k vyhodnoteniu nášho zaujímavého testu iba stručne. Výsledky totiž nájdete súhrnne v tabuľka. Takže víťazom porovnávania sa stal Leon s motorom TGI s pohonom na CNG. Druhý bol naftový kombík, tretí v poradí silnejší benzínový motor s vypínaním valcov a najmenej úsporný sa ukázal najslabší benzínový motor. Najazdili sme približne 180 až 190 kilometrov. Je zaujímavé porovnanie, čo by stála cesta z Bratislavy do Košíc (približne 400 km).

Zdroj: Jozef Vydra, Ján Hargaš

Ukazuje sa, že pri porovnateľných cenách áut (uvedené sú ceny v prepočte na verziu Style, hoci tri boli vo výbavovom stupni Excellence) zohráva väčšiu rolu práve spotreba. Hoci mnohí doteraz preferujú dieselové motory na naftu, benzínové motory so spaľovaním CNG sú úspornejšie.

Ak budete zvažovať celkové náklady, je jasné, že stlačený zemný plyn okrem spomenutých „technických“ výhod má jednoznačnú prednosť nielen v ekológii, ale aj ekonomike v prevádzky.

Zaujímavosť na záver – ak by ste si z terajšej ponuky modelov na CNG nevedeli vybrať, na jeseň tohto roka (2018) pribudne do ponuky značky SEAT aj model Arona TGI so spaľovaním CNG. V najbližšom čase má SPP dať do prevádzky ďalšie čerpacie stanice na stlačený zemný plyn. Takže výhody CNG si bude môcť dopriať čoraz viac motoristov.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra, Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo